Polecamy

I Ogólnopolski Kongres Instytucji Kultury - relacja

Data dodania: 17.12.2012

I Ogólnopolski Kongres Instytucji Kultury - relacja

W dniu 14 grudnia br., w Krakowie, miał miejsce I Ogólnopolski Kongres Instytucji Kultury „Quo vadis kulturo?”. Zorganizowała go firma MJ Training oraz Fundacja Wirtualna Kultura pod patronatem kancelarii prawniczej Pasieka, Derlikowski, Brzozowska i Partnerzy. Kongres, mimo, że stanowił debiut powyższych organizacji, został przygotowany bardzo profesjonalnie, zarówno pod względem merytorycznym, jak i organizacyjnym.

Pierwsze wystąpienie miała mecenas Monika Brzozowska, która obszernie przedstawiła problematykę praw autorskich i związane z nią nieścisłości. Jak się okazuje, najwięcej trudności z egzekwowaniem swoich praw mają artyści plastycy i malarze, choć w przypadku innych dziedzin kultury dochodzi także do różnorodnej interpretacji tych samych przepisów prawnych. Paradoks stanowi obecny wymóg dotyczący tekstów pisanych – w przypadku publikacji naszego tekstu przez osobę obcą, to my musimy udowodnić, że to jest tekst naszego autorstwa, a nie plagiatora.

Temat sponsoringu, czyli najskuteczniejsze sposoby na znalezienie mecenasa instytucji kultury, omówiła Katarzyna Moliszewska-Spandel, specjalistka ds. promocji i organizacji widowni, sponsorship manager Międzynarodowego Festiwalu Producentów Filmowych REGIOFUN. Pozyskanie sponsora nie jest aż takie trudne, jeśli opracuje się efektywną strategię działania, ciekawą ofertę sponsorską i wybierze odpowiednią gałąź biznesu, najbardziej zainteresowaną promocją w naszej dziedzinie.

Radca prawny, Malwina Żurek-Majerska, skupiła się w swoim wystąpieniu na kwestii zamówień publicznych. Przybliżyła niuanse, których znajomość jest niezbędna, by osiągnąć zamierzone cele. Temat zamówień publicznych mocno zainteresował uczestników kongresu – kontynuowali rozmowy z ekspertem nie tylko w kuluarach, ale również podczas lunchu.

Po przerwie, podczas której gościnna restauracja Wierzynek zapewniła wszystkim apetyczny obiad, głos zabrała Anna Król, prezes zarządu agencji Go Culture. Organizacja ta, jako jedna z nielicznych w Europie, zajmuje się realizacją oraz komunikacją projektów z obszaru kultury. Pani Anna zaprezentowała różne formy kontaktu z mediami i sposoby na efektywną promocję własnej instytucji.

Kolejna prezentacja dotyczyła ciekawych pomysłów na kulturalne i edukacyjne akcje, skierowane przede wszystkim do młodych odbiorców. Anna Salomea Kubica, m.in. menadżer kultury i trener wielokulturowy, opowiedziała o dwóch projektach kierowanych do licealistów i studentów – MEDIALAB oraz Kampus Kulturowy. Z pozoru może się wydawać, że przyciągniecie młodych ludzi do muzeum, na wystawę, do teatru jest wyjątkowo trudnym przedsięwzięciem, ale kiedy zaczyna się z nimi pracować, okazuje się, że są bardzo chętni i otwarci na tego typu aktywności – wystarczy znaleźć intrygujący sposób na dotarcie do nich, a przede wszystkim słuchać tego, o czym mówią i co ich interesuje.

Omówieniem ustawy o prowadzeniu działalności kulturalnej zajął się Przemysław Wolski, główny specjalista ds. Prawno-Organizacyjnych i Kontroli Wewnętrznej, Koordynator Zespołu Prawnego w Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego "Guido" w Zabrzu. Ograniczony czas wystąpień nie pozwolił na udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania nurtujące uczestników, ale pan Przemysław, podobnie jak pozostali prelegenci, zaprosił chętnych do rozmowy po zakończeniu spotkania, a także do nadsyłania pytań drogą mailową, obiecując pomoc.

Ostatni temat poruszany podczas kongresu dotyczył savoir vivre’u w instytucjach kultury. Maria Bujas-Łukaszewska, manager ds. szkoleń w firmie Cracow Union i stażystka Departamentu Protokołu Dyplomatycznego MSZ, opisała podstawowe zasady przyjmowania gości, organizacji oficjalnych spotkań, rolę mistrza ceremonii, jaką na siebie przyjmuje często instytucja kultury.

I Kongres Instytucji Kultury okazał się sprawnie przeprowadzonym seminarium, ściśle związanym tematycznie z najważniejszymi dla instytucji kultury dziedzinami z zakresu prawa, promocji i kontaktów z innymi organizacjami życia społecznego. Młode organizacje, dotychczas może mało znane, wzbudzają nadzieję na pojawienie się na arenie szkoleń nowych ciekawych i pomysłowych inicjatyw służących pomocą wszystkim działającym w obszarze kultury. Organizatorzy okazali się bardzo otwarci na współpracę, pomocni i życzliwi. Jedynym mankamentem, jak to często bywa, był ograniczony czas, często zbyt krótki, by wyczerpać interesujący temat, ale być może uda się następnym razem zaprosić specjalistów na dłużej.

Licząc na podobnie wysoki poziom, czekamy niecierpliwie na kolejny, II OKIK, zapowiedziany na czerwiec 2013 r., pt. „Kulturalne pieniądze czyli…”

napisała Małgorzata Woźniak 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP