Polecamy

7,6 mln polskich internautów korzysta z adblockerów

Data dodania: 02.09.2016

7,6 mln polskich internautów korzysta z adblockerów

Według nowego raportu przygotowanego przez IAB Polska obecnie w polskim internecie 36 proc. użytkowników korzysta z narzędzi do blokowania reklam na stronach. Kolejnych 14 proc. planuje zastosować adblockery w najbliższym czasie, z kolei 73 proc. internautów wyłączyłoby adblockery, gdyby reklamy stały się bardziej przyjazne i mniej agresywne.

Raport IAB został przygotowany w oparciu o badania polskich internautów w wieku powyżej 15 lat, z których 878 to użytkownicy adblockerów, a 1572 to osoby niekorzystające z blokowania reklam w sieci. Sondaż został przeprowadzony w kwietniu br. metodą CAWI. Badanie wskazuje, że blokowanie reklam na stronach internetowych stosuje obecnie 36 proc. polskich internautów, co o oznacza 7,6 mln użytkowników.

Stosowanie adblockerów ma u nas od kilku lat wyraźną tendencję wzrostową. W 2012 r. liczba internautów używających adblockerów wynosiła 3 mln, co stanowiło 15 proc. wszystkich użytkowników sieci.

Najbardziej niepokojący dla wydawców może być br., w którym liczba użytkowników adblockerów wzrosła najbardziej wyraźnie - o 25 proc. w porównaniu z ub.r. Dodatkowo wg raportu 14 proc. ankietowanych użytkowników deklaruje, że w najbliższym czasie zamierza skorzystać z możliwości blokowania reklam, choć nie robili tego wcześniej.

Pytani o przyczyny korzystania z najbardziej popularnego Adblocka Plus i podobnych wtyczek do przeglądarek respondenci wskazali głównie na uciążliwość reklam, które przeszkadzają w dostępie do treści na stronie, dalej wymieniano kwestie techniczne związane z długim otwieraniem się witryn przeładowanych reklamami, na trzecim zaś znalazły się obawy o prywatność i zbieranie przez reklamy danych na temat użytkownika.

 

Warto zwrócić uwagę, że część producentów adblocków pobiera opłaty za dopuszczanie przez adblocki reklam, które sami uznają za akceptowane. Jest to ingerencja w swobodę funkcjonowania gospodarczego w internecie. Swoboda ta oznacza m.in., że wydawcy internetowi działają na podstawie umów ze swoimi użytkownikami, w ramach których dostarczają darmowe treści, w zamian za które użytkownicy „płacą” w formie zgody na wyświetlanie im reklam towarzyszących tym treściom – zaznaczają autorzy raportu.

Źródło: wirtualnemedia.pl


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP