Wiemy już komu w tym roku przypadł laur Książki Edytorsko Doskonałej. Nagroda główna przypadła Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika" (Bytom) za Raport Świetlicy Sztuki 2007-2011. Tradycyjnie jury honoruje dyplomem wszystkich twórców książki:
Marcina Wysockiego redakcja uhonorowała dyplomem za „umiejętny związek treści i formy publikacji". Nagrodę w kategorii: druk na papierze Munken, jury jednogłośnie przyznało Wydawnictwu Wytwórnia za książkę Iwony Chmielewskiej pt. Kłopot (za niezwykle oszczędną w formie i uaktywniającą wyobraźnię dziecka treść książki).
Uroczyste wręczenie nagród wydawnictwom (certyfikaty uprawniające do bezpłatnego otrzymania palety dowolnego typu papiery z oferty firmy Arctic Paper oraz papieru Munken) oraz dyplomów twórcom publikacji miało miejsce 25 października 2012 roku podczas Targów Książki w Krakowie. Nagrodzone książki zaprezentował licznie zgromadzonym gościom Andrzej Tomaszewski, certyfikaty wręczył prezes Arctic Paper Polska Michał Sawka a dyplomy red. naczelny magazynu „Wydawca" Andrzej Palacz.
A oto uzasadnienie decyzji jury:
Okładka książki-laureatki drukowana dwoma kolorami według rysunku jedenastoletniej Róży Adamas, uczennicy szkoły specjalnej, przedstawia dzieci smutne i dzieci wesołe, przy czym te radosne znalazły się na pierwszym planie. Dziecięcy rysunek świetnie pasuje do wizualnej zawartości wnętrza książeczki.
Książka jest relacją z działalności Świetlicy Sztuki w bytomskim CSW „Kronika”. W Świetlicy od kilku lat trwa edukacja dzieci poprzez twórcze działania, czyli ideowy program pedagogiczny, w którym jest miejsce na naukę oraz intelektualny i artystyczny eksperyment. Opublikowany raport dobrze oddaje ciekawą i różnorodną aktywność placówki.
Projektant i składacz książki – Marcin Wysocki – jest tak skromny, że w publikacji nawet nie podał swojego imienia. Niemniej książkę zaprojektował z rozmachem. Mógł z tego wyniknąć niezły bałagan, jednak różnorodność wydawniczej materii została ujęta w karby. Gdzieniegdzie pokazują się także drobne smaczki typograficzne, np. wypuszczone w lewy margines cudzysłowy. Dobry jest pomysł składania wszystkich teksów w chorągiewkę. Dzięki temu w książce zawierającej wiele elementów graficznych została zachowana jednolita szarość optyczna płaszczyzn tekstowych składanych na jednakowy odstęp międzywyrazowy, a więc wprowadzono element pewnego uspokojenia formy. Mnie przeszkadza nieco nadmiar kresek i zredukowałbym ich liczbę. Nie czepiajmy się jednak drobnych szczegółów bo całość sprawia wyjątkowo korzystne wrażenie.
Andrzej Barecki, wytrawny projektant książek, juror tegorocznego konkursu, mając na myśli graficzne bogactwo tej niewielkiej książeczki powiedział: – Lubię takie książki, bo sam podobnej nie potrafię zrobić.
Książka wydana na szlachetnym papierze bez wybielacza. Dzięki jego kolorytowi zachowuje naturalną powierzchowność. Część anglojęzyczna na popielatym papierze barwionym w masie nie zakłóca owego ciepłego charakteru. Oprawa – broszura szyta ze skrzydełkami, a blok książki wzbogacają ilustracyjne alonże. Drukowano w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej. Jest to drukarnia, w której pilnowaniem jakości zajmuje się szef studia graficznego Andrzej Gołąb. Redaguje on ciekawą, często aktualizowaną stronę internetową http://chochlikdrukarski.com.pl/. Projektantów książek i wydawców namawiam, aby zaglądali na tę stronę pogotowia poligraficznego.
Źródło: wydawca.com.pl