W dniu 13 czerwca 2013 r. odbył się II Kongres Instytucji Kultury, w którym miałam przyjemność brać udział dzięki wejściówce wygranej w facebookowym konkursie SBP. Spotkanie zorganizowane pod tytułem „Kulturalne pieniądze”, czyli … Kulturo mów mi sponsorze, mów mi mecenasie dotyczyło głównie sposobów pozyskiwania funduszy.
Wydarzenie odbyło się w Krakowie, a udział w nim wzięli przedstawiciele wielu różnych instytucji, takich jak muzea, teatry, domy kultury, biblioteki czy organizacje pozarządowe. Uczestnicy zjechali się z całej Polski.
Największym atutem Kongresu okazała się siódemka prelegentów–praktyków, pracujących na co dzień w różnych obszarach związanych z działalnością kulturalną. Podczas wystąpień chętnie dzielili się ze słuchaczami swoją wiedzą, a także cennymi doświadczeniami. Liczne porady, praktyczne podpowiedzi oraz autentyczne zaangażowanie z ich strony, sprawiły, że Kongres był wydarzeniem ciekawym, inspirującym i udanym.
Najlepsze wystąpienia moim zdaniem to prezentacje trzech Pań:
Pierwsza z prelegentek mówiła o najważniejszych kwestiach związanych z pisaniem projektu oraz składaniem wniosku. Zwróciła uwagę na kolejne etapy powstawania projektu oraz najczęściej popełniane błędy. Wniosek z wystąpienia - warto czerpać z doświadczeń innych instytucji, szczególnie jeżeli planujemy skorzystać z tych samych środków finansowych – porozmawianie z obecnymi czy byłymi grantobiorcami może nam bardzo pomóc przy tworzeniu własnej aplikacji. Następnie Anna Hieropolitańska pokrótce omówiła nowy program grantowy Komisji Europejskiej na lata 2014-2020 – Kreatywna Europa, który będzie kontynuacją dotychczasowych programów Kultura i Media. Na pewno warto śledzić informacje na ten temat, również biblioteki mogą korzystać z tego programu. Szczegóły na stronie Polskiego Punktu Kontaktowego ds. Kultury.
Anna Salomea Kubica przy okazji mówienia o źródłach finansowania przemyciła wiele ciekawych spostrzeżeń dotyczących samych instytucji kultury. Prezentacja miała być bardziej inspiracją i luźną wypowiedzią na szeroko pojmowany temat finansów w kulturze niż szczegółowym przeglądem grantów. W wystąpieniu znalazły się zarówno wzmianki o konkretnych programach czy grantodawcach, jak i anegdoty z własnych doświadczeń prowadzącej. Ciekawe podejście do instytucji kultury, poszukiwanie nowoczesności i jakości, pokazywanie dobrych praktyk – „na tak” i zachowań, których należałoby unikać – „na nie”, sprawiły, że wystąpienie było żywe, ciekawe i inspirujące. Prelegentka przedstawiła fakty i współczesne trendy w kulturze, a w oparciu o nie zaproponowała kilka strategii dla instytucji kultury. Warto polecić serwis internetowy zarządzaniekulturą.pl oraz stronę Anny Salomei Kubicy kontrastykultury.pl.
Monika Wiejaczka przedstawiła najpierw teoretyczne zagadnienia związane ze sponsoringiem – omówiła różne jego typy, rodzaje umów i świadczeń, a także ogólne zasady, którymi należy kierować się poszukując sponsorów. Drugą część wystąpienia poświęciła praktycznym poradom, poruszyła również tematy dotyczące patronatów medialnych i honorowych. Mimo tego, że prezentacja była długa, a momentami zawodził komputer, prowadząca przekazała naprawdę dużo cennych i wartościowych porad w sposób ciekawy – zachęcając do poszukiwań, a jednocześnie zwracając uwagę na to, jak się do tego zabrać i czego absolutnie nie robić. Ważnym aspektem w procesie szukania funduszy jest jakość, rozumiana zarówno jako jakość przygotowanej dla sponsora oferty, ale również jako jakość samej instytucji ubiegającej się o dotację. Podejście „na litość” w sektorze kultury nie powinno mieć miejsca, należy szukać swoich atutów i to nimi zachęcać podmioty gospodarcze – nie do jałmużny, a do korzystnej dla obu stron współpracy.
Robert Kawałko przedstawił słuchaczom fundrising, jako niedoceniany jeszcze w Polsce sposób pozyskiwania środków finansowych. Mecenas Monika Brzozowska omówiła pokrótce aspekty prawne dotyczące zawierania umów sponsoringu. Magdalena Ujma zaprezentowała temat z punktu widzenia marketingowca decydującego o tym, jaka inicjatywa uzyska wsparcie finansowe firmy. Wiesław Bełz natomiast namawiał do tworzenia strategii marketingowych w instytucjach kultury.
Przez wszystkie wystąpienia przewijały się tematy dotyczące konkurencyjności sektora kultury, profesjonalizacji oraz jakości. Wszyscy zwracali uwagę na fakt, że działalność kulturalna jest potrzebna, wartościowa, użyteczna. Warto to pokazywać i o tym mówić. Przedstawianie swojej instytucji w dobrym świetle, promowanie ciekawych inicjatyw i działalności powinno być podstawą. Zanim placówka kulturalna zacznie szukać źródeł finansowania powinna dobrze poznać swoje atuty i nauczyć się nimi chwalić.
Kongres uważam za bardzo udany, warto było wziąć w nim udział i cieszę się, że miałam taką możliwość. Zabrakło w moim odczuciu czasu na pytania do prelegentów oraz na dyskusje – te toczyły się wyłącznie w krótkich przerwach kawowych czy przy obiedzie.
Kilka wpadek organizacyjnych, związanych głównie ze źle funkcjonującym sprzętem, wybaczam i kolejne spotkanie z tego cyklu chętnie odwiedzę.
nad. Paulina Milewska, Biblioteka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi
Licencja: CC by-sa 3.0