W instytucji kultury zatrudnionych jest 8 osób, nie ma więc obowiązku wprowadzania regulaminu wynagradzania. Dyrektor chce w planie finansowym jednostki zaplanować nagrody roczne dla pracowników. Czy w takim przypadku należy jednak wprowadzić regulamin wynagradzania?
Jeżeli nagrody roczne mają być przyznane wszystkim pracownikom, to konieczne jest wprowadzenie regulaminu wynagradzania, nawet jeśli jego treść miałaby obejmować tylko te nagrody.
Instytucja kultury nie ma obowiązku wprowadzania regulaminu wynagradzania, jeśli zatrudnia 8 osób. Tak stanowi art. 772 § 1 i 12 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp). Oprócz kp, zasady wynagradzania za pracę pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury i przyznawania im innych świadczeń z tą pracą związanych określa art. 31‒31c Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej). Wymienia ona jedynie:
Jeżeli pracodawca chce kształtować składniki wynagrodzenia pracowników korzystniej niż ustawa o działalności kulturalnej poprzez zwiększenie ich stawek lub przyznanie innych nowych składników, jak np. premie czy nagrody roczne, to na podstawie art. 31d ust. 3 ustawy o działalności kulturalnej może to zrobić w:
Z treści tego przepisu wynika, że bez któregoś z tych aktów prawa wewnątrzzakładowego nie można wprowadzić innych niż wynikających z ustawy o działalności kulturalnej zasad wynagradzania za pracę pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury i przyznawania im innych świadczeń z tą pracą związanych, ponieważ nie będzie podstawy prawnej do ich wypłacania. Dalej...
Źródło: Portal Instytucji Kultury