W serwisie „Dziennik Internautów” ukazał się artykuł zatytułowany „Co wolno, a czego nie wolno organizatorom konkursów na Facebooku”. Zachęcamy do jego lektury bibliotekarzy, którzy są odpowiedzialni za promowanie działań swojej placówki na portalu społecznościowym.
Jakim zasadom - z punktu widzenia polskiego prawa - podlegają konkursy organizowane przez różne firmy na Facebooku? Na prośbę Czytelnika o komentarz poprosiliśmy dwóch prawników. W liście do redakcji di24.pl Czytelnik opisał przypadek trzykrotnej zmiany zasad w trakcie trwania konkursu zorganizowanego na Facebooku. Bez informowania o tym uczestników, bo chyba zmiany w PDF-ie z regulaminem nie można nazwać informowaniem? Skutek tego taki, że jury wybierało ostatecznie nie z 5 a z 10 najwyżej ocenianych prac, dzięki czemu miała szansę zwyciężyć inna praca niż w oryginalnym regulaminie - poinformował Czytelnik, pytając, czy takie działania są zgodne z prawem.
Aby odpowiedzieć na tak postawione pytanie, należy na wstępie sięgnąć do regulaminu konkursów na Facebooku. Już sam regulamin wymaga, aby organizator działał zgodnie z prawem obowiązującym w tym kraju, gdzie organizowany jest konkurs - tłumaczy Jacek Świeca z kancelarii prawnej Świeca i Wspólnicy. W przypadku konkursów internetowych zastosowanie bezpośrednie mają przepisy Kodeksu cywilnego, choć sam "konkurs" nie jest w polskim prawie zdefiniowany. Jak wskazuje radca prawny, zgodnie z art. 919 § 1 k.c.: kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać.
Źródło: Dziennik Internautów