Data dodania: 27.12.2022
20 grudnia 2022 roku wykład Fake news – nowa codzienność czy oręż w wojnie informacyjnej? przedstawiła dr Magdalena Paul z Uniwersytetu Warszawskiego.
Uczestników wykładu reprezentujących różne typy bibliotek, powitała przewodnicząca SBP, dr Barbara Budyńska.
Dr Magdalena Paul rozpoczęła spotkanie od przedstawienia definicji fake newsa i jego stosunkowo krótkiej historii, zaprezentowała typy fake newsów i alternatywne terminy stosowane w odniesieniu do nich.
Dużą część wystąpienia poświęciła percepcji prawdziwych i fałszywych informacji. Zwróciła uwagę na cechy językowe fake newsów. Zaprezentowała wykorzystanie fałszywych informacji w polityce i odniosła się do społecznych konsekwencji tego zjawiska. Jednym z omawianych przykładów była dezinformacja jako podstawa do inwazji na Ukrainę. Kolejnym zagadnieniem, które przestawiła prelegentka był deepfake i postprawda. Przypomniała zebranym, że postprawda była słowem roku 2016 Oxford Dictionary. Dr Magdalena Paul odniosła się to idei fact-checkingu prezentując m.in. Kodeks etyczny International Fact-Checking Network; wymieniła też istniejące agencje fact-checkingowe. Prelegentka sporą część wystąpienia poświęciła roli bibliotek w walce z dezinformacją. Wykład zamykało pytanie: Czy fake newsy mogą mieć pozytywne konsekwencje?
Wykład Fake news – nowa codzienność czy oręż w wojnie informacyjnej? był ostatnim z zaplanowanych na rok 2022. Na kolejne zapraszamy w Nowym Roku.
Szczegóły wkrótce.
Data dodania: 12.12.2022
7 grudnia 2022 roku wykład Projektowanie informacji z uwzględnieniem UX przedstawiła dr Bożena Jaskowska z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
Uczestników wykładu powitała przewodnicząca SBP, dr Barbara Budyńska.
Dr Bożena Jaskowska rozpoczęła wykład od wskazania przykładów informacji graficznej, następnie przeszła do zagadnień związanych z projektowaniem informacji poświęcając uwagę m.in. information design, architekturze informacji i communication design. Omówiła szczegółowo termin user experience ilustrując wykład ciekawymi przykładami; wskazała też na relacje pomiędzy user experience a informacją. Kolejny element wykładu, test „Maksymalista czy profesjonalista” wykonany przez uczestników, miał na celu przybliżenie teorii podejmowania decyzji. Prelegentka omówiła też zagadnienia związane z wykorzystaniem UX w procesie projektowym. Dużą część wykładu poświeciła badaniom użytkowników. Szczegółowo omówiła zagadnienie bibliotekarstwa i bibliotekarzy UX.
W sesji pytań i odpowiedzi padały m.in. pytania o możliwości realizacji badań jakościowych przy niskim (zerowym) budżecie biblioteki, zawód bibliotekarza UX w Polsce czy jakie jest znaczenie patterns w projektowaniu.
Wykład przeplatany był szeregiem cytatów, które w znakomity sposób korespondowały z jego treścią.
Zainteresowanych pogłębieniem wiedzy na temat User experience (UX) zapraszamy na stronę Archiwum Cyfrowego Wydawnictwa Naukowego i Edukacyjnego SBP, gdzie pod wymienionym hasłem znaleźć można wykaz pełnych tekstów publikacji poświęconych temu zagadnieniu.
Link do zasobu informacji: https://ac.sbp.pl/indeks-przedmiotowy/user-experience-ux
Data dodania: 02.12.2022
29 listopada 2022 r. wykład Indywidualne systemy zarządzania informacją jako sposób na walkę z przeciążeniem informacyjnym wygłosiła dr Anna Matysek z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
W wykładzie brała udział dr Barbara Budyńska, przewodnicząca SBP, która powitała uczestników reprezentujących różne typy bibliotek.
W pierwszej części wykładu dr Anna Matysek przedstawiła przyczyny i konsekwencje przeciążenia informacyjnego i nadmiarowości informacji; scharakteryzowała też choroby wynikające z przeciążenia i sposoby redukowania go. Duża część wykładu poświęcona była metodom zarządzania czasem oraz indywidualnemu zarządzaniu informacją własną (osobistą). Drugą część wykładu stanowiła prezentacja narzędzi cyfrowych służących walce z przeciążeniem. W podsumowaniu Prelegentka podkreśliła jak ważne są: świadomość zjawiska przeciążenia informacyjnego, umiejętność zarządzanie sobą (i innymi) w czasie oraz wypracowanie własnego systemu zarządzania informacją własną.
W sesji pytań i odpowiedzi padały pytania dotyczące sposobów uświadamiania i pomocy osobom, które są uzależnione od Internetu.