Biuro Zarządu Głównego SBP
Al. Niepodległości 213
02-086 Warszawa
tel: 22 608-28-24
tel: 733 242 337
biuro@sbp.pl
PROCEDURA PRZYJĘCIA
- Procedurę przystąpienia Polski do ACTA reguluje ustawa o umowach międzynarodowych, jej harmonogram, jest niezależny od polskiego kalendarza wyborczego i wynikających z tego zmian w Radzie Ministrów.
- Projekt wniosku w sprawie ACTA, został przesłany do uzgodnień wszystkim członkom Rady Ministrów, w tym Ministrowi Michałowi Boniemu, pismem z dnia 6 września 2011 r. W konsultacjach tych nie zgłoszono żadnych istotnych zastrzeżeń.
- Uzgodnienia z 4 listopada 2011 roku, były efektem uwag RCL oraz MSZ m.in. dotyczących językowej strony tłumaczenia dokumentów ACTA. W konsultacjach tych ponownie nie zgłoszono żadnych istotnych zastrzeżeń.
- 18 listopada 2011 uzgodniony wniosek o wyrażenie zgody na podpisanie ACTA został skierowany do Prezesa Rady Ministrów. 25 listopada 2011 r dokument został przyjęty w trybie obiegowym, tak jak przewiduje to rozporządzenie Rady Ministrów.
- Prace nad przystąpieniem UE do ACTA były prowadzone przez polską prezydencję w Radzie UE. Przewodniczyli im przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki. W pracach tych polska prezydencja była zobowiązana do neutralności i respektowania stanowisk pozostałych 26 państw członkowskich. Równolegle – co wynikało z kalendarza prac nad wspomnianą wyżej decyzją Rady UE – prowadzone były w ramach prac Rady Ministrów uzgodnienia w sprawie podpisania ACTA przez Polskę.
TREŚĆ DOKUMENTU
- Podstawową korzyścią z przystąpienia do ACTA dla UE i jej państw członkowskich będzie zapewnienie skuteczniejszej ochrony unijnych, a więc także polskich właścicieli praw własności intelektualnej (zarówno twórców, artystów, wydawców, producentów oraz nadawców, jak i przedsiębiorców, których kapitałem są prawa własności przemysłowej) poza granicami Unii.
- Unijne oraz polskie standardy przewidziane w przepisach prawa w tym zakresie są już obecnie wyższe, niż te określone w ACTA.
- 22 września 2011 r. organizacje zrzeszające podmioty reprezentujące rynki wydawniczy, filmowy, muzyczny i oprogramowania, skierowały do Prezesa Rady Ministrów wystąpienie popierające przystąpienie Polski do umowy ACTA. Wśród sygnatariuszy są m.in. ZPAV, ZAiKS, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Stowarzyszenie Dystrybutorów Filmowych, Business Software Alliance i FOTA .
- Od czerwca 2011 roku polski tekst projektu uchwały znajduje się na stronach Komisji Europejskiej.
- Wbrew pojawiającym się wątpliwościom, ACTA zawiera szereg przepisów gwarantujących, że jej stosowanie nie będzie prowadzić do naruszania praw podstawowych, w tym prawa do prywatności i wolności słowa. W tekście umowy nie umiemy odnaleźć przepisów, które tworzyłyby wspomniane zagrożenia.
- Żaden przepis ACTA nie wprowadza wymogu blokowania legalnych treści w internecie. Także w tym wypadku w projekcie uchwały nie znajdujemy odnaleźć przepisów, które tworzyłyby wspomniane zagrożenia.
- Również katalog praw własności intelektualnej, za których naruszenie mogą być nakładane sankcje karne, jest w prawie polskim szerszy niż w ACTA.
- Kuriozalnie brzmi zarzut, jakoby ACTA przewidywało obowiązek monitorowania użytkowników internetu. Określone w tej umowie środki prawne nie mogą tworzyć barier dla zgodnej z prawem działalności, ani nie mogą naruszać prawa do wolności słowa, sprawiedliwego procesu i prywatności, a także konkurencyjności.
- Państwa członkowskie uczestniczyły w negocjacjach tylko w zakresie przepisów karnych umowy, w pozostałym zakresie UE była reprezentowana przez Komisję Europejską. Wynika to z podziału kompetencji w UE. Dlatego procedura przystąpienia Unii Europejskiej i jej państw członkowskich odbywa się dwutorowo – zarówno na szczeblu Unii jak i poszczególnych krajów.
- Swój podpis złożyło już 8 z 11 negocjujących stron: Stany Zjednoczone, Australia, Kanada, Korea, Japonia, Nowa Zelandia, Maroko i Singapur.
- Stanowisko Rządu RP popierające podpisania ACTA przez Unię Europejską zostało przyjęte na posiedzeniu Komitetu do spraw Europejskich Rady Ministrów w dniu 2 sierpnia 2011 r. oraz pozytywnie zaopiniowane przez Komisje do spraw Unii Europejskiej Sejmu i Senatu.
Zachęcamy Państwa do wyrażania swoich opinii w komentarzach poniżej tego artykułu.
Źródło: MKiDN