Warsztaty „Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji”, 19-20 września 2016 r., Warszawa

Termin spotkania: 19-20 IX 2016 r.:

  • godz. 10.30 – 15.30 (19 X),
  • godz. 10.00-15.00 (20 X)

Tematyka zajęć:

I. Czytanie strategią rozumnego inwestowania w przyszłość ucznia w nawiązaniu do priorytetów polityki oświatowej Państwa.

II. Rozwijanie przez czytanie pięciu obszarów kompetencyjnych: koncentracji, komunikacji, inteligencji emocjonalnej, emocji i odpoczynku.

III. Biblioterapia w procesie umacniania zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży

  1. Rodzaje biblioterapii i jej wykorzystanie w edukacji, terapii, profilaktyce i promocji zdrowia dzieci i młodzieży
  2. Warsztat biblioterapeutyczny
  3. O uzdrawiającej mocy dzieła literackiego i innych jego funkcjach. Etapy modelu postępowania biblioterapeutycznego.

IV. Dobór i wykorzystanie literatury oraz alternatywnych materiałów czytelniczych w pracy z dziećmi

  1. Zasady prowadzenia biblioterapii dziecięcej
  2. Wykorzystanie baśni, bajek filozoficznych oraz tekstów terapeutycznych w pracy z dziećmi, w tym:
    1. bajek psychoedykacyjnych
    2. bajek psychoterapeutycznych
    3. bajek relaksacyjnych.

V. Kształtowanie tożsamości pluralistycznej uczniów oraz postawy szacunku wobec wartości innych krajów, regionów i kultur poprzez bajki, baśnie i legendy narodowe. Rola „tradycyjnych” legend oraz „neolegend” w edukacji, wychowaniu i terapii dzieci i młodzieży.

VI. Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa uczniów

  1. Po co komu plotka? Warsztaty o sile słów na podstawie książki Madonny Jabłka Pana Peabody'ego
  2. Żyć bez sztucznych rajów... (dopalaczy, narkotyków, alkoholu, złudnego świata wykreowanego przez TV i Internet)
  3. Jestem kowalem swojego losu, mam na niego wpływ...
  4. Dobry adres to Człowiek... W dżungli życia znajdź swoje miejsce
  5. W sidłach anoreksji i bulimii.

VII. Biblioterapia wobec agresji i przemocy wśród dzieci młodzieży. Modele postępowania biblioterapeutycznego:

  1. Przeciwdziałający zachowaniom agresywnym
  2. Wzmacniający poczucie własnej wartości
  3. Wspomagający proces adaptacji ucznia w grupie
  4. Wskazujący jak radzić sobie z lękami i stresem.

VIII. Dobór biblioterapeutycznych tekstów refleksyjnych („problemowych”), aktywizujących oraz relaksacyjnych dla młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej

  1. Afirmacja sensu życia w kontekście biblioterapii
  2. Alternatywne materiały czytelnicze
  3. Dostarczenie prospołecznych wzorców na podstawie prozy i poezji dla młodzieży.

IX. Stymulacyjna i korekcyjna funkcja biblioterapii (logoterapii). Biblioterapia w pracy z osobami dyslektycznymi, z zaburzeniami uwagi, lateralizacji i ADHD oraz osobami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi

  1. Jesteśmy wyjątkowi! Literatura w pracy z odbiorcą o specjalnych potrzebach czytelniczych. Metody zachęcania do czytania.
  2. Metody pracy z osobami ze spektrum autyzmu.
  3. Techniki biblioterapeutyczne zmierzające do uaktywnienia intelektualnego uczniów
  4. Elementy dramy i innych form teatralnych w działaniach biblioterapeutycznych
  5. Ćwiczenia terapeutyczne z zakresu stymulacji percepcji słuchowej, wzrokowej oraz sprawności manualnej
  6. Metody stymulacji pamięci i rozwoju intelektu.

X. Tworzenie scenariuszy i programów zajęć biblioterapeutycznych.

Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP