Polecamy

Powołanie dyrektora biblioteki - wzór wniosku do związków zawodowych

Data dodania: 04.03.2011

PYTANIE: „Zgodnie z art. 15 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej powołując dyrektora biblioteki należy zwrócić się o opinię do związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych. Jaką formę powinien mieć wniosek o taką opinię, czy istnieje jakiś powszechnie obowiązujący wzór? Jakie stowarzyszenie twórcze jest w tym przypadku właściwe?”

Udzielając odpowiedzi na wyżej postawione pytanie na wstępie stwierdzić należy, iż art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) wprowadziła bezwzględny obowiązek zasięgnięcia opinii przed powołaniem i odwołaniem dyrektora instytucji kultury (przepisy tego aktu prawnego na mocy art. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. O bibliotekach mają zastosowanie do bibliotek – szerzej : J. Ciechorski : Zastosowanie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w funkcjonowaniu bibliotek, Bibliotekarz 12/2010). Twierdzenie to wynika wprost z użytego przez ustawodawcę sformułowania „po zasięgnięciu opinii”. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w stanowisku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który to w wyroku z dnia 1 czerwca 2010r., sygn. II OSK 598/10 stwierdził : „Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jest przepisem z zakresu prawa administracyjnego i ma charakter bezwzględnie obowiązujący.” (Szerzej J. Ciechorski : Stosunek pracy dyrektora biblioteki publicznej, Bibliotekarz 6/2010)

Niestety nie ma określonej formy ani wzoru dla wniosku organizatora do związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych o wydanie przedmiotowej opinii. Jednakże z całą pewnością należy, stwierdzić, że pismo zawierające wniosek o wydanie opinii musi zawierać wskazanie podmiotu opiniodawczego, podstawy prawnej wniosku, kandydatury do zaopiniowania (wraz z podaniem kwalifikacji), zakreślenie terminu do wydania opinii (przykładowy wzór wniosku poniżej niniejszej odpowiedzi).

Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wynika, iż organizator instytucji kulturalnej jest obowiązany do wystąpienia o opinię do związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych. Jak nie ma problemu ze wskazaniem związków zawodowych uprawnionych do wyrażenia opinii, albowiem ustawa w tym przypadku jest precyzyjna konkretyzując, zawężając ten obowiązek wyłącznie do związków zawodowych „działających w tej instytucji”. Organizator nie ma wobec powyższego obowiązku wnioskować do organizacji związkowych nie funkcjonujących w konkretnej bibliotece (instytucji kultury).

Zdecydowanie poważniejszym i bardziej skomplikowanym zagadnieniem jest określenie do jakich stowarzyszeń zawodowych i twórczych organizator powinien wystąpić o opinię. Ustawodawca posłużył się zwrotem niedookreślonym „właściwe”, nie precyzując, jakie stowarzyszenia należy za takie uznawać. Nie sposób abstrakcyjnie wskazać jakie stowarzyszenia mają charakter twórczy, a jakie zawodowy, przede wszystkim powinno to wynikać z postanowień statutu konkretnego stowarzyszenia, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 ze zm.) statut musi określać cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Wobec powyższego dopiero analiza postanowień statutu konkretnego stowarzyszenia może dać odpowiedź jaki charakter ma dane stowarzyszenie.  Niewątpliwie stowarzyszeniem zawodowym w przypadku bibliotekarzy jest Stowarzyszenie Bibliotekarzy. Polskich, albowiem wynika to z § 7 i 8 Statutu SBP. Jak wskazuje się w orzecznictwie sądowoadministracyjnym określenie „stowarzyszenie twórcze” należy rozumieć szeroko. W wyroku z dnia 4 sierpnia 2009r., sygn. II OSK 834/09 Naczelny Sąd Administracyjny wyjaśnił, że obejmuje ono zarówno stowarzyszenia zrzeszające twórców, jak i prowadzące i inspirujące działalność twórczą. „Wziąwszy pod uwagę fakt, że skoro w tej samej ustawie (art. 13 ust. 3) użyto sformułowania <<stowarzyszenie twórców>>, to ustawodawca odróżnia obydwa rodzaje stowarzyszeń.” Uważam, iż organizator powinien ustalić jakie stowarzyszenia twórcze i zawodowe w dziedzinie kultury działają na jego terenie (dotyczy to zarówno stowarzyszeń lokalnych, jak i o szerszym zasięgu mające swoje jednostki organizacyjne na terenie lub w pobliżu organizatora). Ustalić kryteria dokonania wyboru określonych kategorii stowarzyszeń, które to muszą mieć charakter obiektywny.

Jak już wcześniej wskazałem we wniosku o opinię organizator może (a nawet powinien) wyznaczyć termin danemu podmiotowi do wyrażenia opinii. Jednakże termin ten musi umożliwiać wydanie takiej opinii. W wyroku z dnia 12 mają 2003r.s sygn. II SA/Łd 584/03 Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi orzekł : „Wymóg zasięgnięcia opinii związków zawodowych, a także stowarzyszeń zawodowych i twórczych nie jest spełniony, gdy ma charakter pozorny, prowadzi do obejścia obowiązku ustawowego. Wprowadzony ustawowo wymóg współdziałania organów administracji publicznej z innymi podmiotami przy podejmowaniu określonych rozstrzygnięć oznacza, że zobowiązany do zasięgnięcia opinii organ musi zapoznać się ze stanowiskiem określonego podmiotu i to stanowisko rozważyć. Nie spełnia tego obowiązku organ, który zasięga opinii w sposób nieformalny i z góry – przygotowując wcześniej rozstrzygnięcie – zakłada jej nieuwzględnienie.” Reasumując wyznaczony termin musi być racjonalny, zakładający wystarczający okres do sporządzenia takiej opinii. W wyroku z dnia 12 grudnia 2008r., sygn. II SA/Sz 1160/07 Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie wskazał, iż „Jakkolwiek (...) ustawodawca nie wskazał terminu, w którym podmioty uprawnione mają wydać opinię w przedmiocie powołania i odwołania dyrektora instytucji kultury, to należy przyjąć, że winien być rozsądny. W przekonaniu Sądu termin 5-dniowy zaproponowany przez organizatora odpowiadał temu kryterium.” W moim przekonaniu termin pięciodniowy może budzić wątpliwości, co do jego prawidłowej długości, aby uniknąć takiego zarzutu sugeruję wyznaczenie terminu dwutygodniowego od otrzymania wniosku o wydanie opinii. W przypadku nieskorzystania przez związek czy stowarzyszenie z uprawnienia do wyrażenia opinii w terminie wskazanym we wniosku, organizator nie jest obowiązany do ponownego wystąpienia  wydanie opinii, czy określenia nowego terminu. Organizator w takim przypadku jest uprawniony do powołania dyrektora biblioteki publicznej bez takiej opinii nie naruszając art. 15 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Wzór wniosku

Odpowiedź opracował mec. Jan Ciechorski


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP