Cykl warsztatów biblioterapeutycznych, 10-11 marca 2016 r., Warszawa

Warsztaty odbywać się będą w godzinach 10.00 - 15.00. Rejestracja rozpoczynać będzie się od godziny 9.30.

Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji - 10 marca 2016 r.

I. Biblioterapia w procesie umacniania zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów

  1. Rodzaje biblioterapii i jej wykrzystanie w edukacji, terapii, profilaktyce i promocji zdrowia dzieci i młodzieży
  2. Warsztat biblioterapeutyczny
  3. O uzdrawiającej mocy dzieła literackiego i innych jego funkcjach. Etapy modelu postępowania biblioterapeutycznego

II. Dobór i wykorzystanie literatury oraz alternatywnych materiałów czytelniczych w pracy z dziećmi

  1. Zasady prowadzenia biblioterapii dziecięcej
  2. Wykorzystanie baśni, bajek filozoficznych oraz tekstów terapeutycznych w pracy z dziećmi, w tym:
    1. bajek psychoedykacyjnych
    2. bajek psychoterapeutycznych
    3. bajek relaksacyjnych

III. Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa uczniów

  1. Po co komu plotka? Warsztaty o sile słów na podstawie książki Madonny Jabłka Pana Peabody'ego
  2. Żyć bez sztucznych rajów... (dopalaczy, narkotyków, alkoholu, złudnego świata wykreowanego przez TV i Internet)
  3. Jestem kowalem swojego losu, mam na niego wpływ...
  4. Dobry adres to Człowiek... W dżungli życia znajdź swoje miejsce
  5. W sidłach anoreksji i bulimii

IV. Biblioterapia wobec agresji i przemocy wśród dzieci młodzieży. Modele postępowania biblioterapeutycznego

  1. Przeciwdziałający zachowaniom agresywnym
  2. Wzmacniający poczucie własnej wartości
  3. Wspomagający proces adaptacji ucznia w grupie
  4. Wskazujący jak radzić sobie z lękami i stresem

V. Dobór biblioterapeutycznych tekstów refleksyjnych („problemowych”), aktywizujących oraz relaksacyjnych dla młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej

  1. Afirmacja sensu życia w kontekście biblioterapii
  2. Alternatywne materiały czytelnicze
  3. Dostarczenie prospołecznych wzorców na podstawie prozy i poezji dla młodzieży

VI. Stymulacyjna i korekcyjna funkcja biblioterapii (logoterapii). Biblioterapia w pracy z osobami dyslektycznymi, z zaburzeniami uwagi, lateralizacji i ADHD oraz osobami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi

  1. Techniki biblioterapeutyczne zmierzające do uaktywnienia intelektualnego uczniów
  2. Elementy arteterapii, muzykoterapii i choreoterapii w pracy biblioterapeuty. Terapeutyczne zabawy słowem i pędzlem
  3. Elementy dramy i innych form teatralnych w działaniach biblioterapeutycznych
  4. Ćwiczenia terapeutyczne z zakresu stymulacji percepcji słuchowej, wzrokowej oraz sprawności manualnej
  5. Neurodydaktyka. Metody stymulacji pamięci i rozwoju intelektu. Metody szybkiego czytania

VII. Tworzenie scenariuszy i programów zajęć biblioterapeutycznych

 

Rozwijanie przez czytanie. Książki różnych kultur i narodów w procesie edukacji i terapii - 11 marca 2016 r.

  1. Kształtowanie tożsamości ucznia poprzez bajki, baśnie i legendy narodowe. Rola „tradycyjnej” legendy w edukacji, wychowaniu i terapii dzieci i młodzieży.
  2. Potrzeba neolegend – reinterpretacja rzeczywistości. legendy miejskie w procesie umacniania związków z regionem.
  3. Magia obrazu i siła słów w baśniowym świecie Kamishibai – warsztaty z wykorzystaniem japońskiej techniki snucia opowieści przy pomocy kart narracyjnych łączących formy teatralne, literackie i plastyczne.
  4. Libańskie, marokańskie i tunezyjskie „Wielkie Księgi Opowiadaczy Świata”.
  5. W poszukiwaniu mądrości życia. Wykorzystanie wielokulturowych bajek filozoficznych w edukacji i terapii.
  6. Włącz książkę, włącz czytanie! Wykorzystanie nowoczesnych form książki w pracy z czytelnikiem (książek multisensorycznych, e-booków, audio-booków i in.).

 

Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP