Termin spotkania: 1-2 luty 2018 r.:
- godz. 10.00 – 15.00 (1 luty),
- godz. 09.00 – 14.00 (2 luty).
Tematyka zajęć:
I. Czytanie strategią rozumnego inwestowania w przyszłość ucznia w nawiązaniu do priorytetów polityki oświatowej Państwa.
II. Rozwijanie przez czytanie pięciu obszarów kompetencyjnych: koncentracji, komunikacji, inteligencji emocjonalnej, emocji i odpoczynku.
III. Biblioterapia w procesie umacniania zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży
- Rodzaje biblioterapii i jej wykorzystanie w edukacji, terapii, profilaktyce i promocji zdrowia dzieci i młodzieży
- Warsztat biblioterapeutyczny
- O uzdrawiającej mocy dzieła literackiego i innych jego funkcjach. Etapy modelu postępowania biblioterapeutycznego.
IV. Dobór i wykorzystanie literatury oraz alternatywnych materiałów czytelniczych w pracy z dziećmi
- Zasady prowadzenia biblioterapii dziecięcej
- Wykorzystanie baśni, bajek filozoficznych oraz tekstów terapeutycznych w pracy z dziećmi, w tym:
- bajek psychoedykacyjnych
- bajek psychoterapeutycznych
- bajek relaksacyjnych.
V. Kształtowanie tożsamości pluralistycznej uczniów oraz postawy szacunku wobec wartości innych krajów, regionów i kultur poprzez bajki, baśnie i legendy narodowe. Rola „tradycyjnych” legend oraz „neolegend” w edukacji, wychowaniu i terapii dzieci i młodzieży.
VI. Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa uczniów
- Po co komu plotka? Warsztaty o sile słów na podstawie książki Madonny Jabłka Pana Peabody'ego
- Żyć bez sztucznych rajów... (dopalaczy, narkotyków, alkoholu, złudnego świata wykreowanego przez TV i Internet)
- Jestem kowalem swojego losu, mam na niego wpływ...
- Dobry adres to Człowiek... W dżungli życia znajdź swoje miejsce
- W sidłach anoreksji i bulimii.
VII. Biblioterapia wobec agresji i przemocy wśród dzieci młodzieży. Modele postępowania biblioterapeutycznego:
- Przeciwdziałający zachowaniom agresywnym
- Wzmacniający poczucie własnej wartości
- Wspomagający proces adaptacji ucznia w grupie
- Wskazujący jak radzić sobie z lękami i stresem.
VIII. Dobór biblioterapeutycznych tekstów refleksyjnych („problemowych”), aktywizujących oraz relaksacyjnych dla młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
- Afirmacja sensu życia w kontekście biblioterapii
- Alternatywne materiały czytelnicze
- Dostarczenie prospołecznych wzorców na podstawie prozy i poezji dla młodzieży.
IX. Stymulacyjna i korekcyjna funkcja biblioterapii (logoterapii). Biblioterapia w pracy z osobami dyslektycznymi, z zaburzeniami uwagi, lateralizacji i ADHD oraz osobami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi
- Jesteśmy wyjątkowi! Literatura w pracy z odbiorcą o specjalnych potrzebach czytelniczych. Metody zachęcania do czytania.
- Metody pracy z osobami ze spektrum autyzmu.
- Techniki biblioterapeutyczne zmierzające do uaktywnienia intelektualnego uczniów
- Elementy dramy i innych form teatralnych w działaniach biblioterapeutycznych
- Ćwiczenia terapeutyczne z zakresu stymulacji percepcji słuchowej, wzrokowej oraz sprawności manualnej
- Metody stymulacji pamięci i rozwoju intelektu.
X. Tworzenie scenariuszy i programów zajęć biblioterapeutycznych.