Warsztaty odbywać się będą w godzinach 10.00 - 15.00. Rejestracja rozpoczynać będzie się od godziny 9.30.
Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji - 10 marca 2016 r.
I. Biblioterapia w procesie umacniania zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów
- Rodzaje biblioterapii i jej wykrzystanie w edukacji, terapii, profilaktyce i promocji zdrowia dzieci i młodzieży
- Warsztat biblioterapeutyczny
- O uzdrawiającej mocy dzieła literackiego i innych jego funkcjach. Etapy modelu postępowania biblioterapeutycznego
II. Dobór i wykorzystanie literatury oraz alternatywnych materiałów czytelniczych w pracy z dziećmi
- Zasady prowadzenia biblioterapii dziecięcej
- Wykorzystanie baśni, bajek filozoficznych oraz tekstów terapeutycznych w pracy z dziećmi, w tym:
- bajek psychoedykacyjnych
- bajek psychoterapeutycznych
- bajek relaksacyjnych
III. Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa uczniów
- Po co komu plotka? Warsztaty o sile słów na podstawie książki Madonny Jabłka Pana Peabody'ego
- Żyć bez sztucznych rajów... (dopalaczy, narkotyków, alkoholu, złudnego świata wykreowanego przez TV i Internet)
- Jestem kowalem swojego losu, mam na niego wpływ...
- Dobry adres to Człowiek... W dżungli życia znajdź swoje miejsce
- W sidłach anoreksji i bulimii
IV. Biblioterapia wobec agresji i przemocy wśród dzieci młodzieży. Modele postępowania biblioterapeutycznego
- Przeciwdziałający zachowaniom agresywnym
- Wzmacniający poczucie własnej wartości
- Wspomagający proces adaptacji ucznia w grupie
- Wskazujący jak radzić sobie z lękami i stresem
V. Dobór biblioterapeutycznych tekstów refleksyjnych („problemowych”), aktywizujących oraz relaksacyjnych dla młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
- Afirmacja sensu życia w kontekście biblioterapii
- Alternatywne materiały czytelnicze
- Dostarczenie prospołecznych wzorców na podstawie prozy i poezji dla młodzieży
VI. Stymulacyjna i korekcyjna funkcja biblioterapii (logoterapii). Biblioterapia w pracy z osobami dyslektycznymi, z zaburzeniami uwagi, lateralizacji i ADHD oraz osobami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi
- Techniki biblioterapeutyczne zmierzające do uaktywnienia intelektualnego uczniów
- Elementy arteterapii, muzykoterapii i choreoterapii w pracy biblioterapeuty. Terapeutyczne zabawy słowem i pędzlem
- Elementy dramy i innych form teatralnych w działaniach biblioterapeutycznych
- Ćwiczenia terapeutyczne z zakresu stymulacji percepcji słuchowej, wzrokowej oraz sprawności manualnej
- Neurodydaktyka. Metody stymulacji pamięci i rozwoju intelektu. Metody szybkiego czytania
VII. Tworzenie scenariuszy i programów zajęć biblioterapeutycznych
Rozwijanie przez czytanie. Książki różnych kultur i narodów w procesie edukacji i terapii - 11 marca 2016 r.
- Kształtowanie tożsamości ucznia poprzez bajki, baśnie i legendy narodowe. Rola „tradycyjnej” legendy w edukacji, wychowaniu i terapii dzieci i młodzieży.
- Potrzeba neolegend – reinterpretacja rzeczywistości. legendy miejskie w procesie umacniania związków z regionem.
- Magia obrazu i siła słów w baśniowym świecie Kamishibai – warsztaty z wykorzystaniem japońskiej techniki snucia opowieści przy pomocy kart narracyjnych łączących formy teatralne, literackie i plastyczne.
- Libańskie, marokańskie i tunezyjskie „Wielkie Księgi Opowiadaczy Świata”.
- W poszukiwaniu mądrości życia. Wykorzystanie wielokulturowych bajek filozoficznych w edukacji i terapii.
- Włącz książkę, włącz czytanie! Wykorzystanie nowoczesnych form książki w pracy z czytelnikiem (książek multisensorycznych, e-booków, audio-booków i in.).