Polecamy

Cyfrowa Przyszłość. Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych

Data dodania: 30.05.2012

Cyfrowa Przyszłość. Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych

Fundacja Nowoczesna Polska opublikowała katalog kompetencji informacyjnych i medialnych. Katalog powstał w ramach projektu „Cyfrowa Przyszłość" (o projekcie pisaliśmy kilka miesięcy temu, kiedy ukazał się raport Cyfrowa Przyszłość. Edukacja informacyjna i medialna w Polsce). W jego przygotowaniu Fundację Nowoczesna Polska wspierali eksperci edukacji informacyjnej i medialnej, w tym przedstawiciele ośrodków kształcących bibliotekarzy.

Jak możemy dowiedzieć się ze strony projektu, katalog jest pionierską próbą zdefiniowania zakresu edukacji medialnej i informacyjnej oraz przełożenia jej na język konkretnej wiedzy i umiejętności. Zawiera listę kompetencji opracowanych dla wszystkich grup wiekowych; od wychowania przedszkolnego, aż po kształcenie ustawiczne. Obejmuje szeroki przekrój tematów, takich jak umiejętność korzystania z informacji, etyka i wartości w komunikowaniu, prawo mediów czy język komunikatów medialnych.

Autorzy katalogu stworzyli osiem kategorii, w ramach których ulokowane zostały kompetencje szczegółowe:

  1. Korzystanie z informacji
  2. Relacje w środowisku medialnym
  3. Język mediów
  4. Kreatywne korzystanie z mediów
  5. Etyka i wartości w komunikacji i mediach
  6. Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach
  7. Prawo w mediach i komunikacji
  8. Ekonomiczne aspekty działania mediów (rozwiń)

Katalog nie powstałby bez wsparcia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Instytutu Audiowizualnego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Osoby zainteresowane poznaniem katalogu mogą skorzystać z wygodnej wyszukiwarki, która umożliwia wydobycie listy kompetencji z wybranej kategorii dla wskazanej grupy. Katalog wydano również w formie publikacji, którą można pobrać w ze strony (książka na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0).

W czasach społeczeństwa informacyjnego trudno przecenić rolę kompetencji związanych z wykorzystywaniem mediów i technologii informacyjnych. Jednakże pomimo tego, że edukacja medialna i informacyjna jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej i strategii rządowych, to do dziś nikt nie pokusił się o szczegółowe określenie jej zakresu, celów, zadań i priorytetów.

Katalog kompetencji jest pionierską próbą zdefiniowania zakresu edukacji medialnej i informacyjnej oraz przełożenia jej na język konkretnej wiedzy i umiejętności. Publikacja zawiera listę kompetencji opracowanych dla wszystkich grup wiekowych; od wychowania przedszkolnego, aż po kształcenie ustawiczne. Obejmuje szeroki przekrój tematów, takich jak umiejętność korzystania z informacji, etyka i wartości w komunikowaniu, prawo mediów czy język komunikatów medialnych.

Więcej informacji na stronie projektu: cyfrowaprzyszlosc.pl


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP