Artykuł jest głosem w debacie zainicjowanej w 2015 r. przez brytyjski oddział ISKO – International Society for Knowledge Organization i poświęconej statusowi tradycyjnych tezaurusów w bibliotekoznawstwie i informacji naukowej (BIN) oraz organizacji wiedzy (OW), traktowanej jako jedna z subdyscyplin BIN, a także perspektywom związanym z ich dalszym rozwojem i wykorzystywaniem przy wyszukiwaniu informacji. Autor zajmuje w nim krytyczne stanowisko wobec przecenianej jego zdaniem roli tych narzędzi we współczesnych systemach informacyjnych oraz ich funkcji w procesie kształcenia i badań z zakresu BIN / OW.
Tezaurusy postrzegane są przez bibliotekarzy i specjalistów informacyjnych element wzmacniający wizerunek ich profesji i jako istotny wkład BIN w rozwój narzędzi wyszukiwawczych dla wielu dyscyplin, jednak wg autora, obecne znaczenie takich słowników jest postrzeganie niewłaściwie, a ich jakość wątpliwa, gdyż we współczesnych szkołach BIN oraz w środowisku bibliologów i informatologów nie docenia się kwalifikacji potrzebnych przy projektowaniu systemów organizacji wiedzy, w tym – znajomości określonych dyscyplin oraz zagadnień z zakresu metanauki, niezbędnych przy wyborze pojęć, ich definiowaniu i określaniu ich relacji semantycznych; nie opiera się też tezaurusów na analizie teorii podstaw filozoficznych danej dziedziny, co więcej – brakuje współpracy interdyscyplinarnej w tym zakresie.
Źródło: BABIN 2.0