Polecamy

Książka w życiu przedszkolaka - recenzja książki „Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka”

Data dodania: 30.04.2013

Książka w życiu przedszkolaka - recenzja książki „Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka”

Aż dziwne wydają się wyniki badań czytelnictwa w Polsce w perspektywie kolejnej część i książki z serii Biblioteka - Dzieci – Młodzież autorstwa Alicji Ungeheuer-Gołąb „Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka”. Dzieci w tym okresie charakteryzują się niezwykłą ciekawością świata, a książka staje się naturalnym źródłem pozyskiwania przez nie informacji o nim.

Czytelnik pomiędzy 4. a 6. rokiem życia wymaga jeszcze dorosłego pośrednika, który otworzy przed nim niezwykły świat literatury. Pośrednik ten jednak musi świadomi dobierać prezentowane dziecku treści. W tym wyborze z całą pewnością pomoże zamieszczony na końcu książki Kanon lektur przedszkolaka, a także spis poetów tworzących z myślą o dzieciach. Obok niezmiennych pozycji, które czytana są dzieciom na całym świecie od lat, pojawiły się tutaj propozycje całkiem nowe. W tym okresie, co podkreśla autorka, przedszkolak zaczyna stykać się już z dłuższymi utworami, które są mu czytane i prezentowane w częściach, warto więc świadomi je wybierać.

Jednym z najistotniejszych zadań rodziców i wychowawców młodego człowieka jest zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa. Literatura staje się, jak nazywa autorka, „bezpiecznym miejscem” dla przedszkolaka, gdyż często opisywane są w niej dom rodzinny i postać matki. Jasny podział na bohaterów pozytywnych i negatywnych, a także „pewne” szczęśliwe zakończenie, mają również zapewnić bezpieczeństwo młodemu czytelnikowi. Jednocześnie autorka przypomina, że jednym z najważniejszych zadań baśni jest oswajanie dziecka ze złem, którego nie zdoła uniknąć w swoim życiu.

Przedszkolaka fascynuje nie tylko sam teść utworu, ale również jego językowa konstrukcja. Niezwykle ważne w tym okresie są dla niego wyliczanki, zgadywanki, a nawet słowa o ciekawym brzmieniu – bez względu na to, czy mają one jakieś treściowe znaczenie. Bardo często ten aspekt wykorzystywany bywa przez twórców literatury dziecięcej.

Autorka przekonuje i zachęca do zaznajamiania przedszkolaka również z poezją. Z dużą łatwością wyczuwa on nastrój poszczególnych wierszy, nawet jeśli nie zna jeszcze znaczeń wszystkich wyrazów, którymi posłużył się poeta.

Alicja Ungeheuer-Gołąb radzi, żeby wychowawcy i rodzice dziecka nie uciekali od tematów trudnych. Odpowiednio dobrana literatura znacznie ułatwi przedszkolakom zrozumienie tematów związanych ze śmiercią, sacrum, a także z biologiczną stroną życia człowieka.

Ciekawym pomysłem są również zamieszczone przez autorkę na końcu książki przykładowe propozycje zabaw z dzieckiem w wieku przedszkolnym, które zostały zainspirowane utworami poetyckimi. Pomysły, te nie tylko doskonale sprawdzą się w pracy z grupą przedszkolaków, ale także mogą zostać wykorzystane przez rodziców chociażby podczas deszczowych dni.

Nie da się ukryć, że jeśli chcemy, żeby statystyki czytelnictwa w przyszłości w naszym kraju prezentowały się bardziej optymistycznie, musimy zachęcać do czytania dzieci od najmłodszych lat. Jeśli w tym czasie książka będzie im towarzyszyła na co dzień, to również i w dorosłym życiu będzie obok nich. 

Nad. Damian Dobrodziej


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP