Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP prezentuje najnowszy dokument, jakim są znowelizowane Wytyczne IFLA dla bibliotek obsługujących dzieci w wieku 0-18 lat przetłumaczone i opracowane przez Dorotę Grabowską, Grażynę Lewandowicz-Nosal i Roberta Brzóskę.
Wytyczne są niezbędne w pracy bibliotekarzy praktyków, personelu bibliotek, kierowników i administratorów, studentów i wykładowców na studiach kierunków informacja naukowa i bibliotekoznawstwo oraz architektura informacji. Wytyczne mogą pomóc w informowaniu decydentów i osób zaangażowanych w tworzenie strategii rozwoju bibliotek. Informacje będą przydatne również organizacjom pozarządowym (NGO), które wspierają programy rozwoju piśmienności i czytelnictwa dzieci i ich rodzin.
Sekcja Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży IFLA podjęła się nowelizacji Wytycznych, które ostatnio były opublikowane w 2003 r. Celem nowelizacji jest zaprezentowanie dobrych praktyk bibliotecznych usług dla dzieci. Dla wielu bibliotekarzy dziecięcych Wytyczne IFLA będą pomocne w dążeniu do realizacji podstawowych zadań związanych z dostarczaniem książek i wspieraniem czytelnictwa. Wytyczne promują i zachęcają do rozwoju skutecznych usług bibliotecznych dla dzieci o różnych umiejętnościach udzielając międzynarodowej społeczności bibliotecznej wskazówek dotyczących dziecięcych potrzeb, prawa do informacji, piśmienności i czytelnictwa.
Intencją autorów Wytycznych jest pomoc bibliotekom publicznym we wprowadzeniu wysokiej jakości usług dla dzieci w erze cyfrowej i w rozpoznaniu zmieniającej się roli biblioteki we współczesnym społeczeństwie.
Spis treści
Część A
Misja bibliotek dla dzieci
Cel bibliotek dla dzieci
Zarządzanie biblioteką dla dzieci
CZĘŚĆ B
Zasoby ludzkie – wiedza i umiejętności
Wykształcenie, rozwój i doskonalenie zawodowe bibliotekarzy dziecięcych
Standardy etyczne i wartości
Finansowanie i zarządzanie budżetem i zasobami finansowymi
Źródła finansowania
Partnerstwo i współpraca
CZĘŚĆ C
Zbiory – gromadzenie i zarządzanie
Formy dokumentów
Polityka rozwoju i zarządzania zbiorami
Zasoby fizyczne i cyfrowe
Technologia w bibliotece dla dzieci
CZĘŚĆ D
Programy i usługi dla społeczności
CZĘŚĆ E
Wystrój wnętrza i tworzenie przyjaznej przestrzeni
Przestrzenie dla poszczególnych grup wiekowych
Umeblowanie i wyposażenie
Oświetlenie
Oznakowanie i znalezienie drogi
Dostępność przestrzeni biblioteki
Zdrowie i bezpieczeństwo
Konsultacje z użytkownikami – zaangażowanie dzieci i młodzieży w projektowanie przestrzeni bibliotecznej
Duński modelowy program dla bibliotek publicznych – jako przykład innowacyjnego projektowania i dobrych praktyk
CZĘŚĆ F
Marketing i promocja
CZĘŚĆ G
Ocena i wpływ
Źródła
ML/Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP