Pytanie:
Chciałabym zapytać czy do awansu z młodszego bibliotekarza na bibliotekarza zostaną mi zaliczone tylko lata przepracowane w bibliotece? Jeśli wcześniej pracowałam w branży niezwiązanej z biblioteką, to czy te lata również mogą być zaliczone? Ile lat należy przepracować, aby móc starać się o awans?
Odpowiedź:
Minimalny staż pracy wymagany na stanowisku bibliotekarza wynosi:
1 rok w przypadku jeżeli pracownik posiada wykształcenie:
2 lata w przypadku jeżeli pracownik posiada wykształcenie:
Zagadnienie wymogów kwalifikacyjnych bibliotekarzy reguluje rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 9 marca 1999r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji (Dz. U. Nr 41, poz. 419). Wymagania dotyczące stażu pracy na stanowisku bibliotekarza określa pozycja 4 części 2 „Pracownicy służby bibliotecznej” załącznika załącznika nr 1 „Wymagania kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach” do powołanego rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki. Zgodnie z powołanym unormowaniem zatrudnienia na stanowisku bibliotekarza jest możliwe jeżeli osoba mająca być na nim zatrudniona ma następujący staż pracy:
1 rok w przypadku jeżeli osoba posiada wykształcenie:
2 lata w przypadku jeżeli osoba posiada wykształcenie:
Zgodnie z § 4 ust. 1 powołanego rozporządzenia do wymaganego stażu pracy na poszczególnych stanowiskach pracy w bibliotekach zalicza się okresy zatrudnienia wymagających przygotowania bibliotekarskiego w:
Okresy zatrudnienia w wyżej wymienionych podmiotach jest (musi być) uwzględniane przez zatrudniającego w bibliotece z mocy tego przepisu. Jednakże prawodawca w ust. 1 tego § umożliwił pracodawcy zaliczenie okresów zatrudnienia w innych instytucjach niż wymienione w ust. 1 jeżeli pracownik nabył na tych stanowiskach, na których nabył kwalifikacje przydatne do pracy na określonym stanowisku w bibliotece. Zaliczenie tych okresów do staży pracy wymaganego na danym stanowisku pracy w bibliotece zależy od woli pracodawcy, który jest jednak w swej decyzji ograniczony przydatnością nabytych przez pracownika kwalifikacji na określonym stanowisku pracy w bibliotece. Tym samym decyzja ta nie jest dowolna.
W postawionym pytaniu jest niestety zbyt mało danych aby w sposób konkretny odpowiedzieć na zgłoszone problemy, albowiem odpowiedź, jak wynika z przytoczonych przepisów, uzależniona jest od wykształcenia Pytającej oraz miejsca jej pracy przed zatrudnieniem w bibliotece, a także stażu pracy w bibliotece. Jeżeli nie ma Pani wykształcenia średniego bibliotekarskiego lub studium bibliotekarskiego to będzie Pani musiała uzupełnić kwalifikacje. Powyższe jest koniecznością, bowiem – w przeciwieństwie do stażu pracy – prawodawca nie wprowadził uprawnienia dla pracodawcy do czynienia odstępstw od wprowadzonych wymagań.
Uważam, że jeżeli pracownik rozpoczął podnoszenie kwalifikacji w celu uzyskania awansu zawodowego, a posiada wystarczający staż pracy według rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki, pracodawca może mu „powierzyć obowiązki” (p.o.) danego stanowiska do czasu uzyskania pełnych kwalifikacji do jego zajmowania.