Międzynarodowa konferencja Od „Ala ma kota” do e-matury. Uczenie dobrze zaprojektowane - design w procesie edukacji odbyła się w BN w środę, 18 kwietnia. Poruszana tematyka obejmowała najszerzej rozumiane projektowanie materiałów edukacyjnych -od ilustracji w podręcznikach, przez programy komputerowe wspomagające uczenie, aż do zagadnień technologicznych, jak wykorzystanie smartfonów i tabletów w szkole.
Prelegenci z 11 krajów wygłosili 15 referatów, poprzedzonych debatą o jakości współczesnych projektów materiałów edukacyjnych w Polsce. Na zakończenie uczestnicy mieli możliwość bezpośredniej rozmowy z autorami wystąpień.
Podczas konferencji międzynarodowi eksperci dyskutowali na temat zależności między designem materiałów dydaktycznych a ich efektywnością w procesie nauczania. Jednym z celów było pokazanie, że dobrze zaprojektowane podręczniki mogą poprawić skuteczność przyswajania informacji, podnieść jakość nauczania i zwiększyć atrakcyjność procesu nauki.
Omówione zostały sposoby projektowania materiałów edukacyjnych oraz ich forma, która w dobie cyfryzacji przestaje być oczywista. Codzienne korzystanie z Internetu sprawia, że dzisiejsi uczniowie przyzwyczajeni są do informacji w kształcie dostarczanym przez wyszukiwarki internetowe. W efekcie tracą oni umiejętność efektywnego korzystania z danych zawartych w książkach.
Czy zatem układ graficzny podręczników powinien być projektowany tak jak materiały używane w nowych mediach? Czy projekty podręczników powinny czerpać z popularnej i lubianej estetyki komiksowej? Czy narzędzia interaktywne (tablety, e-booki, e-czytniki) przejmą rolę papierowych podręczników, czy będą tylko ich uzupełnieniem?
Relacja wideo z konferencji zostanie wkrótce opublikowana.
Źródło: Biblioteka Narodowa