Polecamy

Z biblioteki kolejką w świat

Data dodania: 16.06.2011

Aktualnie niezwykłe podróże ukazuje wystawa w MBP w Brzezinach, Witolda Błądka - "Historia kolejki wąskotorowej w Rogowie". Była ona pomyślana jako jedna z imprez towarzyszących Dniom Brzezin. Sponsorem ekspozycji jest Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej. O Witoldzie Błądku już pisaliśmy przy okazji wystawy "Rowerem po Bornholmie". Jest to znany w Rawie Mazowieckiej dziennikarz. Tym razem do Brzezin przywiózł on ponad 100 fotografii ukazujących rogowska kolejkę wąskotorową, która dociera aż do Białej Rawskiej.

Otwarciu ekspozycji w dniu 3 czerwca towarzyszyła ciekawa prelekcja, gdzie twórca opowiadał o swoich doświadczeniach związanych z kolejką. To nią odbył swoją pierwszą samodzielną podróż w życiu, gdy jechał odwiedzić babcię. Fotografował ją, gdyż chciał utrwalić ten niezwykły zabytek dla potomnych. Na licznych fotografiach znajdziemy nie tylko obrazy kolejki i zdjęcia z podróży, ale także fotografie ukazujące historyczne stanowisko pracy kolejarza, czy jego ubiór. Wcześniej wystawa była już prezentowana w Muzeum Ziemi Rawskiej oraz rawskiej bibliotece i domu kultury.

Warto wspomnieć, że historia rogowskiej kolejki zaczęła się w czasie I Wojny Światowej, gdy dowództwo pruskie zadecydowało o budowie wojskowej kolei polowej od stacji Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej w Rogowie do linii frontu. Do 22 marca 1915 r. wybudowano liczącą 48 km linię do Białej Rawskiej. Zaplecze kolei znajdowało się na stacji graniczącej z koleją normalnotorową w Rogowie. Po odzyskaniu niepodległości linię eksploatowała Kolej Warszawsko-Wiedeńska. Po II Wojnie Światowej na początku lat 50 zaistniała konieczność wymiany nawierzchni na cięższe szyny. W 1950 r. wybudowano w Rogowie też murowaną parowozownię, która zastąpiła dotychczas istniejącą drewnianą konstrukcję. W okresie PRL-u na rogowskiej kolejce dominował przewóz ładunków przychodzących z sieci normalnotorowej, które w Rogowie przeładowywano do wagonów wąskotorowych. W latach siedemdziesiątych ostatecznie trakcję parową wyparły lokomotywy spalinowe.

W okresie tym kolejka była też najintensywniej wykorzystywana. Okres III RP to powolne zamieranie kolejki. Na przełomie 2000 i 2001 r. znacznie ograniczono ruch pociągów osobowych, a ostatecznie ruch pasażerski zamknięto 9 czerwca 2001 r. Pociągi towarowe kursowały do końca września 2001 roku. Od 2002 roku opiekę nad rogowskich zabytkiem sprawuje Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych. Gromadzony jest tu zabytkowy tabor kolejowy sprowadzany z różnych miejsc w Polsce. Dziś, obok Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, jest to najliczniejsza kolekcja w Polsce.

W okresie letnim organizowane są także turystyczne kursy pasażerskie. Pasjonaci kolejki dokładają starań aby wagony i lokomotywy jeździły w historycznym malowaniu, a obsługa pociągu miała odpowiednie umundurowanie. W niedzielę odbywają się kursy do Jeżowa i Głuchowa, gdzie przygotowywane jest ognisko. Licząca 49 kilometrów trasa Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała jest w tej chwili najdłuższą czynną linią wąskotorową w Polsce. Szczegółowe informacje o kolejce oraz aktualny rozkład kursów można znaleźć na stronie www.kolejrogowska.pl . Podróż kolejką warto jednak rozpocząć od odwiedzin wystawy w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Brzezinach.

oprac. Danuta Wylazłowska
 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP