Polecamy

Metody badania jakości usług bibliotecznych - webinaria

Data dodania: 29.04.2015

Metody badania jakości usług bibliotecznych - webinaria

Serwis Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna SBP zaprasza do udziału w cyklu webinariów poświęconych zagadnieniom metod badania jakości usług świadczonych przez biblioteki. W trakcie webinariów zaprezentowane zostaną narzędzia, metodologia oraz przykłady wyników badań prowadzonych w bibliotekach.

Tematy i terminy webinariów:

„Badanie satysfakcji użytkowników bibliotek. Projekt Analiza Funkcjonowania Bibliotek”; 8 maja 2015 r.
W trakcie webinarium omówione zostaną cele badania satysfakcji użytkowników bibliotek: ocena biblioteki przez użytkowników; opis obecnego stanu funkcjonowania; poznanie potrzeb i oczekiwań użytkowników; wyznaczenie wskaźnika satysfakcji użytkowników biblioteki. Omówione zostaną metoda i narzędzia badawcze, populacja i dobór próby do badań oraz gromadzenie danych. Zaprezentowane zostaną możliwości przetwarzania i analizy danych oraz zestaw narzędzi do prowadzenia badań satysfakcji użytkowników bibliotek, przygotowany przez Zespół ds. badania efektywności bibliotek publicznych i pedagogicznych, zamieszczony na stronie projektu Analiza Funkcjonowania Bibliotek. Dodatkowo przedstawione zostaną przykłady dotychczas zrealizowanych badań.

„Metoda SERVQUAL”; 12 maja 2015 r.
Metoda SERVQUAL, powstała w połowie lat 80., jest stosowana w wielu sektorach usługowych, m.in. handlu, bankowości, służbie zdrowia, ale także w instytucjach kultury. Webinarium poświęcone będzie użyciu tej metody do oceny jakości usług w bibliotekach. Rozpoczniemy od refleksji nad różnicami pomiędzy satysfakcją a jakością. Omówione zostaną: powstanie SERVQUAL oraz model luk w jakości usług, będący sednem metody. Jej ważnymi elementami są także czynniki mające wpływ na oczekiwania klientów oraz determinanty jakości. Następnie skupimy się na wykorzystaniu SERVQUAL w bibliotekach. Zaprezentowane zostanie badanie prof. Marii Wandy Sidor przeprowadzone w bibliotekach niepublicznych szkół wyższych, a także autorskie badania na grupie warszawskich bibliotek multimedialnych oraz w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. Przedstawione zostaną przykładowe kwestionariusze badań. Poruszymy również niezwykle ważne zagadnienie, jakim jest wizualizacja wyników badań.

„Secret client” – badanie jakości obsługi w bibliotece przez ocenę satysfakcji użytkowników; 19 maja 2015 r.
Coraz większą uwagę przykłada się do jakości obsługi. Dobrą metodą na zbadanie poziomu jakości obsługi jest badanie secret client. Tajemniczy klient od kilkunastu lat doskonale sprawdza się w obszarach skomercjalizowanych, głównie w branży telekomunikacyjnej, spożywczej czy elektronicznej. Przyjmując, iż czytelnik stał się klientem biblioteki – firmy usługowej, secret client może być doskonałym sposobem na zbadanie i poprawę jakości obsługi w tego typu placówkach. Podczas webinarium zostaną przedstawione założenia metody secret client, narzędzia niezbędne do przeprowadzenia audytu i aspekty etyczne badania. Ponadto prezentacja obejmie także zastosowanie metody w różnych branżach oraz przykłady adaptacji metody do potrzeb oceny satysfakcji w bibliotekach. Na podstawie badań przeprowadzonych przez autora w osiemnastu bibliotekach uniwersyteckich, zostaną przedstawione rekomendacje w zakresie poprawy jakości obsługi w bibliotekach.

Webinaria będą się odbywały w godzinach 11:00 - 12:00.

Formularze rejestracyjne na poszczególne webinaria:

Źródło: e-pedagogiczna.edu.pl


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP