Od września 2013 r. na portalu Scholaris wprowadzono wiele nowych funkcjonalności. Są to m.in. inteligentna wyszukiwarka, możliwość korzystania z portalu za pomocą urządzeń mobilnych oraz dostosowanie nowych zasobów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Celem zmian jest przede wszystkim umożliwienie bardziej intuicyjnego korzystania z serwisu oraz nowe uporządkowanie materiałów.
Korzystanie z portalu jest obecnie bardzo proste, dzięki logicznej i intuicyjnej nawigacji oraz inteligentnej wyszukiwarce inspirowanej takimi portalami jak Google. Dzięki temu wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom nowoczesnej edukacji – podkreśla Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris.
Udoskonalona wyszukiwarka portalu Scholaris podpowiada frazy i umożliwia szukanie według nowej podstawy programowej. Usprawnia ona znalezienie konkretnych materiałów przedmiotowych. Zasoby portalu zostały przypisane do poszczególnych etapów edukacyjnych, przedmiotów oraz podstawy programowej. Pozwala to na precyzyjne wyszukiwanie zasobów przyporządkowanych szczegółowym wymaganiom przedmiotowym. Ta funkcjonalność ułatwi pedagogom planowanie realizacji minimum programowego.
Opis wyszukanego zasobu przez odniesienie do podstawy programowej jest super. To jest rewelacyjne zwłaszcza dla młodszych nauczycieli – dodaje pani Monika, nauczycielka dyplomowana języka polskiego w szkołach ponadgimnazjalnych, doradczyni zawodowa.
Zgodnie z ideą Otwartych Zasobów Edukacyjnych oraz rekomendacjami Web Accesibility Initiative (WCAG 2.0) istotą zmian w portalu Scholaris było udostępnienie jego zasobów jak najszerszej grupie użytkowników, w tym także osobom niedowidzącym i niedosłyszącym. Założenia te zostały spełnione między innymi przez zapewnienie neutralności technologicznej portalu oraz przyjęcie otwartych standardów zapisu i wymiany danych dla nowych zasobów. W rezultacie materiały te są np. zgodne z wymaganiami technicznymi czytników dla osób niedowidzących, treści widoczne na ekranie można przetwarzać na formę głosową, a wszelkie czynności na portalu można wykonać za pomocą klawiatury. Dodatkowo, materiały audio-wideo uzupełnione są o transkrypcję tekstową, która umożliwia zapoznanie się z nimi osobom niedosłyszącym.
Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii internetowych oraz przygotowaniu wersji mobilnej serwisu, z portalu Scholaris można obecnie bez przeszkód korzystać na tablecie i smartphonie. Zmiana ta jest ważna nie tylko dla nauczycieli, którzy mogą teraz przygotowywać się do lekcji w dowolnym miejscu i czasie, ale także dla uczniów, ponieważ umożliwia np. rozwiązywanie poza domem zadań przesłanych przez nauczycieli.
Fantastyczne jest to, że nie muszę dawać wszystkim uczniom tego samego zadania, ale mogę uwzględnić ich indywidualne potrzeby, sposób przyswajania wiedzy, szybkość pracy i umiejętność koncentracji. A fakt, że mogę te zadania wysyłać rodzicom jest dodatkowym plusem, szczególnie w młodszych klasach – oceniła pani Dorota, nauczycielka dyplomowana przyrody w szkole podstawowej, autorka przyrodniczych książek popularno-naukowych dla dzieci.
Od września 2013 r. nauczyciele mogą także korzystać z nowego kreatora do tworzenia prezentacji. Udoskonalone narzędzie pozwala na łatwe tworzenie zajęć z wykorzystaniem zasobów publikowanych na portalu, jak również materiałów własnych. Nauczyciel może wysyłać różne materiały do różnych uczniów, biorąc pod uwagę ich tempo rozwoju oraz potrzeby. Nowe funkcjonalności kreatora umożliwiają użytkownikom tworzenie interesujących i atrakcyjnych wizualnie quizów i ćwiczeń, które mogą zostać wykorzystane np. jako zadania domowe. Wyniki osiągnięte przez uczniów w testach zostają automatycznie zapisane i przesłane do nauczyciela w postaci podsumowania, który w prosty sposób może zamienić je na oceny.
Dążymy do tego, aby portal był nie tylko bazą zasobówedukacyjnych, jak dotychczas, lecz aby umożliwiał też nauczycielom tworzenie własnych, interesujących lekcji i pozwalał na dzielenie się nimi z uczniami oraz ich rodzicami. To jest szczególnie cenne dla nauczycieli młodszych dzieci – podsumowuje Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris.
Szata graficzna portalu Scholaris jest obecnie bardziej nowoczesna, przejrzysta i ułatwia intuicyjne korzystanie z portalu wszystkim użytkownikom. Podczas jej projektowania, położono szczególny nacisk na logiczne ułożenie poszczególnych elementów serwisu oraz podkreślenie jego najważniejszych cech funkcjonalnych.
Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli (www.scholaris.pl) zawiera ponad 26 tys. multimedialnych, zgodnych z nową podstawą programową, materiałów dotyczących wszystkich przedmiotów nauczania, od gier dla trzylatków, po zagadnienia energii jądrowej. Jest skierowany do nauczycieli wszystkich etapów edukacji (od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych), ale także do uczniów, którzy w ciekawy sposób chcą pogłębiać swoją wiedzę.
Scholaris to projekt realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III, Działanie 3.3, Poddziałanie 3.3.3, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Scholaris jest także częścią rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – Cyfrowa Szkoła (www.cyfrowaszkola.men.gov.pl).
nad. Małgorzata Skoczylas - Kouyoumdjian