Polecamy

Książki pierwsze. Książki ostatnie? - recenzja Czytelnika

Data dodania: 22.03.2013

Książki pierwsze. Książki ostatnie? - recenzja Czytelnika

Nie znałam wcześniejszych prac Grzegorza Leszczyńskiego. W tej zaintrygował mnie tytuł „Książki pierwsze. Książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności” i idąca za nim tematyka.

Część zatytułowana „Dekalog nowoczesności” ukazuje dziesięć podstawowych zasad jakie można odnaleźć w literaturze dla czytelników niedorosłych. Autor tłumaczy do czego te zagadnienia się odnoszą, co odzwierciedlają i na co maja wpływ u swego odbiorcy. Szczerze mówiąc niektóre z nich był dla mnie pozytywnym zaskoczeniem, na przykład: „Zasada symetryczności dialogu literackiego” czy „Zasada wtajemniczenia”, „Triada nowoczesności: ludowość, pajdocentryzm, topiczność” i „Dziwne losy nowoczesności” to części zawierające bardzo wnikliwą analizę prawie stu pięćdziesięcioletniej tradycji nowoczesnej twórczości literackiej dla dzieci i młodzieży.

Autor bardzo dogłębnie przedstawia kulisy powstawania wybranych utworów (np. „O krasnoludkach i sierotce Marysi”), ich odniesienia do uwarunkowań i charakterystyki czasów w których powstały. Ponadto wykazuje powiązania tej twórczości z dziełami dawnymi (np.: epos „Prace i dnie” Hezjoda) i z literaturą „dorosłą” (np.: analiza twórczości Korczaka w powiązaniu z filozofią Nietschego). Analiza dwoistości orientacji lektury ukazuje w jaki sposób twórczość dla czytelników niedorosłych wspomaga ich w rozumieniu siebie i świata który ich otacza, a także zmian jakie w nim zachodzą. I jeśli spełnia te zadania to: „... efektem lektury jest przekształcenie grozy w radość”.

To tylko kilka zagadnień spośród kilkunastu jakie w swej pracy o nowoczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży autor poddał szczegółowym rozpatrywaniom.

W „Zakończeniu” mamy do przeczytania relację z wystawy o książkach nowoczesnych, w której autor zwraca uwagę już nie na treści, a na grafikę i bezpośredni kontakt młodego czytelnika z książką.

Praca Grzegorza Leszczyńskiego wywarła na mnie bardzo dobre wrażenie, dostarczyła bardzo wielu nowych wiadomości i pokazała kilka nowych spojrzeń na literaturę dla dzieci i młodzieży, która czasem tylko na pozór skierowana jest do czytelników młodszych. Układ graficzny i merytoryczny książki w prosty i logiczny sposób prowadzi czytelnika po zawiłościach podjętego tematu.

Do grona adresatów książki poza badaczami, krytykami, studentami i bibliotekarzami dodałabym jeszcze nauczycieli języka polskiego i te osoby, które pracując z dziećmi i młodzieżą wykorzystują książki. Zastanawiam się jednak nad rodzicami jako odbiorcami tej monografii, czy nie zrazi ich bardzo specjalistyczne słownictwo, które świadczy o wielkiej erudycji autora jednak „zwykłego czytelnika” zmusi/zachęci do dodatkowej lektury i poszukiwania znaczenia niektórych wyrażeń w celu pełnego i jasnego zrozumienia treści.

Będzie to jednak kolejna korzyść z zapoznania się z tą ciekawą pozycja z dziedziny analizy literatury. Zatem dzieło to można polecić bardzo szerokiemu gronu odbiorców, co czynię z pełną świadomością.

nad. Katarzyna Zygmunt

Książka za recenzję

Recenzja została nadesłana w ramach facebookowej akcji „Książka za recenzję”. Wszystkich zainteresowanych otrzymaniem wydawnictw Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich zapraszamy do śledzenia naszego profilu:
https://www.facebook.com/StowarzyszenieBibliotekarzyPolskich


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP