W ramach projektu realizowanego przez Bibliotekę Publiczną m.st. Warszawy w Dzielnicy Białołęka, pt. „Spacerownik po Europie” – finansowanego ze środków Fundacji Orange, którego partnerem jest Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - odbyła się w dniach 18-20.04.2011 r. kolejna podróż marzeń. Tym razem do Włoch. Na dzieci z białołęckich szkół czekali młodzi bibliotekarze z „Nautilusa”, przystosowując na ich powitanie pomieszczenia biblioteki do realiów Włoch – wśród współczesnej architektury umieszczając starożytne elementy.
W czasie trzydniowego spotkania uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach, których zasadniczym celem jest przybliżenie geografii, kultury, sztuki, architektury, języka i kuchni włoskiej. W specjalnie zaaranżowanych wnętrzach biblioteki dzieci mają okazję zdobyć wiadomości związane z poznawanym krajem. W trakcie zajęć uczestnicy projektu przyswajają podstawową wiedzę o wybitnych postaciach historii Włoch (Neron, Klaudiusz), religii (Jan Paweł II, Pius XII), literatury (Petrarca, Boccacio, Collodi), sztuki (Michał Anioł, Bocciarelli), filmu (Federico Fellini, Sophia Loren), muzyki (Vivaldi, Verdi, Pavarotti) i innych. Po pasjonującej opowieści udają się do włoskiej restauracji, aby poznać znakomitości tamtejszej kuchni. Dzieci z apetytem konsumują przysmaki przygotowane przez bibliotekarzy. Włosi to miłośnicy sportu, więc młodzi białołęczanie udają się do sali, gdzie poznają ich ulubione dyscypliny: piłkę nożną, formułę 1, koszykówkę, siatkówkę i kolarstwo.
Kolejnym etapem wycieczki jest pracownia krawiecka. Tu uczestnicy spotkają panią projektant, która opowiada im o współczesnych trendach mody. Mówiąc o Włoszech nie można pominąć tamtejszej architektury starożytnej: Panteon, Forum Romanum, Koloseum; nowożytnej: bazylika św. Piotra, Kapitol, katedra Narodzin św. Maryi w Mediolanie oraz barokowe fontanny . Następnie metodą „kodu” dzieci poznają geniuszy tamtego okresu (Leonardo da Vinci, Michał Anioł). Najciekawszym elementem podróży marzeń są zazwyczaj warsztaty plastyczne. Tak było również tym razem. Z Włochami kojarzą się freski. Dla uczestników zajęć pracownicy biblioteki przygotowali gipsowe płytki, serwetki i kleje. Techniką rękodzieła zwaną decoupage dzieci wykonują imitację fresku - bardzo udaną.
Ostatniego dnia wszyscy uczestnicy projektu uczestniczą w spotkaniu z lektorem języka włoskiego. Poznają podstawowe słowa i zwroty oraz śpiewają przy akompaniamencie naszych muzycznych gości słynne” ‘O sole mio”. Uczestniczą też w koncercie znanych włoskich melodii. Na zakończenie zajęć przedstawiciele klas drogą rywalizacji zbierają punkty dla swojej grupy, tworząc „mapę mentalną”. Towarzyszą temu duże emocje.
Dzieci opuszczają bibliotekę, będąc pod dużym wrażeniem kuchni, zabytków i historii Włoch.