Polecamy

"777 pomysłów na zabawy z książką" – by dzieci pokochały czytanie!

Data dodania: 14.04.2021

W swojej najnowszej książce Małgorzata Swędrowska, twórczyni koncepcji czytania wrażeniowego, ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w popularyzacji czytelnictwa, dzieli się sposobami na wprowadzenie książek do życia codziennego dzieci.

Inspiruje rodziców, bibliotekarzy i naczycieli przedstawiając niezliczone pomysły na aktywności, które sprawią, że dzieci pokochają książki.
Z przyjemnością prezentujemy fragment rozdziału „Mam pomysł na... zabawy przed otwarciem książki i po otwarciu”, który mówi o... pomysłach na połaczenie czytania z tańcem.

„Można książkę po prostu otworzyć i przeczytać od deski do deski, można podzielić na fragmenty, przyjrzeć się uważnie ilustracjom i najpierw je „przeczytać”, opowiadając o dostrzeganych detalach i skojarzeniach, itp. W tym rozdziale proponuję, by pokazać dziecku, jak wielowymiarowym przedmiotem jest książka. Można z nią tańczyć, uczyć się koncentracji, bawić się w grupowanie, a nawet przywoływać wspomnienia. Zapraszam do eksplorowania, czyli badania książki wszystkimi zmysłami, poszukiwania kolejnych warstw książki i odkrywania różnych możliwości jej poznania.

Taniec z książką
Rytmiczne, spontaniczne ruchy ciała przy muzyce wyzwalają radość, niwelują napięcia, wprawiają w dobry nastrój. Poprzez taniec człowiek wyraża emocje, odkrywa siebie, swoje pokłady kreatywności. Na pierwszy rzut oka książka nie kojarzy się z tańcem. Może być jednak nietypowym rekwizytem wyzwalającym w dziecku pomysłowość w poruszaniu się i eksponowaniu swojej osobowości.

Książka partnerem do tańczenia
Spróbuj wymyślić taki układ taneczny, który oddaje nastrój, emocje, działanie zawarte w tytule. Np. książka ze słowami typu radość, wesoły, szczęście będzie w twoich rękach „tańczyła” skocznie, żwawo. Tytuł ze słowem „sen” – powoli, spokojnie, itp. Zachęć dziecko, by wymyśliło odpowiedni układ ruchów do wybranej książki, zwracając uwagę na słowa w tytule. W ten sposób budujecie klimat spotkania z książką, taką zewnętrzną otoczkę do przeżycia emocji, rozbudzenia myślenia i wyobraźni.

Taniec z jedną książką
Włącz skoczną muzykę. Weź do ręki książkę i zacznij z nią taniec. Zaproś w ten sposób dziecko do czytania. Zatańczcie razem z jedną książką. Przekazujcie ją sobie w rytm muzyki, jedną ręką, dwoma rękami, nad głową, na wysokości kolan. Możesz mówić do dziecka: „Podaję ci książkę lewą ręką, a ty oddaj mi, trzymając ją w prawej ręce”, „Podaję ci książkę nad twoją głową, a ty oddaj mi, schylając się na wysokość kostek”, „Moja książka podskakuje, a ty pokaż, jak książka faluje”, itp.

Taniec z dwiema książkami
Przygotuj książkę dla każdego uczestnika. Włącz rytmiczną muzykę i rozpocznijcie spontaniczny taniec. Poruszajcie się z książką, wykonujcie obroty książki, podnoście ją nad głową, opuszczajcie do wysokości kolan, przekazujcie sobie swoje książki. Możecie ustalić, że przez połowę trwania muzyki wykonujecie swobodne ruchy, każdy swoje, a następnie naśladujecie się nawzajem. Na umówione hasło, np. „Hop, książka robi skok!”, zamieniacie się książkami.

Taniec z książką w kole
Jeśli w zabawie bierze udział więcej dzieci, możecie ustawić się w kole i w rytm muzyki podawać sobie książkę to lewą, to prawą ręką. Książek może być kilka albo tylko jedna. Ty możesz wypowiadać polecenia typu: „Zanim podasz książkę, zatocz nią koło przed sobą” albo „Ukucnij i podskocz z książką wysoko w górę” itp. Ale jeszcze ciekawej, gdy takie polecenia będą kolejno wydawały dzieci stojące w kole.
Inny pomysł na taniec z książką w kole: wszyscy uczestnicy zabawy trzymają książkę w ręce, jedna osoba wchodzi do środka, pokazuje ćwiczenie z książką, pozostali naśladują to ćwiczenie, a wszystko odbywa się w rytm muzyki.

Taniec z książką w ustawieniu gęsiego
Do tej zabawy potrzeba przynajmniej kilkorga uczestników. Ustawcie się gęsiego, jeden za drugim. Pierwsza osoba trzyma książkę. W rytm muzyki podaje osobie stojącej za nią według zasady wypowiadanej przez siebie, np. nad głową, między kolanami, z prawej strony, z lewej strony.

Taniec z książką w rzędzie
Włącz spokojną muzykę i zaproś dzieci by słuchając rytmu, ustawiły się przed tobą w rzędzie. Zacznijcie kołysać się na boki. Podaj pierwszemu dziecku książkę i poproś, by chwilę potrzymało ją w dłoniach, popatrzyło na okładkę i zastanowiło się, o czym może być historia zawarta w środku. Gdy wszystkie dzieci wykonają to zadanie, usiądźcie w kole i po kolei opowiedzcie o swoich domysłach.
Teraz otwórz książkę i przeczytaj dzieciom. Czyje skojarzenia były tożsame z wizją autora książki?

Tzadik Katamar

To rytmiczny izraelski taniec. Można w niego wpleść słowa i zabawa gotowa! Weźcie do ręki swoje książki, trzymajcie je oburącz i wypowiadając poniższe słowa, wykonujcie różne gesty i ruchy.
Książka w górze, książka w dole, książka skrzydła ma! (2 razy)
Książkę trzymam i otwieram, i ze sobą w świat zabieram.
W książce mogę znaleźć prawie wszystko! (te dwa wersy powtarzamy też 2 razy)
Najpierw podnieście książkę wysoko nad głowę, potem skłońcie się z nią jak najniżej ku ziemi. Otwórzcie książkę na chybił trafił mniej więcej na środku – kartki po obu stronach grzbietu tworzą skrzydła, którymi możecie poruszyć w górę i w dół. Te trzy gesty – książka w górze, w dole i skrzydła – powtórzcie jeszcze raz w rytm muzyki. Następnie zamknijcie książkę, otwórzcie, a przy słowach „i ze sobą w świat zabieram” włóżcie książkę pod pachę i wykonajcie obrót wokół własnej osi. Na koniec otwórzcie książkę i z uśmiechem na ustach przekartkujcie ją ze słowami „W książce mogę znaleźć prawie wszystko”. I te ruchy zgodnie z melodią powtórzcie jeszcze raz. Muzyka wprawia w doby nastój, a rytmiczność przygotowuje umysł dziecka na dłuższą koncentrację na tekście.

Wydaniu książki patronuje Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich


Małgorzata Swędrowska
„777 pomysłów na zabawy z książką”
wyd. Mamania 2021


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP