W ramach serii raportów Instytutu Technologii Informacyjnych w Edukacji UNESCO o otwartych zasobach edukacyjnych na świecie ukazała się właśnie publikacja o Polsce. Open Educational Resources in Poland: Challenges and Opportunities to przegląd projektów i polityk instytucji publicznych.
Publikacja opisuje historię epodręczników w programie Cyfrowa Szkoła oraz informacje o oddolnych inicjatywach na rzecz otwartości jak Koalicja Otwartej Edukacji i projekty realizowane przez organizacje pozarządowe. Autorami raportu są Karolina Grodecka (Centrum e-learningu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, KOED) i Kamil Śliwowski (Centrum Cyfrowe, KOED).
Raport, który zleciało UNESCO powstał na fali zainteresowania Polską jako krajem, który ma długą historię oddolnych działań na rzecz otwartości zasobów, a od dwóch lat jest również jednymy w którym rząd realizuje projekt wdrożenia kompletu otwartych epodręczników szkolnych do wszystkich poziomów nauczania. Pomysł na publikację powstał podczas zeszłorocznego kongresu UNESCO w Paryżu kiedy program Cyfrowa Szkoła był jeszcze w powijakach. Dziś jego rozwój (premiera pierwszych części do matematyki i prezentacja platofrmy) wymaga już aktualizacji i oceny nie tylko jego zapisów, ale również realizacji technicznej i merytorycznej.
Raport w polskiej wersji językowej, w wersji uwzględniającej postępy programu Cyfrowa Szkoła pojawi się w ciągu najbliższych miesięcy, teraz polecamy wersję angielską oraz nowe informacje o otwartych zasobach edukacyjnych w krajach UE na stronie projektu European Open Policy Project.
Źródło: Centrum Cyfrowe