Polecamy

Jak wspierać umiejętności cyfrowe obywateli

Data dodania: 26.08.2013

Jak wspierać umiejętności cyfrowe obywateli

22 sierpnia br. przedstawiciele bibliotek: szkolnych, publicznych, naukowych, Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Konferencji Dyrektorów Wojewódzkich Bibliotek Publicznych poparli na spotkaniu z ministrem Michałem Bonim program podnoszenia umiejętności cyfrowych obywateli w ramach PO PC.

MAC prowadzi prace nad nowym programem operacyjnym pozwalającym wykorzystać środki unijne w latach 2014-20 na rozwój cyfrowy kraju. To Program Operacyjny Polska Cyfrowa, PO PC.

To najlepszy moment na dyskusję, bo jesteśmy w ostatniej fazie prac domykających PO PC. Program ma mieć trzy osie: 1. rozwój infrastruktury i dostępu, 2. rozwój treści i usług i 3. umiejętności cyfrowe. W tej ostatniej osi nie chodzi o umiejętności potrzebne na rynku pracy, ale o cywilizacyjne umiejętności cyfrowe pozwalające na funkcjonowanie w świecie, gdzie więcej rzeczy dostępnych jest cyfrowo. Te cywilizacyjne umiejętności cyfrowe muszą być rozwijane tak, by nie było grup wykluczonych, by budować też wyższy poziom kreatywności – wyższą jakość wszystkiego, co z siebie dajemy - powiedział zebranym Michał Boni.

W ramach prac nad PO PC pojawiła się więc koncepcja tworzenia centrów aktywności cyfrowej tworzonych na bazie instytucji kultury, świetlic oraz sieci bibliotecznej – mamy w kraju 16 tys. bibliotek szkolnych i 8400 publicznych. Mogłyby one być wykorzystane w tworzeniu trwałego mechanizmu podnoszenia kompetencji cyfrowych przez całe życie. W ten sposób biblioteki – w tym biblioteki szkolne – otrzymałyby nowe zadania i funkcje – o ile stanęłyby do konkursu i zostały zakwalifikowane do współtworzenia centrów aktywności cyfrowej na swoim terenie.

Idea zrodziła się wiosną, w wyniku konsultacji publicznych założeń do projektu ustawy samorządowej. Zakładały one m.in. uelastycznienie reguł organizacyjnych dotyczących bibliotek szkolnych. Celem było ułatwienie dostępu do książek i innych zasobów kultury w lokalnych społecznościach. Projekt wzbudził jednak silne obawy w środowisku bibliotekarzy szkolnych. Minister Boni zaproponował więc na spotkaniu konsultacyjnym 18 marca wycofanie się z tych zmian, a w zamian - włączenie bibliotekarzy szkolnych do prac nad PO PC.

Projekt tworzenia centrów aktywności cyfrowej wymaga dalszej współpracy między resortami – Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, MAC, MEN, Ministerstwem Nauki , a także samorządami, które współtworzą przecież unijne Regionalne Programy Operacyjne (RPO), oraz organizacjami pozarządowymi, firmami i fundacjami. Istotna jest rola Lidera Cyfryzacji, który został powołany z inicjatywy Komisji Europejskiej i jest animatorem Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych.

Trzecia oś PO PC to nie jest „program rozwoju bibliotek”, ale program rozwoju umiejętności cyfrowych obywateli - ale sieć bibliotek mogą (może) być bardzo istotnym narzędziem do osiągnięcia jego celów. Uczestnicy spotkania opowiadali, w jaki sposób biblioteki już teraz wspierają rozwój kompetencji cyfrowych obywateli, w jaki sposób mogłyby upowszechniać wiedzę o usługach e-administracji. Przekonywali też, że biblioteki są najlepszym miejscem do upowszechniania wiedzy o IT, a ich sieć to doskonałe narzędzie, by 4,5 mln wykluczonych cyfrowo Polaków 50+ zaprosić do cyfrowego świata. Ich zdaniem strategiczny projekt w ramach PO PC może dać do tego narzędzia – dzięki tworzeniu jednolitych ram, standardów działania i sprawdzonego sposobu postępowania - podkreślił min. Boni.

Źródło: MAiC


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP