Fundacja Nowoczesna Polska opublikowała katalog kompetencji informacyjnych i medialnych. Katalog powstał w ramach projektu „Cyfrowa Przyszłość" (o projekcie pisaliśmy kilka miesięcy temu, kiedy ukazał się raport Cyfrowa Przyszłość. Edukacja informacyjna i medialna w Polsce). W jego przygotowaniu Fundację Nowoczesna Polska wspierali eksperci edukacji informacyjnej i medialnej, w tym przedstawiciele ośrodków kształcących bibliotekarzy.
Jak możemy dowiedzieć się ze strony projektu, katalog jest pionierską próbą zdefiniowania zakresu edukacji medialnej i informacyjnej oraz przełożenia jej na język konkretnej wiedzy i umiejętności. Zawiera listę kompetencji opracowanych dla wszystkich grup wiekowych; od wychowania przedszkolnego, aż po kształcenie ustawiczne. Obejmuje szeroki przekrój tematów, takich jak umiejętność korzystania z informacji, etyka i wartości w komunikowaniu, prawo mediów czy język komunikatów medialnych.
Autorzy katalogu stworzyli osiem kategorii, w ramach których ulokowane zostały kompetencje szczegółowe:
Katalog nie powstałby bez wsparcia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Instytutu Audiowizualnego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Osoby zainteresowane poznaniem katalogu mogą skorzystać z wygodnej wyszukiwarki, która umożliwia wydobycie listy kompetencji z wybranej kategorii dla wskazanej grupy. Katalog wydano również w formie publikacji, którą można pobrać w ze strony (książka na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0).
W czasach społeczeństwa informacyjnego trudno przecenić rolę kompetencji związanych z wykorzystywaniem mediów i technologii informacyjnych. Jednakże pomimo tego, że edukacja medialna i informacyjna jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej i strategii rządowych, to do dziś nikt nie pokusił się o szczegółowe określenie jej zakresu, celów, zadań i priorytetów.
Katalog kompetencji jest pionierską próbą zdefiniowania zakresu edukacji medialnej i informacyjnej oraz przełożenia jej na język konkretnej wiedzy i umiejętności. Publikacja zawiera listę kompetencji opracowanych dla wszystkich grup wiekowych; od wychowania przedszkolnego, aż po kształcenie ustawiczne. Obejmuje szeroki przekrój tematów, takich jak umiejętność korzystania z informacji, etyka i wartości w komunikowaniu, prawo mediów czy język komunikatów medialnych.
Więcej informacji na stronie projektu: cyfrowaprzyszlosc.pl