16 maja (wtorek)
10.30-12.00
Zakres mecenatu państwa w dziedzinie wsparcia książki i czytelnictwa
Jakipowinien być zakres odpowiedzialności państwa za funkcjonowanie rynku książki? Czy instytucje rządowe powinny inicjować działania proczytelnicze? Jakie mechanizmy są potrzebne i skuteczne? Programy wsparcia czytelnictwa? Stypendia?Public Lending Right? Czy może coś jeszcze innego?
1. Magdalena Gawin (Polska), wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
2. Dariusz Jaworski (Polska), dyrektor Instytutu Książki.
3. EmíliaLačná (Słowacja), Ministerstwo Kultury Republiki Słowackiej, Dział Muzeów, Galerii i Bibliotek.
4. GáborLagzi (Węgry), I. sekretarz Ambasady Węgier w Warszawie, attaché ds. prasy i kultury.
5. Lucie Szymanowska (Czechy),niezależny ekspert ds. Europy Środkowej, korespondent zagraniczny V4, tłumacz.
12.30-14.00
Dobre praktyki w dziedzinie aktywizowania osób nieczytających oraz dzieci i młodzieży
Osoby nieczytające to wielkie wyzwanie dla współczesnych społeczeństw. Problem cywilizacyjny. Jak namawiać do czytania najmłodszych, młodzież i tych, którzy przestali sięgać po książki po ukończeniu nauki?Co mogą zrobić instytucje? Jaką rolę w tej kwestii powinny pełnić media, system edukacji i rodzina?
1. Ivana BatareloKokić (Chorwacja), Uniwersytet w Splicie, jedna z koordynatorek międzynarodowego programu badawczego Boysreading realizowanego w Europie (m.in. w Polsce) w ramach Erasmusa.
2. MadonaEliashvili (Gruzja), Wydawnictwo Sulakauri.
3. Dana Kalinová (Czechy), długoletnia dyrektor Targów Książki Světknihyw Pradze, współtwórczyni kampanii Rosteme s knihou (Rośniemy z książką), przyczyniła się do uzyskania przez Pragę miana Miasta Literatury UNESCO.
4. Zofia Zasacka (Polska), specjalistka ds. badań czytelnictwa dzieci i młodzieży, autorka raportu Instytutu Badań Edukacyjnych o czytelnictwie młodzieży szkolnej.
14.45-16.15
Metodologia badań czytelnictwa wobec wyzwań wynikających ze zmian modelu funkcjonowania książki (w tym wobec pojawienia się ebooków i audiobooków)
Czy powinno się wypracować jednolity, międzynarodowy system badań? Jaki wpływ na badanie czytelnictwa ma rozwój rynku książki elektronicznej i audiobooków? Jak narzędzia badawcze wpływają na wyniki pomiarów?
1. Roman Chymkowski (Polska), Biblioteka Narodowa,kierownik Pracowni Badań Czytelnictwa Instytutu Książki i Czytelnictwa, współautor raportów BN o stanie czytelnictwa w Polsce.
2. Paweł Kuczyński (Polska), socjolog, badacz czytelnictwa w Polsce, współpracuje z Polską Izbą Książki, członek zespołu ds. badań czytelnictwa w Departamencie Mecenatu Państwa MKiDN.
3. JiříTrávníček (Czechy),profesor Czeskiej Akademii Nauk, literaturoznawca, teoretyk literatury, krytyk literacki i badacz czytelnictwa w Czechach, autor wielu publikacji, w tym raportów nt. współczesnego czytelnictwa i rynku książki.
4. GáborZsille (Węgry), Stowarzyszenie Pisarzy Węgierskich.
16.30-18.00
Rola bibliotek w upowszechnianiu czytelnictwa a projekty biblioteki przyszłości, budowanie kompetencji bibliotekarzy
Jak zmieniają się dziś biblioteki?Jaką rolę pełnią w środowiskach lokalnych? Jakich kompetencji potrzebują dziś bibliotekarze? Jakie znaczenie mają elementy pozornie z czytelnictwem nie związane, takie jak architektura czy design obiektów?
1. Julka Almquist (USA),antropolog,badająca wpływ designu na zachowanie ludzi, zajmowała się m.in. nowatorskimi projektami bibliotecznymi w Chicago i Aaarhus, przygotowała manual The Design Thinking for Libraries.
2. Paweł Braun (Polska),dyrektor naczelny Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego wGdańsku.
3. LiseKloster Gram (Dania), konsultant ds. literatury Biblioteki Publicznej w Aarhus.
4. Barbara Maria Morawiec (Polska), Biblioteka Narodowa, założycielka i redaktor naczelna portalu Lustro Biblioteki, redaktor naczelna czasopisma „Biblioteka Publiczna"; doktorantka IINiB UJ.
5. VojtěchVojtíšek (Czechy), specjalista ds. wdrażania e-książki do bibliotek, kierownik projektu e-biblioteki w Bibliotece Miejskiej w Pradze.
20.00
Koncert Adama Struga
17 maja (środa)
10.00-11.30
Modele współpracy między instytucjami zajmującymi się promocją czytelnictwa
Państwo, samorządy,stowarzyszenia, fundacje – jak koordynować ich pracę, aby osiągnąć sukces w dziedzinie rozwoju czytelnictwa. Co może zrobić trzeci sektor, a co władze lokalne i państwowe instytucje kultury?
1. Simone C. Ehmig (Niemcy),kierownik Instytutu ds. Czytania i Mediów w StiftungLesen (Moguncja).
2. Dana Kalinová (Czechy), długoletnia dyrektor Targów Książki Světknihyw Pradze, współtwórczyni kampanii Rosteme s knihou (Rośniemy z książką), przyczyniła się do uzyskania przez Pragę miana Miasta Literatury UNESCO.
3. Rafał Rukat (Polska), Biblioteka Narodowa, asystent w Pracowni Bibliotekoznawstwa Instytutu Książki i Czytelnictwa, opracowuje projekty związane z kulturotwórczą rolą biblioteki w środowisku lokalnym.
4. Jens Thorhauge (Dania), założycielThorhauge Consulting, wieloletnidyrektor Danish Agency for Libraries and Media, autorNew Trends in Scandinavian Public Libraries.
12.00-13.30
Realizacja projektów edukacyjnych, społecznych i naukowych w ramach działań na rzecz czytelnictwa
Jak łączyć działania na rzecz czytelnictwa z projektami edukacyjnymi i społecznymi. Które obszary są tu kluczowe? Wykluczenie kulturowe czy może cyfrowe?Integracja kulturowa czy też społeczna?
1. László Boka (Węgry), dyrektor ds. naukowych w Bibliotece Narodowej im. Széchény’ego w Budapeszcie.
2. Jacek Królikowski (Polska), prezes zarządu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, zajmuje się programami i działaniami na rzecz dostępu do nowych technologii za pośrednictwem bibliotek.
3. Marcin Skrabka (Polska), twórca goodbooks.pl, kierownik Centrum Innowacji dla Kultury i Edukacji we Wrocławiu. Zajmuje się m.in. wdrażaniem nowych technologii i innowacji na rynku wydawniczym, prowadzi projekty edukacyjne poświęcone literaturze Czech, Słowacji i Węgier.
4. UldisZariņš(Łotwa), dyrektor Działu Rozwoju Biblioteki Narodowej Łotwy, wiceprezes Łotewskiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy.
14.30-16.00
Nowe technologie w promowaniu czytelnictwa
Jak cyfryzacja wpływa na czytelnictwo? Jak w tych warunkach promować książkę?Jak w związku z rewolucją technologiczną zmieniać się oferta rynku książki? Czy książka cyfrowa zastąpi papierową?
1. Maciej Maryl (Polska),zastępca dyrektora ds. ogólnych Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, kierownik Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN.
2. Helena Orálková (Czechy), BibliotekaPubliczna im. JiříegoMahena w Brnie, zajmuje się problematyką nowych technologii w promowaniu czytelnictwa.
3. Marcin Skrabka (Polska), twórca goodbooks.pl, kierownik Centrum Innowacji dla Kultury i Edukacji we Wrocławiu. Zajmuje się m.in. wdrażaniem nowych technologii i innowacji na rynku wydawniczym, prowadzi projekty edukacyjne poświęcone literaturze Czech, Słowacji i Węgier.
4. MátéTóth (Węgry), Uniwersytet w Peczu, specjalista w dziedzinie wykorzystywania technologii mobilnych w węgierskich bibliotekach.
16.30-18.00
Rynek książki a polityka kulturalna państwa – obszary współpracy i wyzwania
Jak państwo powinno wspierać wydawców? Czy dobrym wyjściem jest ustawa o jednolitej cenie książki? Czy książkajest narzędziem budowania tożsamości narodowej?
1. Barbara Jóźwiak (Polska),prezes zarządu Stowarzyszenia Autorów i Wydawców Copyright Polska, wiceprezes Polskiej Izby Książki.
2. GergelyKovács(Węgry), Wydawnictwo Rézbong.
3. TinaMamulashvili (Gruzja), Wydawnictwo Sulakauri.
4. Grzegorz Nieć(Polska), Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, badacz dziejów książki i prasy, edytor, specjalista w zakresie wtórnego rynku książki.