Polecamy

Rekomendacje IFLA w sprawie kompetencji informacyjnych i medialnych

Data dodania: 19.04.2012

Rekomendacje IFLA w sprawie kompetencji informacyjnych i medialnych

Komisja SBP ds. Edukacji Informacyjnej przetłumaczyła międzynarodowe rekomendacje dot. kompetencji medialnych i informacyjnych.

IFLA Media and Information Literacy Recommendations to efekt współpracy Sekcji IFLA ds. Information Literacy oraz UNESCO Information for All Programme (IFAP). Rekomendacje dostępne są w kilku językach, od dziś również w języku polskim.

Zapraszamy do pobierania Rekomendacji i rozpowszechniania ich zarówno w środowisku bibliotekarskim, jak i poza nim, wśród organizacji i instytucji zainteresowanych edukacją medialną i informacyjną.

Dokument dostępny jest do pobrania na stronie (PDF).

Rekomendacje IFLA w sprawie kompetencji medialnych i informacyjnych

Zarówno pojedyncze osoby, jak i społeczności oraz całe narody, potrzebują informacji tak o samych sobie, jak o swoim fizycznym i społecznym otoczeniu. Potrzebują ich do przetrwania i do rozwoju, do podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów w każdym aspekcie życia – osobistym, społecznym, edukacyjnym i zawodowym. Informacje stają się dostępne w wyniku trzech rodzajów działań: obserwacji i doświadczeń, rozmów (z innymi osobami) oraz konsultacji (z instytucjami pamięci). Kompetencje, które pozwalają zrealizować to w pełni efektywnie, nazywane są kompetencjami medialnymi i informacyjnymi.

Na kompetencje medialne i informacyjne składają się: wiedza, nastawienie i wszystkie umiejętności niezbędne do określenia własnych potrzeb informacyjnych. Są to wskazania, gdzie i jak potrzebne informacje zdobyć, jak znalezione informacje krytycznie zweryfikować i zorganizować oraz jak je wykorzystać w sposób etyczny. Przedstawiona koncepcja wykracza poza technologie informacyjno-komunikacyjne. Obejmuje uczenie się, krytyczne myślenie oraz umiejętności interpretacyjne wykraczające poza kompetencje zawodowe i edukacyjne. Kompetencje medialne i informacyjne dotyczą wszystkich typów zasobów informacyjnych: przekazu ustnego, zasobów drukowanych i cyfrowych.

Kompetencje medialne i informacyjne stanowią podstawowe prawo człowieka w coraz bardziej cyfrowym, współzależnym i globalnym świecie oraz promują większą integrację społeczną. Mogą one zniwelować różnice pomiędzy tymi, którzy mają łatwy i szeroki dostęp do mediów i informacji, i tymi, którzy takiego dostępu nie posiadają. Kompetencje medialne i informacyjne dają wiedzę na temat funkcjonowania mediów i systemów informacyjnych oraz warunków ich działania.

Kompetencje medialne i informacyjne są ściśle związane z procesem uczenia się przez całe życie. Uczenie się przez całe życie pozwala zarówno pojedynczym osobom, jak i społecznościom czy całym narodom osiągać założone cele i wykorzystać możliwości, jakie daje rozwijające się globalne środowisko dla wspólnej korzyści wszystkich, a nie tylko wybranych jednostek. Pomaga im oraz ich instytucjom i organizacjom sprostać wyzwaniom technologicznym, ekonomicznym i społecznym, zrekompensować niedogodności, a także podnosić jakość życia każdej osoby.

Pod egidą rozwoju społeczeństwa informacyjnego/społeczeństwa wiedzy na wszystkich poziomach - lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym, zachęcamy rządy i organizacje międzyrządowe, jak również instytucje prywatne  i organizacje do realizacji polityki i programów na rzecz promocji kompetencji medialnych i informacyjnych oraz uczenia się przez całe życie. W ten sposób stworzona zostanie podstawa do realizacji celów Deklaracji Milenijnej Narodów Zjednoczonych oraz Światowego Szczytu Społeczeństwa Informacyjnego.

W szczególności, IFLA rekomenduje rządom i organizacjom podjęcie następujących działań:
•    Powołanie komisji ds. badań stanu kompetencji medialnych i informacyjnych, której raporty będą bazować na wskaźnikach kompetencji medialnych i informacyjnych. Pozwoli to ekspertom, pedagogom i praktykom w podejmowaniu efektywnych inicjatyw;
•    Wsparcie rozwoju zawodowego pracowników edukacji, bibliotek, usług informacyjnych, archiwów, służby zdrowia i opieki społecznej w budowaniu zasad i praktyk dla Kompetencji medialnych i informacyjnych oraz uczenia się przez całe życie;
•    Włączenie kompetencji medialnych i informacyjnych do wszystkich programów uczenia się przez całe życie;
•    Uznanie kompetencji medialnych i informacyjnych oraz uczenia się przez całe życie jako kluczowych elementów rozwoju umiejętności ogólnych, które muszą być wykazane w procesie akredytacji wszystkich programów edukacyjnych czy szkoleniowych;
•    Zawarcie kompetencji medialnych i informacyjnych w kształceniu podstawowym oraz ustawicznym pracowników informacji, pedagogów, decydentów rządowych i gospodarczych oraz pracowników administracji, jak również w praktyce doradców sektoru biznesu, przemysłu i rolnictwa;
•    Wdrożenie programów edukacji informacyjnej i medialnej w celu zwiększenia szans zatrudnienia i prowadzenia własnej działalności wśród kobiet oraz osób będących w trudnej sytuacji, włączając w to imigrantów, osoby zatrudnione na stanowiskach poniżej posiadanych umiejętności oraz bezrobotnych.
•    Wsparcie spotkań tematycznych w poszczególnych regionach, sektorach i grupach ludności, służących ułatwianiu nabywania kompetencji medialnych i informacyjnych oraz zaznajamianiu się ze strategią uczenia się przez całe życie.

 

Zatwierdzone przez Zarząd Główny IFLA na zebraniu Zarządu w Hadze, Holandia, 7 grudnia 2011 r.

Rekomendacje przetłumaczyła z języka angielskiego na polski Komisja ds. Edukacji Informacyjnej działająca w strukturach Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 18 kwietnia 2012 r.
 

 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP