Polecamy

Mniej kontrowersji przy dzieleniu dotacji?

Data dodania: 09.11.2011

Mniej kontrowersji przy dzieleniu dotacji?

Obowiązujący poprzednio regulamin budził wiele kontrowersji, był przyczyną licznych medialnych sporów i krytyki pod adresem m.in. ministra Bogdana Zdrojewskiego i krakowskiego Instytutu Książki, pośredniczącego w przyznawaniu grantów. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego co roku przyznaje dotacje na rozwój czasopism kulturalnych. Pieniądze - na podstawie złożonych przez wydawców czasopism wniosków - rozdzielał do tej pory Instytut Książki, instytucja powołana przez MKiDN (w 2004 r.) do promocji literatury i czytelnictwa. Wnioski oceniał zespół niezależnych ekspertów powołanych przez ministra Zdrojewskiego.

Wokół procedury przyznawania dotacji na rozwój czasopism kulturalnych podniosła się medialna wrzawa w lutym 2011 roku, gdy okazało się, że m.in. konserwatywne pisma, jak „Fronda” czy „Pressje” nie otrzymały pieniędzy na ten rok. W takim werdykcie zespołu ekspertów upatrywano faworyzowania czasopism reprezentujących opcję liberalno-lewicową. W obronie tytułów pozbawionych środków wystąpili prawicowi publicyści m.in. Igor Janke i Łukasz Warzecha. O sprawie pisała „Rzeczpospolita”, a także „Gazeta Wyborcza”. W efekcie tych medialnych zabiegów minister Zdrojewski zmienił decyzję (dyktowaną ograniczeniami budżetowymi) o dofinansowaniu tylko tych wniosków, które osiągnęły minimum 80 punktów. Obniżył pułap o klika punktów i zwiększył budżet programu o prawie milion złotych.

26 maja 2011 roku odbyło się drugie spotkanie redakcji pism społeczno-kulturalnych. Tym razem dyskutowano o formalnych i merytorycznych postulatach dotyczących zmian w regulaminie przyznawania dotacji. Ze strony Ministerstwa uczestniczyli w nim Anna Duńczyk-Szulc i Marcin Wieczorek. W efekcie udało się zebrać i przekazać do dalszych prac m.in. następujące propozycje:

  1. transparentność procesu przyznawania dotacji (pełen dostęp do dokumentacji: recenzenci, jawność recenzji, czyli pisemnych opinii ekspertów lub asesorów - publikowanych w sieci, ujawnienie personaliów recenzentów, zwiększenie liczby ekspertów lub asesorów);
  2. podział budżetu dotacji (wprowadzenie widełek, np. min. 5 tys. – maks. 50 tys., 10 tys. – 100 tys., ew. wprowadzenie podziału na pisma społeczno-kulturalne, w tym polityczne, czasopisma kulturalno-artystyczne;
  3. o dotacje mogą się starać pisma, które będą w stanie wykazać się np. dwuletnią udokumentowaną działalnością; pisma będą miały obowiązek dostarczenia dla każdego z asesorów dwóch ostatnich numerów (ew. udokumentowaniu działalności może służyć przedstawienie numerów archiwalnych, np. w formie PDF, z ostatnich dwóch lat lub zamiast okresu dwóch lat, np. udokumentowane wydanie 2-3 numerów pisma);
  4. uproszczenie biurokracji: kopie odpisu z KRS, nadania numeru NIP etc. będą dostarczane dopiero po przyznaniu dofinansowania, żeby ewentualny błąd, niedopatrzenie nie były karane odrzuceniem merytorycznego projektu; usunięcie zapisu o braku możliwości odwołań; wprowadzenie możliwości uzupełnień i usunięcia błędów formalnych itp. po wezwaniu przez operatora programu, czyli np. po ogłoszeniu listy wniosków z błędami formalnymi, a przed przekazaniem ich do oceny merytorycznej, weryfikacja KRS przez operatora programu za pośrednictwem strony internetowej;
  5. wprowadzenie stałej dotacji, np. 3-, 5-letniej, w formie promesy;
  6. Biblioteka Narodowa jako dystrybutor środków zamiast Instytutu Książki.

W miesiącach letnich w MKiDN trwały prace nad zmianami regulaminu. Efekty przedstawiono redakcjom pism niszowych 14 października 2011. Opublikowany na stronie MKiDN Regulamin Programu Czasopisma 2012 uwzględnia sporą część postulatów środowiska. Zrezygnowano z pośrednictwa krakowskiego Instytutu Książki, zmniejszono liczbę papierkowych, biurokratycznych procedur przy wypełnianiu wniosków o dotację, wprowadzono możliwość finansowania w okresie 2- i 3-letnim (ponadto zadania zakwalifikowane do rozpatrzenia w trybie wieloletnim, które nie uzyskają odpowiedniej oceny punktowej, będą mogły otrzymać rekomendację dla dofinansowania w trybie jednorocznym). Inaczej niż poprzednio, pod uwagę brane będą jedynie te tytuły, które mogą się już wykazać pewnym dorobkiem (przynajmniej dwa wydane numery, które będą dołączane do wniosku – tu problemem jest sytuacja witryn internetowych niedziałających na zasadzie pism elektronicznych). Stworzono także „widełki” finansowe dla projektów dużych i małych. Z kolei potencjalni beneficjenci zobowiązani będą m.in. do przekazania kopii elektronicznej w formacie PDF wszystkich dotowanych w bieżącym naborze numerów do Repozytorium Dokumentów Elektronicznych Biblioteki Narodowej.

Źródło: ngo.pl


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP