Polecamy

Nowa jakość czytania online

Data dodania: 27.04.2021

Nowa jakość czytania online

27 kwietnia ruszyła nowa odsłona czytelni online IBUK Libra, która od ponad czternastu lat dostarcza akademickie, i nie tylko, publikacje do bibliotek zarówno naukowych, jak i publicznych. Platforma daje możliwość dostępu do książek online przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.  Co się zmieniło?

W blisko 600 bibliotekach w Polsce wszyscy czytelnicy mogą korzystać z nowej odsłony IBUKA Libry. -  Prosimy nie regulować ekranów, to unowocześniona wersja platformy – zapewnia Piotr Kołacz przedstawiciel Wydawnictwa Naukowego PWN. Wyzwaniem było przeprowadzenie badań user experience, które trwały kilka miesięcy, a następnie testowanie całości przez grupę dwustu testerów. Przez dwa tygodnie stycznia osoby z całej Polski, w tym bibliotekarze, sprawdzali poprawność działania platformy. Nowa Libra to nowe karty użytkownika, które pozwalają w odmieniony sposób korzystać z czytelni online.

Na czym polega zmiana? Jeśli ktoś korzystał dotychczas z e-czytelni na przykład przez uczelnię, ale także przez bibliotekę wojewódzką, musiał przełączać się za każdym razem między zasobami obu. Obecnie wprowadzona została karta „Książki w moich bibliotekach”, gdzie użytkownik może przeszukiwać zasób, który wykupiły jego biblioteki. Jeśli dany tytułu nie jest dostępny, można przeglądać bazę ponad 45 000 tytułów w karcie „wszystkie książki”, a za pomocą funkcji „uzyskaj dostęp” m.in. sprawdzić, w której bibliotece w okolicy znajduje się poszukiwany tytuł lub zaproponować e-zakup w swojej.

Zalogowany może więcej

Aby wykorzystać pełną moc jaką daje platforma, warto założyć konto. Po zalogowaniu użytkownik:

  • uzyska dostęp do 12 tytułów w ciągu roku od PWN, bez potrzeby dodawania zasobu jakiejkolwiek biblioteki;
  • zobaczy wszystkie książki do których ma dostęp, przez swoje biblioteki w karcie „Książki w moich bibliotekach”;
  • ma dwie opcje do wyboru, gdzie może czytać publikację. Pierwszą jest karta „Moje książki”, drugą wirtualna półka myIBUK;
  • zobaczy cztery ostatnio czytane publikacje na stronie głównej;
  • w karcie „Słowniki” uzyska dostęp do PWN Oxford, pod warunkiem, że jego biblioteka wykupiła wcześniej usługę.

Czym jest półka myIBUK?

Dodatkowo po zalogowaniu można przejść do wspomnianej półki myIBUK (wirtualnej półki z czytanymi książkami), w której znajdują się funkcjonalności doceniane od lat przez stałych bywalców serwisu. - Przyszli i obecni użytkownicy, w ramach zaawansowanych narzędzi pracy z tekstem, mogą robić notatki, wstawiać zakładki, dzielić się fragmentami z innymi zarejestrowanymi, kopiować gotowe opisy bibliograficzne, czy sprawdzać definicje w Encyklopedii PWN oraz Słowniku Języka Polskiego PWN poprzez funkcję „Baza wiedzy” – tłumaczy Zbigniew Jan Meller z zespołu IBUK Libra.

Jeśli użytkownik czuje się przywiązany do poprzedniej wersji Libry, może na stronie głównej wrócić do niej, korzystając z linku pod adresem wyszukiwarki internetowej. Strona działa także na tabletach i smartfonach. Czytelnik nie potrzebuje dodatkowych urządzeń takich jak czytelnik e-booków, aby korzystać w pełni z serwisu. Wystarczy urządzenie z dostępem do Internetu obsługujące html5. W Librze nie pobieramy e-książki na urządzenie, ale czytamy ją online. Nie trzeba już pamiętać, na którym urządzeniu jest plik książki.

Dostawcą platformy jest Wydawnictwo Naukowe PWN. Oferta e-booków PWN, PZWL czy WNT jest dostępna wyłącznie w serwisach IBUK oraz IBUK Libra. Pełna baza tytułów zawiera ofertę  360 wydawców, więc liczba publikacji jest olbrzymia, a każdy czytelnik ma prawo sugerować zakup danego tytułu instytucji.

Jakie wsparcie otrzymują biblioteki?

Zespół IBUK Libra to cztery osoby odpowiadające za kontakt z bibliotekami i instytucjami we wszystkich województwach na terenie kraju. Biblioteki poza indywidualnymi wycenami umów, podpisywanych zwykle na 12 miesięcy, mogą także wejść do grupy bibliotek (opcja dla bibliotek pedagogicznych i publicznych), która od lat subskrybuje dostęp do serwisu lub zrzeszyć się w ramach nowej grupy by stać się stroną umowy z PWN jako konsorcjum. Jest to rozwiązanie pod instytucje, która nie dysponuje wysokim budżetem, a chcą odpowiadać na wyżej wymienione potrzeby czytelników. W celu znalezienia najbliższego konsorcjum działającego w okolicy można kontaktować się bezpośrednio z jednym z menedżerów ds. kluczowych klientów IBUKA Libry, który udzieli wyczerpujących informacji na temat aktualnej oferty i możliwości rozszerzenia konsorcjów już istniejących.

Każda instytucja dostaje w prezencie do umowy zasób nieodpłatnych e-publikacji, do których dostęp otrzymują użytkownicy w dniu podpisania umowy. - Bibliotekarz ma również wgląd do statystyk wykorzystywania zakupionego zasobu, przez co może suwerennie podejmować decyzje, w jaki sposób rozszerzać e-księgozbior w Librze, bądź jak zmieniać liczbę dostępów do danego tytułu oraz liczbę publikacji w kolejnych umowach – wyjaśnia Anna Radoszewska z zespół IBUK Libra.

Więcej szczegółów biblioteki znajdą pod adresem: libra.ibuk.pl/#zespol kontaktując się bezpośrednio z właściwym terytorialnie menedżerem do spraw kluczowych klientów IBUK Libra, bądź przechodząc do podstrony: https://libra.ibuk.pl/oferta-dla-bibliotek. W 2020 roku statystyki wykorzystania IBUKA Libry poszybowały w górę pięciokrotnie, gdyż w czasie lockdownu czytanie online były uznawane za bezpieczny sposób korzystania z zasobów bibliotecznych. Analitycy wskazują, że trendy nie znikną po zakończeniu pandemii, ponieważ rzesza czytelników przekonała się do wygodnego korzystania z cyfrowych lektur. Biblioteki, które są od lat z IBUKIEM Librą, wiedzą jak ważnym zasobem jest e-czytelnia czynna całą dobę.

Zapraszamy do korzystania z IBUKA Libry, wchodząc przez e-zasoby Twojej biblioteki lub bezpośrednio na Stronie platformy (https://bit.ly/3gE5xv3).


BG/ PWN


 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP