Rozpoczęła się realizacja projektu „Informacja dla obywateli - cybernawigatorzy w bibliotekach”, w którym bierze udział siedem polskich bibliotek. W ramach projektu w bibliotekach zostaną zorganizowane zajęcia edukacyjne (kursy, szkolenia, spotkania, doradztwo itp.) dotyczące korzystania z komputerów i internetu dla osób cyfrowo wykluczonych.
Projekt, realizowany we współpracy z Ambasadą Stanów Zjednoczonych w Polsce, został zainspirowany programem „CyberNavigators” Biblioteki Publicznej w Chicago, z którą przedstawiciele uczestniczących bibliotek zetknęli się podczas wizyty studyjnej dla bibliotekarzy do Stanów Zjednoczonych w grudniu 2010 roku, w ramach programu Departamentu Stanu USA „International Visitor Leadership program”. W projekcie biorą udział:
Przedstawiciele bibliotek uczestniczących w projekcie (cyberbibliotekarze) oraz współpracujący z bibliotekami wolontariusze (cybernawigatorzy) wzięli udział w cyklu szkoleń dotyczących wolontariatu w bibliotece, metodyki nauczania osób dorosłych oraz praktycznych aspektów nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Uczestnicy szkoleń poznawali możliwości takich programów, jak GIMP czy Publisher, zdobywali wiedze o tym, jak uczą się osoby dorosłe i jakie kompetencje powinien posiadać dobry trener, a także wymieniali się doświadczeniami z dotychczas prowadzonych zajęć dla seniorów.
Wspólnie opracowali katalog pomysłów na zajęcia w bibliotece wprowadzające osoby cyfrowo wykluczone w świat nowoczesnych technologii. Podczas szkoleń dla cybernawigatorów powstała także „galeria motywacji” zawierająca inspirujący opis potrzeb wolontariuszy i czynników, które skłoniły ich do podjęcia współpracy z bibliotekami.
W ramach projektu powstaje baza materiałów edukacyjnych, informacyjnych i poradnikowych dla bibliotekarzy i osób prowadzących w bibliotekach zajęcia komputerowe. Materiały podzielone są na trzy moduły: wolontariat w bibliotece, metodyka nauczania osób dorosłych i praktyczne aspekty nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Materiały publikowane są na portalu Programu Rozwoju Bibliotek:
Źródło: FRSI