W dniach 8-9 grudnia 2011 r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, poprzedzone zebraniem Prezydium, na którym omówiono działania i dokumenty przedstawiane na ZG. Uczestniczyli: Elżbieta Stefańczyk, Ewa Kobierska-Maciuszko, Joanna Pasztaleniec-Jarzyńska, Marzena Przybysz, Maria Burchard, Halina Ganińska, Maria Bochan, Sylwia Błaszczyk, Joanna Chapska, Elżbieta Budnik. Zaproszeni: przew. Głównej Komisji Rewizyjnej – Elżbieta Zaborowska; dyr. Biura ZG SBP - dr Anna Grzecznowska, doradca ds. wydawnictw SBP - Janusz Nowicki, koordynator realizacji grantu FRSI dot. wzmocnienia potencjału SBP - Elżbieta Górska, z-ca dyr. Biura ZG SBP ds. wydawnictw - Dariusz Kozłowski, sekretarz konkursu „Bibliotekarz Roku” - Ewa Stachowska-Musiał, red. portalu sbp.pl. - Małgorzata Szmigielska.
Spotkanie prowadziła przewodnicząca SBP, Elżbieta Stefańczyk, która na wstępie powitała w sposób szczególny nowego członka Zarządu Głównego, kol. Elżbietę Budnik, dyrektor Biblioteki Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Józefa Rusieckiego w Olsztynie. Przejęła ona zakres obowiązków zmarłego kol. Stanisława Turka.
Członkowie ZG jednogłośnie zaakceptowali wniosek zgłoszony przez kol. Sylwię Błaszczyk o nadanie medalu „Bibliotheca Magna Perennisque” Bibliotece Politechniki Śląskiej. Następnie Zarząd przyjął protokóły wraz z informacjami z poprzedniego posiedzenia ZG (2.09.) oraz Prezydium ZG (26.10.).
Przystępując do realizacji zasadniczego programu obrad w pierwszym dniu przedstawiono:
- Sprawozdanie z działań Zarządu Głównego SBP w 2011 r. – najważniejsze przedsięwzięcia omówiła kol. Elżbieta Stefańczyk, zwracając szczególną uwagę na organizację VII Forum SBP oraz VI Forum Młodych Bibliotekarzy, realizację grantów FRSI i FIO, a także liczne konferencje, seminaria i warsztaty, działania w ramach Tygodnia Bibliotek, konkursy (w tym nowe – Bibliotekarz Roku oraz fotograficzny konkurs portalowy „Z książką w plecaku”, a także Dni Książki Historycznej), nagrody SBP, działania wizerunkowe (nowe logo, foldery, ulotki informacyjne o Stowarzyszeniu, informacje dla prasy, produkcja gadżetów, opracowanie i wydanie kalendarza SBP-owskiego na 2012 r.), rozwój portalu. Dużym wydarzeniem była też organizacja I Salonu Bibliotek podczas Targów Książki Historycznej, któremu towarzyszyło wydanie Katalogu publikacji historycznych bibliotek. Janusz Nowicki zreferował działania wydawnicze SBP w 2011 r. oraz wstępne zamierzenia w 2012 r. (powstanie nowej serii ABC Bibliotekarza, budowa archiwum cyfrowego wydawnictw). A. Grzecznowska zwróciła uwagę na konieczność opracowania w najbliższym czasie przez Wydawnictwo strategii sprzedaży elektronicznej, która powinna być przedstawiona na najbliższym posiedzeniu Prezydium ZG.
- Stan realizacji „Strategii SBP na lata 2010-2021”. Podstawowe działania w zakresie realizacji celów strategicznych i szczegółowych, podjęte w ramach grantu FRSI, omówiła kol. Elżbieta Górska. Obejmowały one:
- konsultacje środowiskowe dot. projektu nowej ustawy o bibliotekach, m.in. na spotkaniu z przewodniczącymi okręgów SBP, podczas VII Forum SBP w Kiekrzu oraz Konferencji Dyrektorów Wojewódzkich Bibliotek Publicznych. Na 15 i 16 grudnia zaplanowano w Warszawie konsultacje w środowisku bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych i szkolnych;
- zwiększenie świadomości prawnej wśród członków Stowarzyszenia poprzez zorganizowanie w całej Polsce kilku serii warsztatów nt. aspektów prawnych funkcjonowania bibliotek, które zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników,
- przygotowania do opracowania założeń strategii rozwoju bibliotekarstwa polskiego w społeczeństwie wiedzy (pracom przewodniczyć będzie prof. dr hab. Barbara Sosińska-Kalata),
- badania efektywności bibliotek publicznych i pedagogicznych, których efektem było opracowanie zestawu wskaźników dla bibliotek, szeroko konsultowane w środowisku,
- opracowanie koncepcji systemu wypożyczeń międzybibliotecznych – koncepcja została przedstawiona na konferencji bibliotek szkół wyższych z prośbą o opinię,
- współpraca w zakresie kształcenia bibliotekarzy; ustalenie zagadnień priorytetowych i wspólnych działań, współpraca z instytutami bibliotekoznawstwa i informacji naukowej,
- aktywizacja młodych bibliotekarzy – realizacja VI Forum Młodych Bibliotekarzy w Poznaniu (wrzesień, 2011)
- zwiększenie znaczenia Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w działaniu na rzecz integracji środowiska bibliotekarskiego i wzmocnienia pozycji zawodu bibliotekarza - badanie potrzeb pracowników bibliotek i informacji naukowej w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz integracji zawodowej (badania dotyczyły potrzeb pracowników z bibliotek pedagogicznych i naukowych). Dyskutowano również o propozycji powołania w strukturach ZG sekcji zawodu bibliotekarza; na następnym Prezydium ZG grupa inicjatywna powinna przedstawić program działania tej sekcji.
W ramach działań ewaluacyjnych, którą prowadzić będzie firma wynajęta przez FRSI została przygotowana ankieta dotycząca oceny realizacji „Strategii SBP…”, opublikowana na portalu sbp.pl. W marcu 2012 r. zaplanowano warsztaty ewaluacyjne z udziałem autorów i realizatorów Strategii.
- Podsumowanie realizacji grantu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich przeznaczonego na kształtowanie wizerunku SBP, jako organizacji wolontariackiej. Zadania zrealizowane w ramach grantu przedstawiła ogólnie A. Grzecznowska, następnie koordynatorzy poszczególnych zadań (J. Pasztaleniec-Jarzyńska, E. Stefańczyk, E. Górska, M. Szmigielska, M. Bochan, E. Stachowska-Musiał, E. Kobierska-Maciuszko) omówili osiągnięte rezultaty. Jednym z głównych sukcesów było zbudowanie bazy członków, która umożliwia opracowanie wiarygodnych statystyk Stowarzyszenia i wzmocnienie kontaktów z członkami. Bardzo ważne było też opracowanie na portalu sbp.pl bazy bibliotek oferujących staże i praktyki dla wolontariuszy oraz podjęcie działań rzeczniczych dot. ustawodawstwa bibliotecznego i pragmatyki zawodu bibliotekarza. Podkreślono również, że prowadzony w ramach grantu konkurs na Bibliotekarza Roku bardzo uaktywnił społeczność internetową i zwiększył zainteresowanie portalem oraz zainicjował dyskusję wokół promowania osobowości bibliotekarskich. Dotacja FIO umożliwiła też organizację szeregu warsztatów podnoszących poziom wiedzy i umiejętności członków Stowarzyszenia (m.in. w zakresie edukacji informacyjnej oraz samodzielnego zamieszczania informacji na portalu przez członków sekcji), a także prezentację dorobku organizacji na forum krajowym i międzynarodowym (kongres IFLA). Z dużym zadowoleniem spotkał się projekt kalendarza SBP-owskiego, nawiązującego zarówno do tradycji Stowarzyszenia, jak i promującego nowoczesne rozwiązania technologiczne, ukierunkowanie na młodych bibliotekarzy, kreowanie atrakcyjnego wizerunku SBP dla dotychczasowych i nowych członków organizacji. Zebrani zastanawiali się nad sposobem opracowania wniosków i sprawozdania końcowego, które będzie składane w styczniu 2012 r. Ustalono, że A. Grzecznowska, która uczestniczyła w szkoleniu nt. rozliczenia grantu FIO, roześle do poszczególnych koordynatorów niezbędne wymagania.
- Projekt polityki bezpieczeństwa danych osobowych gromadzonych w SBP; założenia projektu dot. ochrony danych gromadzonych w bazie członków omówiła M. Szmigielska (w zastępstwie głównego administratora bazy Łukasza Stochniała). Przedstawiony dokument określa zasady i tryb postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych w bazie i został przygotowany na podstawie specjalistycznego szkolenia w tym zakresie, w którym wziął udział Ł. Stochniał. Omówiono również instrukcję zarządzania systemem informatycznym dot. bazy członków. Zebrani zgłosili kilka uwag do tych dokumentów. Zarząd Główny przyjął uchwałą oba dokumenty, z uwzględnieniem zaproponowanych poprawek. - Rozwój portalu sbp,pl; podstawowe statystyki i działania prowadzone na portalu omówiła redaktor naczelna Małgorzata Szmigielska. Podkreśliła bardzo dobry odbiór funkcjonowania portalu, zarówno w opinii FRSI, jak i samych bibliotekarzy. Równocześnie zwróciła uwagę na wciąż niedoskonałą współpracę ze strukturami terenowymi Stowarzyszenia, które zasilać powinny portal. Omówiła także propozycję budowy na portalu archiwum cyfrowego wydawnictw SBP i zaapelowała o rozważenie przyspieszenia wprowadzenia sprzedaży elektronicznej wybranych artykułów z czasopism oraz materiałów pokonferencyjnych.
Drugiego dnia posiedzenia członkowie ZG analizowali przede wszystkim propozycje planu pracy Zarządu Głównego SBP w 2012 r ; wstępny plan przedstawiła Marzena Przybysz oraz w zakresie działalności wydawniczej – D. Kozłowski. O propozycjach kontynuacji prac nad bazą członków mówiła Joanna Pasztaleniec-Jarzyńska. Ewa Stachowska-Musiał – sekretarz konkursu „Bibliotekarz Roku” przedstawiła z kolei proponowane zmiany w regulaminie i postępowaniu odnośnie do przyszłorocznego konkursu.
Wspólnie analizowano również cele i zdania w ramach ”Strategii SBP …” , które powinny znaleźć się w planie pracy na 2012 rok.
Na koniec spotkania kol. E. Stefańczyk podziękowała wszystkim zebranym za intensywny rok pracy i złożyła życzenia świąteczne.