Polecamy

IKAR 2012

Data dodania: 14.03.2012

IKAR 2012

Zachęcamy do udziału w wyłanianiu tegorocznych nominacji do Nagrody Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR. Wypełnione ankiety prosimy przesyłać do 16 kwietnia 2012 roku na adres ptwk@wp.pl lub w formie tradycjnej na adres: 
Polskie Towarzystwo Wydawców Książek
ul. Świętokrzyska 30 lok. 156
00-116 Warszawa

Chęć jednoznacznego reagowania na szereg negatywnych zjawisk występujących w obszarze książki, konieczność przeciwdziałania oraz stymulowania właściwym rozwojem rynku od dawna stanowiła temat wielu środowiskowych rozmów i dyskusji. Istniała świadomość potrzeby przypominania, wskazywania i promowania tego, co wartościowe, potrzebne i godne naśladowania. W 1994 roku Andrzej Nagraba, dyrektor handlowy wydawnictwa Wiedza Powszechna opublikował w miesięczniku „Wydawca” artykuł pt. Oscar dla książki: „...marzy mi się ogromna impreza, coś na kształt wręczania Oscarów dla polskiej książki”.

We wrześniu 1994 roku, podczas 5. Krajowych Targów Książki sformułowana została idea honorowania najważniejszego wydarzenia sezonu wydawniczo-księgarskiego: Piotr Dobrołęcki (Megaron), Ryszard Grąbkowski (Ars Polona), Tadeusz Górny (Telemegaron), Tadeusz Lewandowski (Wydawca), Andrzej Nagraba (Wiedza Powszechna), Marek Tobera (Notes Wydawniczy), Jolanta Walewska (Szewal) oraz Tadeusz J. Żółciński (publicysta), podjęli dyskusję nad formą realizacji pomysłu Andrzeja Nagraby. Jej efektem był projekt dorocznej nagrody sezonu wydawniczo-księgarskiego, pod nazwą IKAR. Powstała kapituła nagrody oraz sformułowany został regulamin określający zasady przyznawania IKARA.

Nominacje do nowej nagrody po raz pierwszy ogłoszono 13 września 1995 roku. Trzy dni później, prof. Aleksander Gieysztor, przewodniczący jury, które spośród 10 nominowanych wybrało laureata nagrody, wręczył pierwszą statuetkę IKARA Andrzejowi Adamusowi, prezesowi Wydawnictwa Dolnośląskiego z Wrocławia. Dyplomy wyróżnień otrzymali: Hanna Macierewicz (Notes Wydawniczy) i Jan Rodzeń (Klub Księgarza). 

Regulamin nagrody podlegał modyfikacjom, zmiany następowały w składzie kapituły i jury. IKAR z roku na rok zyskiwał zwolenników, sympatyków i przyjaciół. Nagroda Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego została zaaprobowana przez środowisko, stała się wyróżnieniem ważnym i pożądanym. Nagroda pozyskała także wielu sponsorów, jak choćby Plus GSM czy Polska Agencja Prasowa oraz znaczących patronów medialnych, takich jak Polskie Radio SA, TVP SA czy redakcja „Rzeczpospolitej”.

Po czteroletniej (2004-2007) przerwie w przyznawaniu nagrody, realizację jej kolejnych edycji kontynuuje Polskie Towarzystwo Wydawców Książek dzięki firmie Murator Expo, która od roku 2008 jest głównym sponsorem IKARA. W roku bieżącym pozyskano także znaczące wsparcie Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP