Polecamy

Raport „Społeczeństwo informacyjne w liczbach”

Data dodania: 29.03.2012

Słaby stan zaawansowania e-administracji, brak pełnego zaufania społeczeństwa do elektronicznej komunikacji, obawa o bezpieczeństwo, braki w umiejętnościach oraz ubogie kadry - to bariery rozwoju społeczeństwa informacyjnego według raportu MAC.

Raport „Społeczeństwo informacyjne w liczbach” opracowany przez Departament Społeczeństwa Informacyjnego MAC, prezentuje stan rozwoju społeczeństwa informacyjnego w trzecim roku po przyjęciu przez Radę Ministrów Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce do roku 2013 (SRSI2013). 

Jak wynika z raportu, administracja publiczna w Polsce, niezależnie od rozmiarów czy lokalizacji urzędów, posiadała w 2011 roku łącze internetowe o przepustowości co najmniej 2 Mb/s. Mniejszą miało tylko 5% urzędów ogółem - w tym gminne i powiatowe. Niestety, tylko 28% urzędów posiada zapasowe łącze z Internetem, na wypadek awarii łącza głównego. Częściej wyposażone są w nie urzędy administracji rządowej. 

Badania wskazują, że nie wszyscy urzędnicy posiadają własne służbowe konto poczty elektronicznej. Dostęp do takiego konta ma ponad dwie trzecie pracowników zatrudnionych w urzędach. Elektroniczna skrzynka podawcza, która ma zapewniać obywatelom środek komunikacji do elektronicznego przekazywania dokumentów, wprowadzona została w 88% ankietowanych urzędów. Jak ocenia Departament Społeczeństwa Informacyjnego w MAC, to wzrost o 14 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania.

W połowie 2011 r. co czwarty urząd udostępniał usługi elektroniczne na platformie ePUAP. Według województwa, najczęściej udostępniały je urzędy z małopolskiego (35%), podlaskiego (33%) i podkarpackiego (33%). Najsłabiej pod tym względem wypadły urzędy z województwa warmińsko-mazurskiego. Bariery w wykorzystaniu ePUAP w samorządach, to według badanych brak powszechności podpisu elektronicznego - wskazywało na to 52% urzędów oraz mała liczba gotowych usług do implementacji na ePUAP - uważa tak 50%.

W 2011 roku wszystkie urzędy w Polsce posiadały własną stronę internetową, z czego tylko 29% dostosowanych było do potrzeb osób niepełnosprawnych, użytkowników starszego oprogramowania lub sprzętu, a z drugiej strony do potrzeb użytkowników o najnowszym sprzęcie. Urzędy administracji samorządowej w niewielkim stopniu stwarzają obywatelom na swych stronach WWW możliwość zgłaszania błędów i propozycji usprawnień w świadczeniu usług - robi to tylko co czwarty urząd.

Podstawą raportu były dane statystyczne GUS, UKE, Eurostatu, KE, COCOM oraz wyników badań zrealizowanych na zlecenie byłego MSWiA wśród internautów i w urzędach administracji publicznej.

Źródło: PAP


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP