Polecamy

#NieZostawiamCzytelnika – działania PBW im. KEN w Warszawie cz. II

Data dodania: 22.04.2020

#NieZostawiamCzytelnika – działania PBW im. KEN w Warszawie cz. II

Jakiś czas temu przedstawiliśmy pomysły pracowników warszawskiej biblioteki pedagogicznej w ramach akcji #NieZostawiamCzytelnika, zainicjonowanej przez Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Kontynuujemy dotychczasowe działania, ale nie zwalniamy tempa. Poniżej przedstawiamy nasze kolejne pomysły:

  • Pomoc w wyszukiwaniu literatury w czasie epidemii. Pomysł na wyszukiwanie, piszącym rozmaite prace zaliczeniowe, licencjackie czy magisterskie studentom, pojawił się już jakiś czas temu. Oczywiście – pomagamy także nauczycielom oraz wszystkim chętnym, którzy się do nas zgłoszą. W oparciu o zbiory PBW im. KEN, zgłaszającym się o pomoc użytkownikom, przygotowujemy wykaz tytułów książek czy artykułów z prenumerowanych czasopism. Udostępniamy również spisy czasopism, które są dostępne online.  Wystarczy podać nam obszar tematyczny poszukiwanych zasobów lub temat pisanej pracy. Aby uzyskać pomoc w wyszukiwaniu odpowiedniej literatury wystarczy napisać maila pbw.sochaczew@pbw.waw.pl. Usługa jest dostępna do odwołania.
  • Akcja Zostań w domu i czytaj e-booki. Bezpiecznie. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Warszawie od kilku lat udostępnia swoim czytelnikom zdalny dostęp do bazy IBUK LIBRA. Przed epidemią SARS-CoV-2 trzeba było osobiście pojawić się w wypożyczalni, by otrzymać kod dostępu do bazy. Od 16 marca wystarczy wysłać maila na adres konkretnej placówki, aby otrzymać kod, umożliwiający Czytelnikowi lekturę pozycji dostępnych on-line, a to obecnie jedyna możliwości udostępniania Czytelnikom zbiorów. Wysyłanie kodów realizowane jest od poniedziałku do piątku. Dodatkowo w związku z zaistniałą sytuacją dokupiono prawie 100 tytułów książek, które tak jak uprzednio zakupione są dostępne online dla użytkowników wszystkich bibliotek pedagogicznych na Mazowszu. Zainteresowanie zdalnym udostępnianiem książek na platformie IBUK LIBRA wzrosło w ostatnich tygodniach 3-krotnie, co dowodzi zasadności zakupu nowych pozycji.
  • Zakręcone Opowieści Story Cubes. To działanie skierowane jest głównie dla rodziców i ich dzieci, ale także dla wszystkich, którym nieobce jest wymyślanie niesamowitych historii. Jest to pomysł naszej koleżanki z Wydziału Udostępniania Zbiorów, która wykorzystała swoje prywatne Story Cubes. Mając na uwadze fakt, że zdecydowana większość naszych czytelników z pewnością nie posiada w domu prywatnych kości opowieści, przygotowała do wydrukowania specjalne zestawy zdjęć Story Cubes, magiczne ruletki z wykorzystaniem kości opowieści na stronach wordwall oraz wheelofnames oraz krótki filmik instruktażowy, dostępny na bibliotecznym na serwisie YT. Wszystko dostępne jest po linkiem http://zaczytaneprzedszkolaki.blogspot.com/2020/04/polecamy-story-cubesna-pewno-znacie.html
    Dodatkowo na naszej stronie internetowej przygotowane zostało  zestawienie bibliograficzne "Tworzenie opowieści z wykorzystaniem kości opowieści Story Cubes" oraz scenariusz warsztatów "Kreatywne opowieści z wykorzystaniem kości Story Cubes dla klas 4-8 SP".
  • Kursy i quizy na platformie MOODLE. Platforma ta daje możliwość poszerzenie swojej wiedzy za pośrednictwem kursów o charakterze samokształceniowym. Zamieszczane w niej materiały kierowane są dla nauczycieli, uczniów oraz wszystkich zainteresowanych. Oferta edukacyjna udostępniania jest bezpłatnie. Wymagane jest utworzenia konta, dzięki któremu w pełni można wykorzystać wszystkie funkcje platformy. Trwają również prace nad nowymi kursami e-learningowymi.
  • Zdalne spotkania Sieci Współpracy i Samokształcenia. Sieci Współpracy i Samokształcenia to szkolny lub przedszkolny zespół nauczycieli (bądź dyrektorów) współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. W naszej bibliotece działa kilkanaście sieci współpracy. Dwie sieci współpracy i samokształcenia, działające przy siedzibie głównej przy ul. Gocławskiej 4, ma za sobą 3 spotkania zdalne. Spotkania te zorganizowano za pośrednictwem platformy ZOOM. W planach są kolejne spotkania, ale wszystko zależy od tego, jak długo pracować będziemy zdalnie.

Oprócz  wymienionych wyżej aktywności, kontynuujemy dotychczasowe działania, o których już pisaliśmy we wcześniejszym artykule.

Kontynuujemy pisanie recenzji książek, filmów czy gier dydaktycznych. Tworzymy nowe zestawienia bibliograficzne czy scenariusze zajęć. Prowadzimy instruktaż metodyczny, na bieżąco udzielając odpowiedzi na pytania naszych użytkowników z zakresu m.in. prawa autorskiego, awansu zawodowego nauczycieli, ewidencji i zakupu materiałów bibliotecznych, opracowania zbiorów czy organizacji escape roomu. Kontynuujemy pisanie opowieści Od słowa do słowa na naszym FB. Ogłosiliśmy również konkurs na okładkę naszej wspólnie pisanej historii.

Na bieżąco zapisujemy wszystkich chętnych do matematycznego pokoju zagadek Biblioteka Pirackich Tropów, którego popularność przekroczyła granice naszego kontynentu (w zabawie wzięli udział użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych).
Nasze zaangażowanie może być dowodem na to, że praca zdalna w bibliotece pedagogicznej może być efektywna. Inspirujemy się nawzajem, wymieniamy doświadczeniami i pomysłami, dzięki czemu jesteśmy w ciągłym kontakcie. Mimo wszystko tęsknimy za powrotem do świata przed epidemią koronawirusa i pracą za bibliotecznym biurkiem.


Katarzyna Gołubiew,
Wydział Wspomagania Edukacji,
PBW im. KEN w Warszawie


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP