Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało oficjalny poradnik w postaci pytań i odpowiedzi dotyczący praw autorskich w ramach projektów realizowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Jest to zarazem pierwsze stanowisko zalecające stosowanie wolnych licencji Creative Commons do udostępniania rezultatów wypracowanych w projektach PO KL.
Poradnik to także zestaw rad, jak najlepiej regulować licencje CC na poziomie umów. To bardzo ważny dokument z perspektywy dotychczasowych interpretacji regulaminów PO KL przez różne projekty, zwłaszcza takie w ramach których powstają zasoby edukacyjne.
Dokument stanowi „ogólne interpretacje Instytucji Zarządzającej PO KL, dot. problematyki związanej z prawami autorskimi”. Możemy znaleźć w nim odpowiedzi m.in. na takie pytania jak: Jak uregulowane powinny być kwestie licencji Creative Commons w umowie o przeniesienie praw autorskich? W odpowiedzi znajdziemy nie tylko potwierdzenie tego, że można udzielać licencji Creative Commons, ale również ważne uzasadnienie:
IZ PO KL (Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przyp. red.) zleciła przygotowanie opinii prawnej opracowanej przez profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego Janusza Bartę i Ryszarda Markiewicza. Autorzy opinii stwierdzają, że ich zdaniem licencja CC (w wersji 2.5 Uznanie autorstwa 2.5 Polska) jest zgodna z przepisami polskiego prawa autorskiego i – pozwalając na szerokie udostępnienie utworów publiczności dzięki zastosowaniu technologii cyfrowych – stanowi alternatywę dla jednostronnych czynności prawnych. Kwestię licencji CC reguluje też pismo MRR (DZF-I-82208(1)-19-PSz/12) skierowane do Ministerstwa Edukacji Narodowej, które w swojej treści stanowi m.in., iż zezwala się na kopiowanie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie utworu oraz opracowanie na jego podstawie utworów zależnych pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru.
Źródło: Koalicja Otwartej Edukacji