Polecamy

Biblioteka szkolna dzisiaj - recenzja

Data dodania: 06.03.2012

Biblioteka szkolna dzisiaj - recenzja

Praca rozpoczyna się od rozważań teoretycznych, informacji o sytuacji bibliotekarstwa szkolnego na świecie, a także od podstawowych problemów związanych z podstawami prawnymi i standaryzacją. Osobną część pracy poświecono sprawą związanym z zawodem nauczyciela-bibliotekarza. Następne części książki dotyczą kolejnych etapów pracy organizacyjnej oraz zakresu, form i specyfiki pracy pedagogicznej a także miejsca i znaczenia współpracy biblioteki szkolnej ze środowiskiem.

Ze względu na zróżnicowany stan skomputeryzowanych systemów bibliotecznych w bibliotekach szkolnych poszczególne zadania bibliotek są analizowane w sposób tradycyjny z możliwością ich skomputeryzowania.

Rozdział poświęcony badaniom czytelnictwa pokazuje formy i metody aktywności czytelniczej ze sposobem wpływu na coraz to większe zainteresowanie uczniów biblioteką i jej zasobami. Całość kończą rozdziały poświecone ewaluacji pracy, zagadnieniom marketingu i public relations oraz propozycjom budowy warsztatu fachowego bibliotekarza.

Pierwsze dwa rozdziały dotyczą rozwoju współczesnych bibliotek szkolnych, w tym bibliotek w krajach Unii Europejskiej. R. III – to organizacje międzynarodowe i narodowe działające na rzecz bibliotekarstwa szkolnego. R. IV – to akty prawne regulujące pracę bibliotek szkolnych łącznie ze standardami. R. V – Nauczyciel-bibliotekarz, R. VI – to organizacja biblioteki szkolnej – szkolnego centrum informacji. R. VII - Procesy biblioteczne. R. VIII – Dydaktyka w bibliotece szkolnej, R. IX – to praca z czytelnikiem indywidualnym, R. X – Wybrane formy działalności kulturalnej (grupowej i zbiorowej), R. XI – Biblioteka szkolna w środowisku, R. XII – Działalność bibliotek pedagogicznych na rzecz bibliotek i bibliotekarzy szkolnych , R. XIII – Ewaluacja. Ocena jakości i efektywności pracy biblioteki szkolnej, R. XIV – Badanie czytelnictwa w szkole, R. XV – Promocja i P.R. w bibliotece szkolnej, R. XVI – Warsztat fachowy nauczyciela-bibliotekarza. Pracę zamykają: zakończenie, aneksy, indeks osobowy, indeks rzeczowy.

Autorka w wielu wypadkach zrezygnowała z drobiazgowego instruktażu na rzecz czytelnych przykładów, ukazywania najczęstszych problemów i sposobów ich rozwiązywania oraz odesłania do innych publikacji, w których można znaleźć bardziej praktyczne porady.
Po każdym rozdziale Autorka umieściła wykaz najciekawszych lektur dotyczących danego zagadnienia. Wykraczają one często zakresem treści poza zagadnienia poruszane w rozdziale, uzupełniają i pogłębiają je. Książka ta bowiem nie może omówić wszystkich problemów z jakimi bibliotekarz-nauczyciel może spotkać się w codziennej pracy. Księgozbiór fachowy bibliotekarza szkolnego winien zawierać oprócz tej książki, bardziej praktyczne poradniki, normy, przepisy prawne, Czasopisma fachowe.

Praca bardzo pożyteczna. Myślę, że załączone uwagi pomogą w ostatecznej redakcji tekstu, który oczywiście polecam do druku.

Z recenzji prof. dr hab. Marcina Drzewieckiego 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP