Polecamy

Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osobą z autyzmem - relacja z warsztatów w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Warszawie

Data dodania: 26.11.2015

Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osobą z autyzmem - relacja z warsztatów w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Warszawie

W dniach 5 i 6 listopada 2015 r. odbyły się w Warszawie, w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. KEN, dwie edycje szkolenia dla bibliotekarzy w ramach projektu „Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osobą z autyzmem”, realizowanego przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, we współpracy z Fundacją SYNAPSIS.

W pierwszym dniu szkolenia udział wzięli przede wszystkim przedstawiciele warszawskich bibliotek, które uczestniczą w projekcie i zorganizowały w swoich placówkach wizyty osób z autyzmem. Na drugi dzień szkolenia zaproszono bibliotekarzy z całej Polski reprezentujących różne typy bibliotek, głównie publiczne i pedagogiczne. Łącznie w szkoleniu uczestniczyło 49 osób. Szkolenie prowadzili pracownicy Fundacji SYNAPSIS – Renata Werpachowska i Aleksandra Sztajerwald.

Celem warsztatów było zapoznanie pracowników bibliotek z niepełnosprawnością, jaką jest autyzm tak, aby przygotować ich i ułatwić w przyszłości obsługę osób z autyzmem w bibliotekach.

Spotkanie zostało podzielone na trzy bloki tematyczne. Pierwszy obejmował wprowadzenie, podczas którego uczestnicy poznali główne założenia projektu „Bibliotekarzu zaprzyjaźnij się z osobą z autyzmem” oraz czym jest autyzm i jakie są jego podstawowe symptomy. Dowiedzieli się, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem 3 roku życia.

Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Bez odpowiedniej terapii i wsparcia może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku. Warto pamiętać, że zaburzenia ze spektrum autyzmu mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”.

Po wprowadzeniu w tematykę warsztatów uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z działalnością Fundacji SYNAPSIS (http://synapsis.org.pl/), która działa w Polsce na rzecz osób z autyzmem już od 25 lat. Następnie wyświetlono filmy pokazujące całe spektrum zaburzeń autystycznych oraz sposób postrzegania świata przez osoby nimi dotknięte.

Druga część spotkania miała charakter bardziej warsztatowy i poświęcona była trudnościom, z jakimi na co dzień spotykają się osoby z autyzmem, a które wynikają ze specyfiki tego zaburzenia. Szczególna uwaga została zwrócona na problemy w komunikacji i zaburzenia sensoryczne. Pojawiają się one, gdy układ nerwowy niewłaściwie organizuje bodźce zmysłowe. Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej najczęściej manifestują się: wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce, niewłaściwym poziomem uwagi, obniżonym poziomem koordynacji ruchowej, opóźnionym rozwojem mowy, nieprawidłowym poziomem aktywności ruchowej czy trudnościami w zachowaniu. 

Ostatnia część warsztatów poświęcona została materiałom, które mogą pomóc osobom z autyzmem w korzystaniu z oferty bibliotek. Zaprezentowano projekty zestawów informacyjnych, które w ramach zadania zostaną przygotowane dla bibliotek:

  • naklejek oznaczających bibliotekę przyjazną osobom z autyzmem (uczestnicy otrzymali je podczas szkolenia),
  • karty czytelnika (będzie dostępna na stronie projektu http://autyzm.sbp.pl/ w wersji elektronicznej z aktywnymi polami do uzupełniania przez bibliotekę),
  • przybornika dla osób autystycznych wyżej funkcjonujących (zawierającego najważniejsze informacje o bibliotece oraz rozmówki ułatwiające osobom autystycznym i bibliotekarzom wzajemną komunikację),
  • przybornika dla osób niżej funkcjonujących (zawierającego tablice z piktogramami oraz książeczkę z prostymi rozmówkami dotyczącymi wypożyczenia i zwrotu książki),
  • przykładowej mapy biblioteki (którą będzie można pobrać ze strony projektu),
  • koncepcji rywalizacji, która ma zachęcić osoby autystyczne do korzystania z bibliotek (jest tworzona).

Bibliotekarze zgłaszali swoje uwagi do tych materiałów oraz dzielili się doświadczeniami z kontaktów z osobami autystycznymi. Podkreślili również celowość organizacji tego typu szkoleń w przyszłości, zwracając przy tym uwagę na konieczność systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie pozyskiwania czytelników autystycznych, komunikacji z nimi i doskonalenia obsługi bibliotecznej.

Warsztatom towarzyszyła wystawa prac podopiecznych Fundacji SYNAPSIS. Uczestnicy mieli również możliwość zakupu nowych publikacji Wydawnictwa SBP po promocyjnych cenach.

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP