Polecamy

Rządowe e-podręczniki bez doświadczonych i profesjonalnych wydawnictw

Data dodania: 24.05.2012

W ciągu najbliższych dwóch tygodni Ośrodek Rozwoju Edukacji powinien wybrać partnerów do realizacji projektu „E-podręczniki do kształcenia ogólnego”. Czołowe polskie wydawnictwa zrzeszone w Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki nie wyraziły zainteresowania przystąpieniem do projektu. Zwracają uwagę na szereg problemów i zagrożeń wynikających z tworzenia podręczników przez agendy rządowe - podano w komunikacie agencji Multi Communications, zajmującej się obsługą, w zakresie PR, znaczącej grupy wydawców edukacyjnych.

Jak czytamy, wydawcy podjęli decyzję o nieprzystępowaniu do projektu w części merytorycznej projektu, obejmującej przygotowanie treści podręczników dla segmentów: edukacja wczesnoszkolna, przedmioty humanistyczne, przedmioty przyrodnicze oraz matematyka i przedmioty informatyczne.

Sam pomysł cyfryzacji szkół jest godny uznania, to oczywisty krok naprzód w XXI wieku. Niestety model jednego słusznego podręcznika do przedmiotu zaprzepaści cały dorobek dydaktyczny i edukacyjny wypracowany przez ostatnie ponad 20 lat. Rozwiązania multimedialne, w tym e-podręczniki powinny być elementem komplementarnym, wzmacniającym obecne metody nauczania, a nie ich jedyną alternatywą. To ostatni dzwonek, żeby to zmienić przed poniesieniem przez budżet tak dużych nakładów finansowych. Nie powielajmy błędów już popełnionych przez inne kraje, które dziś ponoszą ich konsekwencje - twierdzi Jerzy Garlicki, prezes Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

Przygotowanie dobrego podręcznika, który spełnia wymagania MEN i jednocześnie jest odzwierciedleniem najnowszego stanu wiedzy w zakresie metodyki nauczania, to złożony proces, który zajmuje kilka lat. Wymaga też pracy sztabu specjalistów, odpowiedzialnych zarówno za realizację programu nauczania, za zawarte treści, ilustracje, a w przypadku e-podręcznika - również za multimedia.

Następnie zawartość podręcznika jest szczegółowo analizowana przez recenzentów Ministerstwa Edukacji Narodowej. Efektem tej współpracy są nowoczesne i merytoryczne podręczniki reprezentujące różne metody kształcenia. Nauczycie mając wolny wybór, co do metody kształcenia, mogą również liczyć na szkolenia i profesjonalne wsparcie od wydawnictw edukacyjnych. 

Źródło: Rynek Książki


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP