Polecamy

II Forum PIK - podsumowanie

Data dodania: 21.03.2013

II Forum PIK - podsumowanie

14 marca 2013 r. odbyło się II Forum PIK, którego tematem były „Abonamentowe systemy sprzedaży książek elektronicznych jako alternatywa dla nielegalnych źródeł w internecie. Szanse, zagrożenia, oczekiwania wydawców i modele biznesowe”. Zagadnienie to jest szczególnie istotne w dobie nowoczesnych technologii, które skłaniają wydawców do nowego spojrzenia na formy sprzedaży książki. Branża wydawnicza musi zaproponować czytelnikom alternatywę wobec serwisów udostępniających treści w internecie w sposób nielegalny. Model abonamentowy, względnie nowy na rynku wydawniczym i mało rozeznany przez wydawców, jest jednym z modeli proponowanych przez kilka firm.

Na spotkaniu zorganizowanym przez Polską Izbę Książki oraz Sekcję Publikacji Elektronicznych swoje rozwiązania zaprezentowały firmy Virtualo i Empik, Legimi, PWN oraz Young Digital Planet. Prelegenci w interesujący sposób zapoznali licznie zebranych uczestników Forum z ofertą swoich abonamentowych systemów sprzedaży, mówiąc o ich zaletach zarówno dla czytelników, jak i dla wydawców. Przedstawili również ważne dla wydawców statystyki oraz sposoby rozliczeń.

O oczekiwaniach wydawców skupionych w Platformie Dystrybucji Wydawców względem tej formy książkowego e-commercu wypowiedział się Marek Dobrowolski. Wyraził między innymi wątpliwości wynikające z niedoprecyzowanych warunków współpracy. Otwarte pytania, np. w jakim stopniu system abonentowy zmniejszy wpływy ze sprzedaży papierowych książek, podjął również w swoim wystąpieniu Prezes Polskiej Izby Książki, Włodzimierz Albin. Podkreślił, że największym wyzwaniem dla wydawców jest teraz wypracowanie dobrych umów, których warunki będą otwarte na takie lub inne nowe modele i w przejrzysty sposób będą określać wpływy np. z abonamentowych systemów sprzedaży.

Ożywiona dyskusja pokazała, że zainteresowanie modelami umożliwiającymi handel e-bookami jest coraz szersze. Widoczne są także silne obawy wydawców przed niestabilnością oferowanych rozwiązań. Bez dialogu, porozumienia i chęci współpracy miedzy wydawcami a firmami oferującymi nowe rozwiązania, ciężko będzie stworzyć ofertę korzystną dla wszystkich zainteresowanych.

Spotkanie moderował Łukasz Gołębiewski.

Prelegenci:

  • Robert Rybski (Virtualo) oraz Leszek Grzybko (Empik)
  • Mikołaj Małaczyński (Legimi)
  • Natalia Wojciechowska oraz Daniel Wilczak (PWN)
  • Edyta Małkiewicz oraz Mateusz Linda (Young Digital Planet)
  • Marek Dobrowolski (Platforma Dystrybucji Wydawnictw)

Źródło: PIK


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP