Polecamy

Ksi@żka jest kobietą. Rynek książki (dla) kobiet. Przeszłość - Stan obecny - Perspektywy

Data dodania: 04.05.2023

Ksi@żka jest kobietą. Rynek książki (dla) kobiet. Przeszłość - Stan obecny - Perspektywy

Ksi@żka jest kobietą. Rynek książki (dla) kobiet. Przeszłość - Stan obecny - Perspektywy to hasło 3. Międzynarodowiej Konferencji Naukowej KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE.

Konferencja odbędzie się 29-30 czerwca 2023 roku - online.
 

Organizatorzy / współorganizatorzy konferencji:

  • Katedra Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej Instytutu Nauk o komunikacji Społecznej i Mediach UMCS w Lublinie;
  • Department of Social Communication and Information Activities, Lviv Polytechnic National University;
  • Department of Social Communication, Lesya Ukrainka Volyn National University;
  • Department of Media Communications, Ukrainian Academy of Printing

 

Tematyka konferencji:

Konferencja ma na celu prezentację stanu badań o aktualnym i historycznym udziale kobiet oraz ich roli w kształtowaniu rynku usług związanych z książką.

Zawsze był to sektor wymagający ze względu na dużą konkurencję, zróżnicowane potrzeby czytelniczek i czytelników, podlegający ciągłym zmianom, niegwarantujący ekonomicznego sukcesu. Jednak kobiety mimo to zakładały (i nadal zakładają) własne wydawnictwa, drukarnie, księgarnie, biorąc sprawy w „swoje ręce”, stawiają czoła wyzwaniom finansowym, prawnym, technologicznym.

Z naukowego punktu widzenia, istotna jest dla nas perspektywa komunikacyjna i bibliologiczna, ale także kulturowa, społeczna, polityczna, historyczna (m.in. kobiety pionierki i zasłużone w wyżej wymienionych zawodach) i wreszcie literaturoznawcza, pozwalająca na konfrontację z takimi kategoriami pojęciowymi jak „książka/literatura feministyczna”, „książka/literatura kobieca” czy „książka/literatura dla kobiet”.

Szczegółowe zagadnienia:

Istotne dla organizatorów są następujące zagadnienia:

  • branża książkowa jako obszar aktywności zawodowej kobiet w perspektywie współczesnej i historycznej;
  • kobiety w instytucjach książki w wymiarze krajowym i światowym;
  • kobiety jako inicjatorki społecznego życia książki i propagatorki czytelnictwa (założycielki klubów książki, czytelni, bibliotek, stowarzyszeń i fundacji proczytelniczych, booktuberki, bookstargamerki, booktokerki, podkasterki, itp.);
  • kobiety jako czytelniczki dawniej i dziś (gusta i preferencje lekturowe, rola kobiet w socjalizacji czytelniczej, kształtowaniu kultury (nie tylko literackiej) i tożsamości narodowej w wymiarze mikro i makro: rodzina vs. społeczeństwo);
  • kobiety jako konsumentki książki;
  • kobiety jako target na rynku wydawniczo-księgarskim (specyfika reklamy i promocji książki dla kobiet, narzędzia marketingu wydawniczego adresowanego do kobiet, itp.);
  • książka dla kobiet (wydawcy, autorzy, marki, gatunki, tematy, architektura i design książki dla dziewcząt i kobiet, itp.);
  • media i internet jako przestrzeń rozpowszechniania i promocji książki dla kobiet; – kobiety rynku książki jako bohaterki narracji medialnych.

Można również zgłaszać tematy własne, wychodzące poza proponowane obszary.

Uczestnictwo w konferencji:

Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy kultury książki, bibliologów, antropologów i estetyków książki, historyków, komunikologów, medioznawców, socjologów, literaturoznawców oraz przedstawicieli innych dyscyplin i profesji, którzy centrum swych rozważań i praktyki zawodowej uczynili książkę i kobiety.

Konferencja odbędzie się zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.

Językami roboczymi konferencji są polski, ukraiński, angielski.

Koszt udziału w konferencji wynosi 250 zł. (200 zł. dla członków PTKS).

Zgłoszenia:

Aby wziąć udział w konferencji, należy wypełnić do dnia 4 czerwca:

Formularz rejestracyjny

Więcej informacji na stronie konferencji

Wydarzenie na Facebooku 

 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP