Polecamy

Czy można łączyć biblioteki?

Data dodania: 23.11.2011

Pytanie :
Jestem nauczycielem bibliotekarzem w Zespole Szkół Ogólnokształcących (liceum i gimnazjum). Organem prowadzącym mojej szkoły jest starostwo powiatowe, które ma obowiązek biblioteki pedagogicznej oraz biblioteki powiatowej. Aby realizować te zadania organ prowadzący planuje wykorzystanie biblioteki, w której pracuję. Czy biblioteka szkolna może jednocześnie świadczyć usługi biblioteki pedagogicznej lub/i powiatowej. Jeśli tak to na jakiej zasadzie zatrudniany jest bibliotekarz? Jeśli nie, to czy możliwe jest założenie takich bibliotek w budynku szkoły jako odrębnych instytucji?

Odpowiedź :
W obecnym stanie prawnym nie jest możliwe łączenie biblioteki szkolnej z biblioteką pedagogiczną czy powiatową. Zakaz taki zawiera art. 13 ust. 7 ustawy o bibliotekach. Jednocześnie nie ma przepisu zabraniającego usytuowania siedziby biblioteki szkolnej, czy pedagogicznej w budynku szkoły, jeżeli będą one prowadzone jako odrębne jednostki. Nie ma tym samym żadnych przeszkód w lokalizacji tych bibliotek w jednym budynku.

Dla udzielenia odpowiedzi na wyżej postawione pytanie podstawowe, wręcz fundamentalne znaczenie ma regulacja zawarta w art. 13 ust. 7. Przepis ten stanowi : „Biblioteki publiczne nie mogą być łączone z innymi instytucjami kultury oraz z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi.”

Przepis ten został wprowadzony nowelizacją ustawy o bibliotekach z dnia 27 lipca 2001r. Jednakże i we wcześniejszym stanie prawnym wskazywano na zakaz łączenia bibliotek publicznych z innymi podmiotami wynikający z istoty biblioteki publicznej jako osoby prawnej (por. A. Twys: Biblioteki publiczne w granicach prawa. Bibliotekarz 7-8/2000, s. 8-9).
Przede wszystkim stwierdzić należy, iż cytowany przepis ma charakter imperatywny, bezwzględnie obowiązujący, wskazuje na to nie tylko jego brzmienie (użycie przez ustawodawcę zwrotu „nie mogą być łączone”), jak i nie wprowadzeniem w tej regulacji żadnych wyjątków. Treść art. 13 ust. 7 w sposób bezwzględny wprowadza zakaz łączenia biblioteki szkolnej, czy pedagogicznej z biblioteką publiczną. Na powyższe wskazuje się w literaturze fachowej (np. B. Howorka: Problem łączenia bibliotek w świetle prawa, Poradnik Bibliotekarza 9/2009, R. Golat: Zakres pojęcia biblioteki publicznej, Bibliotekarz 6/2009, K. Kuźmińska: Prawo biblioteczne, Poradnik Bibliotekarza 9/2003). B. Howorka wprost wskazuje: „Zakazane jest łączenie bibliotek publicznych z innymi instytucjami, a także z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi (...)”. Tak też ten przepis jest rozumiany w orzecznictwie sądowo-administracyjnym np. wskazać tu można choćby wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 21 lutego 2008 r. sygn. III SA/Lu 11/08, w którym uznano łączenie za patologię.
Uważam, że omawiany zakaz znajduje również uzasadnienie w wykładni systemowej przepisów ustawy o bibliotekach. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o bibliotekach „biblioteki szkolne (...) służą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli.". Przepis ten zawiera definicję funkcjonalną bibliotek szkolnych, określającą tę jednostkę poprzez wskazanie jej zadań oraz użytkowników. Wskazać należy, że biblioteka szkolna jest integralną jednostką – pracownią szkoły publicznej. Nie jest podmiotem samodzielnym i działa w strukturze szkoły publicznej. W orzecznictwie wskazuje się, że „Przepis art. 22 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (...) w związku z art. 67 ust 1 ustawy o systemie oświaty (...) daje podstawę do przyjęcia, że biblioteka szkolna jest pracownią szkoły, a jej organizacja i stworzenie uczniom możliwości korzystania z niej jest obligatoryjne. Art. 13 ustawy o bibliotekach daje uprawnienia organizatorowi biblioteki do dokonania jej połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki. Przepis ten w ust. 6 stanowi, że jego przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do bibliotek szkolnych i pedagogicznych. Przepis ten wyłącza zatem możliwość objęcia aktem połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki szkolnej”. (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 kwietnia 2000 r. sygn. II SA/Wr 991/98). Powyższe stanowisko należy w całości podzielić.
Z kolei art. 22 ust. 2 wskazuje cele i zadania biblioteki pedagogicznej, który wskazuje, że „Biblioteki pedagogiczne prowadzą działalność służącą potrzebom oświaty i wychowania, w tym kształcenia i doskonalenia kadry pedagogicznej”. Tym samym zadania tejże biblioteki są zdecydowanie odmienne od biblioteki publicznej oraz różnią się od funkcji, jaką ma spełniać biblioteka pedagogiczna. Jak słusznie podkreśla się w piśmiennictwie „Podstawowymi kryteriami decydującymi o wyróżnieniu tej kategorii bibliotek (tj. pedagogicznych – dopisek J. C.) są przede wszystkim użytkownicy oraz treść gromadzonych, opracowywanych, udostępnianych i upowszechnianych zbiorów.” (M. Kowalczuk : Biblioteki pedagogiczne w nowej rzeczywistości, Poradnik Bibliotekarza 2/2002).

Wyżej przytoczone zakresy działalności tych kategorii bibliotek merytorycznie uzasadnia zakaz łączenia ich z bibliotekami publicznymi.

Oprócz wyraźnego zakazu przewidzianego we wskazanym art. 13. ust. 7 ustawy o bibliotekach jest nakaz zawarty w art. 22 ust. 1 zd. 2 prowadzenia w każdej szkole biblioteki szkolnej. Z kolei w art. 19 tej ustawy został wprowadzony obowiązek prowadzenia bibliotek publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego: gminy (art. 19 ust. 2), powiaty (art. 19 ust. 3), a także województwa (art. 19 ust. 4), z możliwością przejmowania zadań zgodnie z przepisami art. 20 ust. 2 oraz art. 20a ust. 2 ustawy.

Kolejnym argumentem przeciwko dopuszczalności tych bibliotek jest odmienność ich statusu prawnego. Biblioteka powiatowa, jako publiczna, jest instytucją kultury i na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w związku z art. 2 ustawy o bibliotekach uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisu jej do rejestru prowadzonego przez jej organizatora. Natomiast – jak już o tym była mowa – biblioteka szkolna jest niesamodzielną jednostką organizacyjną szkoły, w skład której wchodzi. Uważam, że uniemożliwia to łączenie tych bibliotek.

Na marginesie zaznaczyć należy, iż wyżej prezentowanego stanowiska nie zmienia dokonana nowelizacja ust. 7 art. 13 ustawy o bibliotekach, albowiem przepis ten pod określonymi warunkami dopuszcza wyjątkowo połączenie biblioteki publicznej z innymi instytucjami kultury. Jednakże w żaden sposób nie umożliwia łączenia tych bibliotek ze szkolnymi czy pedagogicznymi.

Jednocześnie odnosząc się do drugiego pytania stwierdzić należy, iż nie ma jakichkolwiek przeszkód prawnych w funkcjonowaniu tych bibliotek w jednym budynku. Oczywiście kwestie te powinny zostać uregulowane w odpowiednich umowach.

Opracował: mec. Jan Ciechorski


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP