Polecamy

Bibliotekarze na targach „Książka dla Dzieci i Młodzieży” w Poznaniu

Data dodania: 08.03.2011

Bibliotekarze na targach „Książka dla Dzieci i Młodzieży”  w Poznaniu

Dziesiąte już targi „Książka dla dzieci i młodzieży” odbywały się w Poznaniu w dniach 4-6 marca br. Jedną wielu interesujących imprez była dyskusja zorganizowana pod hasłem „Moja biblioteka – Biblioteka XXI wieku i młody czytelnik. Zadania i perspektywy”.

Dyskusję prowadziły panie profesor Irena Obuchowska i Joanna Papuzińska. Zdaniem profesor Obuchowskiej nasza kultura ma charakter kultury ADHD, młodzi ludzie szybko zmieniają swoje pola zainteresowań, chętnie sięgają po audiobooki i e-książki, tradycyjna książka ich nudzi, bo trzeba przewracać kartki strona po stronie. A jednocześnie, jeśli czytamy dzieciom to wówczas mają one lepszą pamięć i bogatsze słownictwo. Miejscem kontaktu z książką pozostaje dom rodzinny, księgarnia i biblioteka. Biblioteka musi dzieci książką uwodzić, czarować, pokazywać, że czytanie to przede wszystkim radość, następnie źródło wiedzy. Bibliotekarki, zdaniem prof. Obuchowskiej, to artystki w uskrzydlaniu wyobraźni dziecka. Oczywiście problemem jest odpowiedni dobór książek. Jakimi wartościami kierować się przy doborze książek? – przede wszystkim powinny to być książki, które uczą odpowiedzialności, dzielności, otwarcia na świat, akceptacji innych, optymizmu, uwzględniające problemy osób niepełnosprawnych. Druga z prowadzących, prof. Papuzinska stwierdziła, że jedną z przyczyn nie czytania jest fakt, że między sobą nie rozmawiamy o książkach, nie dzielimy się naszymi przeżyciami i emocjami czytelniczymi. Wskazała na dwa modele obsługi dzieci w bibliotekach – pierwszy to tworzenie małych wydzielonych bibliotek dla dzieci typu japońskie bunko, model drugi to model skandynawski, który można określić jako „małe w dużym”. Małe dzieci mają swoje miejsce w przestrzeni dużej, dostępnej dla wszystkich, biblioteki. Nieodmiennie praca z dziećmi zawsze zaczyna się od pracy z rodziną.

Po tych rozważaniach wstępnych głos zabierali licznie zgromadzeni bibliotekarze z różnych placówek. Przywołano konkurs na atrakcyjną aranżację przestrzeni bibliotecznej, jaki odbywał się w województwie wielkopolskim z jednoczesnym przesłaniem, że wygląd biblioteki ma duże znaczenie w przyciąganiu czytelników. Zdaniem bibliotekarzy z Lublina ważnym czynnikiem sukcesu biblioteki jest indywidualna praca z dzieckiem, z którym trzeba się bawić. Na bezpieczeństwo dzieci w sieci zwracali uwagę bibliotekarze ze Szczecina. Dlaczego czytelnictwo spada skoro użytkowników w bibliotekach przybywa? Nad tym problemem zastanawiał się Jerzy Kumiega z DBP we Wrocławiu. Odpowiedź przyszła ze strony gości z Francji – dzieci to nie są dorośli, chcą mieć dostęp do wszystkiego, nie tylko do książek. W konsekwencji biblioteki muszą się zmieniać, bo zmienia się świat, zmienia się otoczenie wokół bibliotek. We Francji nie istnieją już biblioteki tylko dla dzieci. Kilka lat temu podjęto bardzo trudną decyzję – zlikwidowano małe biblioteki. Teraz biblioteka to miejsce wspólnoty, miejsce gdzie się spędza wolny czas całymi rodzinami, duża biblioteka dla wszystkich. Problemem we Francji są młodzi ludzie w wieku 13-14 lat, to oni nie chcą korzystać z bibliotek. Z pewnością jest to problem szerszy. O jednym z programów zachęcania młodzieży i dzieci do korzystania z placówek mówiła przedstawicielka bibliotek z Hannoweru. Rokrocznie bibliotekarze bibliotek publicznych prezentują w szkołach nowe książki. Prezentacjom towarzyszy wystawa i zachęta do korzystania z usług bibliotek. Bibliotekarze Hannoweru podzielili się też innymi sposobami przyciągnięcia dzieci wraz z rodzinami do bibliotek. Jest to, między innymi, organizowany rokrocznie w niedzielę dzień bibliotek, przygotowywane informacje dla rodziców, bezpłatne karty czytelników, oglądanie slajdów z książek obrazkowych, zajęcia dla maluchów przygotowywane wspólnie z pedagogami. O podobnych projektach mówiła przedstawicielka biblioteki z czeskiego Brna. Zwróciła uwagę na to, że w pracy, jak i w życiu, najważniejsi są ludzie, którzy dają swoje serce, swoje zaangażowanie.

Tego zaangażowania nie brakuje także i polskim bibliotekarzom, choć często pracują w znacznie trudniejszych warunkach, stale udowadniając władzom potrzebę swojego istnienia. W trakcie spotkania miałam okazję zaprezentować nową serię wydawniczą SBP „Biblioteka – Dzieci – Młodzież” i pierwszy opublikowany w tej serii tomik; zaprosić uczestników do korzystania z nowego portalu SBP, zainteresować się organizowaną pod koniec marca konferencją poświęconą obsłudze młodzieży w bibliotekach.

Podsumowując to spotkanie warto zwrócić uwagę na następujące problemy, jakie przewijały się w wystąpieniach. Pierwszy to typ biblioteki, jaka ma obsługiwać dzieci, drugi to sposoby dotarcia do dzieci, rodzin, młodzieży, różne podejmowane przez biblioteki akcje. Problem trzeci to współpraca z innymi np. pedagogami, rodzicami, wreszcie kształcenie bibliotekarzy, tak, aby „uskrzydlali wyobraźnię dzieci”. Należy podziękować organizatorom targów, że w programie pomyśleli o bibliotekach, tym jakże ważnym odbiorcy książek, a bibliotekarzom umożliwili wymianę informacji.

oprac. Grażyna Lewandowicz-Nosal


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP