Polecamy

VIII FMB - II relacja

Data dodania: 12.09.2013

VIII FMB - II relacja

Po przerwie kawowej każdy z uczestników mógł wybrać warsztaty z 6 różnych bloków tematycznych. Ja zdecydowałam się na blok zatytułowany „Czas potrzeb” w ramach którego Joanna Olech, autorka i ilustratorka książek dla dzieci przedstawiła nowe pomysły na zajęcia z dziećmi na podstawie dwóch książek.

Pierwsza pt. „Różowy prosiaczek” dotyczyła historii świnki, której znudził się kolor różowy i chciałabym zmienić barwę. Na podstawie tej historii autorka proponowała m.in. rozmowę na temat świnkowych celebrytów, prezentację historii uczłowieczania postaci świnki w ilustracjach czy samodzielne wykonanie przez najmłodszych czytelników filcowych prosiaczków. Druga książka „Kto ty jesteś” to niekonwencjonalna opowieść o patriotyzmie.

Celem autorów było swego rodzaju odczarowanie tego pojęcia i pokazanie, że patriotyzm to nie tylko patetyczne gesty i nudne, szkolne akademie. Konstruując krótkie hasła książka zachęca do praktycznych, pozytywnych zachowań na rzecz swojego miasta, czy kraju, jak np. „Kupuję bilet w autobusie. Jestem Patriotą”, „Sprzątam po moim psie. Jestem patriotą”, „Pomagam innym. Jestem patriotą”. Spotkanie z panią Joanną było naprawdę ciekawe i dostarczyło słuchaczom wielu inspirujących pomysłów.

Natomiast po obiedzie nastąpił „Czas na Ciebie” czyli warsztaty Moniki Piłki, bibliotekarki z GBP w Choczy, pt. „Bibliotekarze asertywni na co dzień”. Niektórym może się wydawać, że biblioteka to oaza spokoju i wszyscy czytelnicy zarażają się taką atmosferą, będąc w kontakcie wyciszonymi i cierpliwymi. Nic bardziej mylnego. Jak się okazuje, warsztaty na temat tzw. czytelnika trudnego cieszą się zwykle wśród bibliotekarzy największą popularnością.

Zdarzają się bardzo roszczeniowi klienci biblioteki, bądź tacy, który z lekceważeniem odnoszą się do jej pracowników. Bibliotekarz powinien być wobec takich osób grzeczny, ale stanowczy, a w razie nieodpowiednich zachowań wyciągać konsekwencje. Biblioteka to miejsce dla każdego, ale tylko wtedy, kiedy ten ktoś potrafi przestrzegać określonego regulaminu i podstawowych zasad kultury. Utrzymanie asertywnej postawy jest dla niektórych trudne, ale z pomocą różnorodnych ćwiczeń psychologicznych i scenek z czasem można ją w sobie wyćwiczyć.

nad. Małgorzata Woźniak

Zobacz też:

 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP