Polecamy

Relacja z II Kongresu Instytucji Kultury

Data dodania: 17.06.2013

Relacja z II Kongresu Instytucji Kultury

W dniu 13 czerwca 2013 r. odbył się II Kongres Instytucji Kultury, w którym miałam przyjemność brać udział dzięki wejściówce wygranej w facebookowym konkursie SBP. Spotkanie zorganizowane pod tytułem „Kulturalne pieniądze”, czyli … Kulturo mów mi sponsorze, mów mi mecenasie dotyczyło głównie sposobów pozyskiwania funduszy.

Wydarzenie odbyło się w Krakowie, a udział w nim wzięli przedstawiciele wielu różnych instytucji, takich jak muzea, teatry, domy kultury, biblioteki czy organizacje pozarządowe. Uczestnicy zjechali się z całej Polski.

Największym atutem Kongresu okazała się siódemka prelegentów–praktyków, pracujących na co dzień w różnych obszarach związanych z działalnością kulturalną. Podczas wystąpień chętnie dzielili się ze słuchaczami swoją wiedzą, a także cennymi doświadczeniami. Liczne porady, praktyczne podpowiedzi oraz autentyczne zaangażowanie z ich strony, sprawiły, że Kongres był wydarzeniem ciekawym, inspirującym i udanym.

Najlepsze wystąpienia moim zdaniem to prezentacje trzech Pań:

  • Anny Hieropolitańskiej (Instytut Adama Mickiewicza) – Jak to naprawdę jest z tymi grantami na kulturę, czyli jak pisać wnioski,
  • Anny Salomei Kubicy (Kontrasty Kultury) – Masz pomysł na projekt kulturalny, ale jak go sfinansować, gdzie szukać środków poza Ministerstwem Kultury,
  • Moniki Wiejaczki (Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego) – Zdobyć sponsora – sztuka czy dramat? oraz Sposoby pozyskiwania sponsorów – sprawdzone i skuteczne porady.

Pierwsza z prelegentek mówiła o najważniejszych kwestiach związanych z pisaniem projektu oraz składaniem wniosku. Zwróciła uwagę na kolejne etapy powstawania projektu oraz najczęściej popełniane błędy. Wniosek z wystąpienia - warto czerpać z doświadczeń innych instytucji, szczególnie jeżeli planujemy skorzystać z tych samych środków finansowych – porozmawianie z obecnymi czy byłymi grantobiorcami może nam bardzo pomóc przy tworzeniu własnej aplikacji. Następnie Anna Hieropolitańska pokrótce omówiła nowy program grantowy Komisji Europejskiej na lata 2014-2020 – Kreatywna Europa, który będzie kontynuacją dotychczasowych programów Kultura i Media. Na pewno warto śledzić informacje na ten temat, również biblioteki mogą korzystać z tego programu. Szczegóły na stronie Polskiego Punktu Kontaktowego ds. Kultury.

Anna Salomea Kubica przy okazji mówienia o źródłach finansowania przemyciła wiele ciekawych spostrzeżeń dotyczących samych instytucji kultury. Prezentacja miała być bardziej inspiracją i luźną wypowiedzią na szeroko pojmowany temat finansów w kulturze niż szczegółowym przeglądem grantów. W wystąpieniu znalazły się zarówno wzmianki o konkretnych programach czy grantodawcach, jak i anegdoty z własnych doświadczeń prowadzącej. Ciekawe podejście do instytucji kultury, poszukiwanie nowoczesności i jakości, pokazywanie dobrych praktyk – „na tak” i zachowań, których należałoby unikać – „na nie”, sprawiły, że wystąpienie było żywe, ciekawe i inspirujące. Prelegentka przedstawiła fakty i współczesne trendy w kulturze, a w oparciu o nie zaproponowała kilka strategii dla instytucji kultury. Warto polecić serwis internetowy zarządzaniekulturą.pl oraz stronę Anny Salomei Kubicy kontrastykultury.pl.

Monika Wiejaczka przedstawiła najpierw teoretyczne zagadnienia związane ze sponsoringiem – omówiła różne jego typy, rodzaje umów i świadczeń, a także ogólne zasady, którymi należy kierować się poszukując sponsorów. Drugą część wystąpienia poświęciła praktycznym poradom, poruszyła również tematy dotyczące patronatów medialnych i honorowych. Mimo tego, że prezentacja była długa, a momentami zawodził komputer, prowadząca przekazała naprawdę dużo cennych i wartościowych porad w sposób ciekawy – zachęcając do poszukiwań, a jednocześnie zwracając uwagę na to, jak się do tego zabrać i czego absolutnie nie robić. Ważnym aspektem w procesie szukania funduszy jest jakość, rozumiana zarówno jako jakość przygotowanej dla sponsora oferty, ale również jako jakość samej instytucji ubiegającej się o dotację. Podejście „na litość” w sektorze kultury nie powinno mieć miejsca, należy szukać swoich atutów i to nimi zachęcać podmioty gospodarcze – nie do jałmużny, a do korzystnej dla obu stron współpracy.

Robert Kawałko przedstawił słuchaczom fundrising, jako niedoceniany jeszcze w Polsce sposób pozyskiwania środków finansowych. Mecenas Monika Brzozowska omówiła pokrótce aspekty prawne dotyczące zawierania umów sponsoringu. Magdalena Ujma zaprezentowała temat z punktu widzenia marketingowca decydującego o tym, jaka inicjatywa uzyska wsparcie finansowe firmy. Wiesław Bełz natomiast namawiał do tworzenia strategii marketingowych w instytucjach kultury.

Przez wszystkie wystąpienia przewijały się tematy dotyczące konkurencyjności sektora kultury, profesjonalizacji oraz jakości. Wszyscy zwracali uwagę na fakt, że działalność kulturalna jest potrzebna, wartościowa, użyteczna. Warto to pokazywać i o tym mówić. Przedstawianie swojej instytucji w dobrym świetle, promowanie ciekawych inicjatyw i działalności powinno być podstawą. Zanim placówka kulturalna zacznie szukać źródeł finansowania powinna dobrze poznać swoje atuty i nauczyć się nimi chwalić.

Kongres uważam za bardzo udany, warto było wziąć w nim udział i cieszę się, że miałam taką możliwość. Zabrakło w moim odczuciu czasu na pytania do prelegentów oraz na dyskusje – te toczyły się wyłącznie w krótkich przerwach kawowych czy przy obiedzie.

Kilka wpadek organizacyjnych, związanych głównie ze źle funkcjonującym sprzętem, wybaczam i kolejne spotkanie z tego cyklu chętnie odwiedzę.

nad. Paulina Milewska, Biblioteka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi
Licencja: CC by-sa 3.0


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP