Polecamy

Umowy o pracę dla bibliotekarzy dyplomowanych

Data dodania: 18.09.2013

Umowy o pracę dla bibliotekarzy dyplomowanych

Zwracam się z zapytaniem dotyczącym umowy o pracę dla bibliotekarzy dyplomowanych zatrudnionych w bibliotece akademickiej. Podaję przykład: pracownik jest zatrudniony na stanowisku starszego bibliotekarza z umową na czas nieokreślony, a jego staż pracy wynosi 10 lat. Pracownik zdał egzamin na bibliotekarza dyplomowanego i w związku z tym moje pytanie: czy jego umowa musi zostać zmieniona, czy wystarczy podpisać aneks? Kolejna moja wątpliwość: czy może być dalej zatrudniony na czas nieokreślony? W przypadku gdy umowa musiałaby zostać zmieniona, czy istnieje możliwość zatrudnienia na czas określony do wieku emerytalnego? Czy można prosić o podanie podstawy prawnej do tego typu uregulowań (jeśli taka w ogóle jest).

Zatrudnienie na stanowisku nauczyciela akademickiego (a bibliotekarz dyplomowany jest nauczycielem akademickim) zależy od decyzji władz uczelni. Uczelnia określa liczbę zatrudnionych w niej nauczycieli akademickich i może się zdarzyć, że mimo zdania egzaminu status bibliotekarza nie ulegnie zmianie. W tej sprawie trzeba złożyć stosowny wniosek o zmianę umowy.

Kodeks pracy przewiduje możliwość zatrudnienia zarówno na czas nieokreślony, jak i na czas określony (art. 25 kp). Ubiegając się o zatrudnienie na stanowisku bibliotekarza dyplomowanego należy prosić o zawarcie umowy na czas, który pracownik uważa za właściwy.

Z uwagi na wejście w Zycie nowych uregulowań dot. bibliotekarzy dyplomowanych należy spodziewać się, że senat w najbliższym czasie dokona zmian w statucie i dopiero po trym okresie można Bedzie, znając treść statutu uczelni, odpowiedzieć na to pytanie.

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów w art. 21 stanowi:

W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, 742 i 1544) wprowadza się następujące zmiany:

w art. 114 dodaje się ust. 9 w brzmieniu: „9. Na stanowiskach, o których mowa w art. 113, mogą być zatrudnione osoby posiadające tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny.”;
w art. 116 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: „2. Statut uczelni określa dodatkowe wymagania i kwalifikacje zawodowe osób zatrudnionych na stanowiskach, o których mowa w art. 113.”;
uchyla się art. 117.”

Tyle w tej sprawie można dzisiaj powiedzieć, reszta uregulowań stosownie do art. 116 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, jest w rękach senatu.

Bolesław Howorka


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP