Przeszkolono pracowników Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi w zakresie dostępności instytucji dla osób z niepełnosprawnościami.
W grudniu odbył się wykład „Tyflografika: (nie)konieczność widzenia” zwieńczony ciekawą dyskusją: „Jak biblioteka może być bardziej dostępna?” oraz warsztaty mistrzowskie z tworzenia książki dotykowej przeprowadzone przez Fundację Kołobajki.
Podczas warsztatów pracownicy mieli okazję poznać „od kuchni” wyzwania, jakie niesie za sobą stworzenie książki sensorycznej w języku brajla. Jej opracowania dokonali na podstawie wiersza Jana Brzechwy „Pali się”.
W styczniu zrealizowano wykład dotyczący pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, który poprowadziły nauczycielki ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 1 w Pabianicach.
Nauczycielki opowiedziały o swoich doświadczeniach w pracy z dziećmi o różnym poziomie rozwoju oraz różnym stopniu sprawności psychofizycznej.
Podkreślały wartość tworzenia klas integracyjnych na zasadzie równości praw i obowiązków oraz zapewnienia dzieciom optymalnych warunków do harmonijnego rozwoju w aspekcie poznawczym i społecznym. Integracja przynosi korzyści zarówno dzieciom zdrowym, jak i tym o specjalnych potrzebach.
W styczniu Bibliotekę odwiedziła również Fundacja „Brak Barier”. Katarzyna Dinst poprowadziła szkolenia „Obsługa klienta z niepełnosprawnością” oraz „Dostępność w instytucji kultury”.
Jak zapewniają organizatorzy, biblioteka stała się bardziej dostępna dla każdego, a z każdym przyszłym miesiącem w instytucji dojdzie do zmian, dzięki którym jej wnętrza będą bardziej przyjazne.
Szkolenia realizowane są w ramach przedsięwzięcia grantowego Łódzkie Sensorycznie, finansowanego z projektu KULTURA BEZ BARIER przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.