Data dodania: 11.04.2011
Ustalenia przyjęte w czasie spotkań przedstawicieli ośrodków kształcących bibliotekarzy, zespołu bibliotekarzy – praktyków i przedstawicieli ZG SBP w 2010 roku.
Wstępna lista zagadnień priorytetowych w procesie kształcenia bibliotekarzy:
- Technologie informacyjne i komunikacyjne (infrastruktura w komunikowaniu się: zewnętrznym i wewnętrznym, Internet w bibliotece, tworzenie stron WWW, integrowanie usług sieciowych, grafika komputerowa, Web 2.0, etc.);
- Zarządzanie biblioteką i procesami w bibliotece, w tym zarządzanie projektami, zasobami ludzkimi, zasobami bibliotecznymi, usługami;
- Zasoby biblioteczno-informacyjne: źródła informacji pełnotekstowej i bibliograficzne (rękopiśmienne, drukowane i elektroniczne) – organizowanie dostępu do zasobów : gromadzenie, tworzenie/współtworzenie (także w ramach porozumień i konsorcjów), opracowanie formalne i rzeczowe ( w tym indeksowanie), techniki wyszukiwacze;
- Biblioteki cyfrowe: współtworzenie (poprzez digitalizację zasobów własnych) oraz korzystanie z zewnętrznych bibliotek cyfrowych;
- Usługi i poradnictwo w zakresie organizowania i korzystania z multimediów;
- Zagadnienia prawne (m.in. przepisy o prawie autorskim, danych osobowych) i finansowe w zarządzaniu biblioteką (dyscyplina finansowa, pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych na realizację projektów);
- Kompetencje społeczno-psychologiczne bibliotekarza („nastawienie na użytkownika”, badania potrzeb użytkowników, komunikacja interpersonalna);
- Propozycje programów dla osób „wykluczonych” w społeczeństwie informacyjnym (niepełnosprawnych, cechujących się analfabetyzmem funkcjonalnym, starszych…);
- Społeczne korzyści z działania bibliotek/biblioteki w społeczeństwie/środowisku - promocja bibliotek i usług biblioteczno-informacyjnych w społeczeństwie (m.in. w kontaktach z władzami publicznymi, organizacjami społecznymi, ośrodkami na poziomie lokalnym);
- Promocja czytelnictwa i kultury 2.0 (kultury odnawialnej/ kultury interaktywnej/instytucji kultury etc.).