Składniki firmowego majątku mogą ulec uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie. Powstała w ten sposób strata obciąża przedsiębiorcę. Aby zminimalizować ryzyko jej poniesienia, podatnicy je ubezpieczają. Opłacane z tego tytułu składki stanowią koszty podatkowe, ale od otrzymanej rekompensaty należy, w większości wypadków, uiścić daninę na rzecz fiskusa.
Polisa ubezpieczeniowa firmowych składników majątkowych gwarantuje, że w przypadku wystąpienia objętych umową niekorzystnych zdarzeń powodujących powstanie straty, przedsiębiorca otrzyma finansową rekompensatę.
Przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o pdof). Z przepisem tym koresponduje art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy, z którego wynika wyłączenie z zakresu zwolnienia przedmiotowego takich odszkodowań. Omawiany typ odszkodowania rodzi przychód niezależnie od tego, czy wydatek na wykupienie polisy został ujęty w kosztach uzyskania przychodów, czy też nie.
Źródło: winienczyma.bn.org.pl