Posiedzenie Zarządu Głównego SBP - 9-10.12.2010 r.

 

W dniach 9-10 grudnia 2010 r. odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego poprzedzone zebraniem Prezydium, na którym omawiano dokumenty przedstawiane na Zarządzie. Oba spotkania prowadziła przewodnicząca SBP, Elżbieta Stefańczyk. W pierwszym dniu posiedzenia Zarządu, oprócz członków Zarządu uczestniczyli: Stanisław Czajka - honorowy przewodniczący SPB, Elżbieta Zaborowska - przewodnicząca Głównej Komisji Rewizyjnej, Anna Grzecznowska - dyrektor Biura ZG SBP, Elżbieta Górska - koordynator realizacji grantu dotyczącego wzmocnienia potencjału SBP, Janina Jagielska - przewodnicząca Komisji Odznaczeń i Wyróżnień, Janusz Nowicki - dyrektor Wydawnictwa SBP. Po otwarciu posiedzenia przez E. Stefańczyk i przyjęciu protokółu z poprzedniego spotkania, przewodnicząca SBP omówiła działania realizowane przez Zarząd w II połowie 2010 roku. Do najważniejszych należały:

  • konferencje, seminaria i warsztaty dotyczące: e-learningu, digitalizacji zbiorów bibliotecznych, tworzenia stron www, aspektów prawnych działalności bibliotek, bibliografii regionalnej, kształtowania wizerunku SBP i automatyzacji bibliotek publicznych;
  • prace nad realizacją Strategii SPB na lata 2010-2011; prace zespołów ds. ustawy o bibliotekach, wypożyczeń międzybibliotecznych, opracaowania wskaźników funkcjonowania bibliotek publicznych i pedagogicznych;
  • prace nad uruchomieniem portalu sbp.pl;
  • rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy program działań promocji czytelnictwa w ramach Tygodnia Bibliotek;
  • akcja pomocy SBP bibliotekom dotkniętym powodziom i innym najbardziej potrzebującym; SBP zawarło umowę z wydawnictwem Świat Książki, na mocy której do bibliotek trafiło około 30 000 książek;
  • apel SBP do ministra Bogdana Zdrojewskiego w sprawie wykorzystania na cele bibliotek podwyższonej stawki VAT na książki.

Informacje o pracach struktur terenowych SBP, a także sekcji komisji i zespołu ZGSBP przekazały kol. Sylwia Błaszczyk i kol. Ewa Chrzan.


W kolejnym punkcie programu propozycje do Planu pracy ZG na 2011 r. przedstawiła M. Przybysz. Działalność Stowarzyszenia koncentrować się będzie głównie na przygotowaniach do Forum SBP, realizacji współpracy z FRSI w zakresie wzmocnienia potencjału Stowarzyszenia. Przewodnicząca SBP powołała zespół odpowiadający za przygotowanie Forum, do którego oprócz niej weszli: E. Kobierska-Maciuszko, K. Marcinowski, M. Przybysz. Ustalono, że tematyka konferencji towarzyszącej Forum dotyczyć będzie budownictwa bibliotecznego.

 
Wstępny projekt planu Wydawnictwa SBP zaprezentował J. Nowicki. W lutym 2011 roku planowane jest spotkanie Rady Programowej Wydawnictwa SBP. Kol. E. Stefańczyk poinformowała również o zmianach kadrowych w Wydawnictwie, od 1 stycznia 2011 roku Wydawnictwem kierować będzie Pan Dariusz Kozłowski. W dalszej części spotkania dyskutowano m.in. na temat priorytetów współpracy międzynarodowej SBP, szczególnie zwiększenia udziału Stowarzyszenia w kongresach IFLA, LIBER i EBLIDA.


Debatowano również o przeprowadzeniu w 2011 roku ogólnopolskiego konkursu „Bibliotekarz Roku”. Regulamin, który został przygotowany przez członków Komisji Odznaczeń i Wyróżnień zaprezentowała przewodnicząca tej Komisji J. Jagielska. Członkowie Zarządu zgłosili swoje uwagi i upoważnili Prezydium do zatwierdzenia regulaminu, po wprowadzeniu zgłoszonych poprawek. Powołano również sekretarza konkursu, którym została kol. Ewa Stachowska-Musiał, członek honorowy SBP.

 

Stan realizacji Strategii SBP na lata 2010-2021 w tym, działań dotyczących wzmocnienia potencjału SBP przedstawiła E. Górska.


W kolejnych punktach programu spotkania J. Pasztaleniec-Jarzyńska przedstawiła aktualną sytuację finansową SBP (przewidywany jest pozytywny wynik na koniec roku 2010) oraz założenia kolejnej edycji programu Tydzień Bibliotek 2011. Zarząd zatwierdził hasło Tygodnia Bibliotek „Biblioteka zawsze po drodze – nie mijam, wchodzę”. Dyskutowano również o udziale SBP w organizacji kolejnego Forum Młodych Bibliotekarzy, które odbędzie się w 2011 roku w Poznaniu.


W sprawach różnych:

  1. omówiono kwestię powołania Komisji ds. Alfabetyzacji Informacyjnej; wnioskodawcy (E. Rozkosz, Z.Wiarogórska) zobowiązane zostały do przedstawienia zakresu działań nowej komisji, propozycji składu i regulaminu działania;
  2. zgłoszono uwagi do regulaminu Sekcji Bibliotek Muzycznych przygotowanego przez jej Zarząd;
  3. A. Grzecznowska przedstawiła projekt nowego regulaminu organizacyjnego Biura SBP, do którego członkowie zgłaszali wcześniej uwagi; ZG SBP zatwierdził nowy regulamin.

W drugim dniu obrad odbyło się spotkanie z redaktorami naczelnymi czasopism SBP oraz przewodniczącymi Sekcji, Komisji i Zespołu ZG SBP, którzy przedstawili sprawozdania z prac podjętych w 2010 roku oraz zaproponowali działania w 2011 roku.