Polecamy

Poznajemy Janusza Korczaka

Autor: Biblioteka: Książnica Beskidzka w Bielsku-Białej Województwo: śląskie
Data dodania: 28.11.2012

W roku 2012 odkrywaliśmy na nowo Janusza Korczaka, pierwszego rzecznika praw obowiązków dziecka. Rok ten miał przypomnieć ciekawą biografię niezwykłego człowieka oraz  rolę, jaką Korczak odegrał w kształtowaniu wizerunku dziecka i przedstawianiu jego potrzeb. Reformatorskie rozwiązania, dotyczące metod wychowania dzieci i wynikające  z jego działalności przesłanie Nie ma dzieci są ludzie, mimo upływu czasu, nie traci na aktualności. Obchody Roku Korczakowskiego zainicjowały szereg działań, których głównym celem było zwrócenie uwagi dorosłych na problemy, z jakimi spotyka się współczesne dziecko. Oprócz okolicznościowych wystaw, lekcji tematycznych, wspólnego czytania książek o Korczaku i popularyzacji jego twórczości, w Książnicy Beskidzkiej realizowano projekt „Poznajemy Janusza Korczaka”. Do udziału w projekcie zaproszono nauczycieli  i uczniów klas IV–VI szkół podstawowych. Zgłosiło się osiem szkół: Szkoła Podstawowa nr 3 im. Macierzy Polskiej, Szkoła Podstawowa nr 4, Szkoła Podstawowa nr 6 Integracyjna im. K. Brodzińskiego, Szkoła Podstawowa nr 20 im. J. Kukuczki, Szkoła Podstawowa nr 22 im. St. Żeromskiego, Szkoła Podstawowa nr 29 im. J. Korczaka, ZSS im. K.I. Gałczyńskiego  z Bielska-Białej oraz Szkoła Podstawowa nr 7 im. Kazimierza Wielkiego z Czechowic-Dziedzic. Przez dwa miesiące uczniowie tych placówek uczestniczyli w warsztatach literacko-plastycznych. Uczestnikami pierwszych, inauguracyjnych zajęć byli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 29 im. Janusza Korczaka w Bielsku-Białej. W 17 spotkaniach wzięło udział 379 osób. Zajęcia edukacyjne podzielone były na dwie części. Pierwszą część stanowiła lekcja tematyczna poświęcona Henrykowi Goldszmitowi, której towarzyszyły prezentacja multimedialna Poznajemy Janusza Korczaka i wystawa okolicznościowa Janusz Korczak wrażliwy pedagog i literat. Hasło krzyżówki Kochaj i dawaj przykład stanowiło podsumowanie  pierwszej części, a równocześnie wprowadzało w część drugą, którą wypełniły grupowe zajęcia aktywizujące. Uczniowie działając w oparciu o metodę koła GPS, odpowiadali na cztery zagadnienia/pytania: Jaki powinien być dorosły?, w czym powinien wspierać dziecko, jakich zachowań dzieci nie lubią i czego, zdaniem dzieci, absolutnie nie powinni robić dorośli. Tak sformułowane zagadnienia pomogły uczestnikom w wytypowaniu cech i stworzeniu portretu charakterologicznego dorosłego, odpowiadającego potrzebom współczesnego dziecka. Po burzliwych dyskusjach i naradach, na zakończenie warsztatów, przedstawiciele poszczególnych klas spisali wybrane cechy. Zebranie siedemnastu wykazów  i szczegółowe podliczenie, pozwoliło na wyodrębnienie dziesięciu najważniejszych cech, które powinien posiadać dorosły XXI wieku. Uczniowie stwierdzili, że dorosły powinien być człowiekiem: odpowiedzialnym,  kochającym, pomocnym, sprawiedliwym, wyrozumiałym, kreatywnym, troskliwym, prawym, mądrym, abstynentem. Wynik tego rankingu stał się podstawą do ogłoszenia dwóch konkursów. W pierwszym, plastycznym konkursie, stanowiącym podsumowanie warsztatów, dzieci miały za zadanie przedstawić wybraną cechę za pomocą ilustracji.  Liczył się przede wszystkim pomysł. Na konkurs wpłynęły 53 prace. Jury zwróciło uwagę również na kolorystykę, dobór barw i estetykę pracy. W przebieg drugiego  konkursu  zaangażowały się Samorządy Uczniowskie poszczególnych szkół. Powierzono im bardzo trudne zadanie. Uczniowie mieli poszukać w swoim środowisku osoby dorosłe będące dla nich wzorem. Przedstawiciele samorządu przeprowadzili wstępne głosowanie w poszczególnych klasach i wytypowali kandydatów do specjalnej nagrody, przyznawanej wyjątkowo z okazji Roku Korczakowskiego – Orderu Króla Maciusia. Do ścisłego finału weszło pięć kandydatek. Kandydatki do tej nagrody to panie: Marta Sztafińska z SP nr 4, Monika Koczur z SP nr 6, Patrycja Buk z SP nr 22, Anna Kuźma z SP nr 29 z Bielska-Białej i Iwona Jakubiec z SP nr 7 z Czechowic-Dziedzic. Wszystkie Panie cieszą się uznaniem i sympatią swoich uczniów, i mogą liczyć na ich poparcie. Oddając przez internet głos na wybraną kandydatkę, uczniowie przyczynią się do zwycięstwa ulubionej nauczycielki (głosowanie trwa). Zwycięzców poszczególnych konkursów poznamy 5 grudnia 2012 roku,  w Dniu Króla Maciusia. Będzie to dzień pełen atrakcji, stanowiący podsumowanie działań  podjętych w ramach obchodu Roku Korczakowskiego, m.in.: ogłoszenie wyników konkursu plastycznego i internetowego, uroczyste wręczenie Orderu Króla Maciusia, rozdanie nagród i wyróżnień uczestnikom. Do zabawy zaproszą animatorzy z POZYTYWKI, czyli FABRYKI DOBRYCH POMYSŁÓW z Bielska-Białej.

Poprzez udział w projekcie dzieci poznały działalność Korczaka, jego twórczość, dowiedziały się o współczesnej roli Rzecznika Praw Dziecka, mogły wykazać się talentem plastycznym     i zdolnościami organizatorskimi, a zakrojone na szeroką skalę poszukiwania wzorowego dorosłego XXI wieku uruchomiły ich wyobraźnię i zainspirowały uczniów do wielu, odrębnych inicjatyw integrujących społeczność szkolną.

Szczegółowe informacje, materiały dydaktyczne, regulaminy dostępne są na internetowym serwisie tematycznym „Dzieci mają głos” (http://korczak.ksiaznica.bielsko.pl).


 

 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP